Edukacja Rowerzyści w Polsce. Raport: miasta dla rowerzystów 2022 27 lipca 2022 Edukacja Rowerzyści w Polsce. Raport: miasta dla rowerzystów 2022 27 lipca 2022 Przeczytaj także Eko styl życia Jak zadbać o kota w upał? Pomóż mruczkom przetrwać letni ukrop Intensywne upały dokuczają nie tylko nam, ludziom, ale też naszym czworonożnym przyjaciołom. W związku z ekstremalnie wysokimi temperaturami koty mogą czuć się gorzej, być niemrawe, a w najgorszym wypadku doznać udaru cieplnego. Co zrobić, aby ulżyć mruczkom w taką pogodę? Eko styl życia Jak zadbać o psa w upał? Spraw ulgę swojemu pupilowi w gorące dni Letnie upały już na dobre rozgościły się w Polsce, a długoterminowe prognozy wskazują na to, że nie odpuszczą przez najbliższe tygodnie. Tak ekstremalne warunki mogą jednak negatywnie wpływać nie tylko na nas, ale również na naszych czworonożnych przyjaciół. Co zrobić, aby nasz pies przetrwał wysokie temperatury? Jak rozpoznać objawy przegrzania? W jaki sposób na nie reagować? Kiedyś miasta były projektowane z myślą o samochodach. Dziś pojawiają się strefy, do których samochodem wjechać się nie da i zwiększa się nacisk na infrastrukturę pieszo-rowerową. Jak mają się rowerzyści w największych polskich miastach? Sprawdzili to autorzy Raportu: Miasta dla rowerzystów 2022. Reklama Spis treści Znaczenie infrastruktury rowerowejRzeszów z największą liczbą dróg rowerowychInfrastruktura a wypadkiRowery publiczneMikromobliność przyszłością miast Znaczenie infrastruktury rowerowej Z danych GUS wynika, że w 2021 roku aż 60% Polaków jeździło na rowerze. W porównaniu do wyników badania z 2016 roku wzrosła też liczba rowerów na gospodarstwo domowe. W 2021 roku przynajmniej jeden rower odnotowano w 79% gospodarstw domowych. Niewątpliwie wpływa na to rozwijająca się infrastruktura rowerowa. Przesiadamy się z samochodów na rower ze względów ekologicznych, zdrowotnych, ale też… ekonomicznych. I chcemy korzystać z funkcjonalnych, mądrze zaprojektowanych i bezpiecznych opcji. Chodzi nie tylko o drogi dla rowerów, ale też o wydzielone pasy, ciągi pieszo-rowerowe oraz przejazdy przez skrzyżowania. Czytaj także: Skarper – nakładka, która zmienia każdy rower w elektryczny Rzeszów z największą liczbą dróg rowerowych CentrumRowerowe.pl pod lupę wzięło największe polskie miasta. Do przygotowania raportu posłużyły dane zebrane od urzędów miast, zarządów dróg, a także Głównego Urzędu Statystycznego. Autorzy raportu o opinie poprosili też przedstawicieli lokalnych społeczności rowerowych. Z badania wynika, że najlepszym stosunkiem długości dróg rowerowych do wszystkich dróg publicznych może pochwalić się Rzeszów. Sytuacja wygląda całkiem dobrze również we Wrocławiu, Poznaniu, Toruniu czy Białymstoku. Statystycznie najgorzej jest w Gdyni i Częstochowie. Ostatnie z wymienionych miast nie wypada najlepiej również w kwestii przyrostu długości dróg dla rowerów w ostatnich czterech latach. Za to w Łodzi, Gliwicach, Radomiu oraz w Kielcach w tym czasie przybyło ich aż o połowę. Infrastruktura a wypadki Według policyjnych statystyk w ubiegłym roku większość wypadków z udziałem rowerzystów miała miejsce w obszarze zabudowanym, a najczęstszą ich przyczyną było nieustąpienie pierwszeństwa oraz nieprawidłowe przejeżdżanie przez drogę dla rowerów. Przeważająca liczba zdarzeń spowodowana była przez innych uczestników ruchu. Z zebranych przez CentrumRowerowe.pl danych wysuwają się dwa wnioski. Po pierwsze, w 2021 roku w miastach z najdłuższymi DDR-ami liczba wypadków z udziałem rowerzystów (w przeliczeniu na 1000 mieszkańców) była wyższa niż w innych. Taką sytuację odnotowano m.in. we Wrocławiu, Poznaniu czy Białymstoku. Więcej dróg rowerowych oznacza więcej ich użytkowników, a więc i rosnące szanse wypadku. Po drugie, w miastach, w których od 2018 roku sieć dróg dla rowerów wydłużyła się o ponad 50%, spadła liczba wypadków z udziałem rowerzystów. – Łódź: zwiększenie liczby dróg dla rowerów o 50% – zmniejszenie liczby wypadków o 35,8%* – Gliwice: zwiększenie liczby dróg dla rowerów o 52% – zmniejszenie liczby wypadków o 29,2%* – Kielce: zwiększenie liczby dróg dla rowerów o 56% – zmniejszenie liczby wypadków o 32,5%* Infrastruktura rowerowa to nie wszystko. Ważne jest stosowanie się do ogólnych zasad ruchu drogowego, zachowanie bezpiecznej odległości i rozwaga. Francja: reklamy aut mają promować jazdę na rowerze Rowery publiczne Osoby, które nie posiadają własnego jednośladu lub chcą korzystać z roweru jako środka służącego do podjechania do czy z przystanku, mogą wybrać rower miejski. Wypożyczanie rowerów cieszy się sporą popularnością w polskich miastach i kosztuje stosunkowo niewiele, bo kilka złotych za godzinę jazdy. W 2021 roku w 12 z 20 analizowanych polskich miast ruszył system rowerów publicznych. Wrocław oferuje go przez cały rok, podobnie Lublin, w którym sezon się wydłużył w porównaniu do sytuacji z 2019 roku. W Toruniu na miejskim jednośladzie można jeździć przez 10 miesięcy, a w Warszawie i Poznaniu przez 9. Najkrócej funkcjonuje on w Łodzi i Częstochowie, bo zaledwie 4 miesiące w roku. I to w Częstochowie właśnie sytuacja przedstawia się najgorzej, ponieważ jeden rower jest dyspozycji ponad 1000 mieszkańców, a jedna stacja przypada średnio na 7 km2 powierzchni miasta. Czytaj także: Kielce uzyskają wsparcie na rowery miejskie Mikromobliność przyszłością miast Zebrane dane wydają się istotne zwłaszcza w kontekście postępujących procesów urbanizacyjnych. Już ponad połowa ludzkości mieszka w miastach. Zanieczyszczenie powietrza i hałas to jedne z problemów, z którymi mierzą się mieszkańcy miast. Głównym źródłem ich powstawania jest ruch samochodowy. Dodatkowo betonowe parkingi stają się zmorą w upalne dni, wpływając na powstawanie tzw. wysp ciepła. Rozwiązaniem może być zwrot w kierunku mikromobilności, wdrażanie koncepcji miasta 15-minutowego, tworzenie stref czystego transportu, a w tym także rozwój infrastruktury pieszo-rowerowej. Cały raport jest dostępny na stronie Centrum Rowerowego. Czytaj także: Czy elektryczne rowery pomogą w transformacji transportu? źródło i grafiki: informacja prasowa CentrumRowerowe.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.