Elektromobilność Samochody zasilane energią słoneczną. Czy SEV zrewolucjonizują transport? 10 czerwca 2025 Elektromobilność Samochody zasilane energią słoneczną. Czy SEV zrewolucjonizują transport? 10 czerwca 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Sprawdzony model walki ze smogiem. Londyn pokazuje, co działa w praktyce Burmistrz Londynu, Sadiq Khan zapowiedział, że do 2030 roku zamierza osiągnąć w Londynie zerową emisję netto. Siedem lat po ogłoszeniu klimatycznego stanu wyjątkowego Londyn zrealizował szereg działań, które poprawiły jakość powietrza i życia mieszkańców. Teraz burmistrz apeluje do światowych przywódców, by na wzór Londynu odważnie podejmowali działania na rzecz klimatu. Elektromobilność Ekologiczne tramwaje podbijają brytyjskie miasta. Rząd przeznacza 15 miliardów funtów Koleje tramwajowe wracają do wielu miast Wielkiej Brytanii dzięki inwestycji w wysokości 15 miliardów funtów. Kanclerz Rachel Reeves ogłosiła rekordowe dofinansowanie na rozwój miejskiego, ekologicznego transportu w postaci lekkiej kolei. Nowe tramwaje mają poprawić jakość miejskiego transportu, ograniczyć emisje i zwiększyć wygodę podróżowania mieszkańców. W dobie postępującej elektryfikacji transportu, gdy niskoemisyjne pojazdy coraz częściej poruszają się ulicami miast, zainteresowanie zyskują samochody zasilane energią słoneczną. Mogą stać się realną alternatywą dla konwencjonalnych pojazdów elektrycznych, a na podstawie analizy kosztów można wywnioskować, że pojazdy typu SEV skutecznie konkurują z samochodami benzynowymi i wysokoprężnymi. Reklama Transport źródłem wysokiej emisji Jednym z największych obecnych źródeł zanieczyszczenia powietrza jest transport, zarówno drogą lądową, morską, jak i powietrzną. Odpowiada za ponad jedną piątą całkowitej emisji CO2. Problem jest widoczny szczególnie w miastach o dużym stopniu urbanizacji, gdzie skutki zanieczyszczeń odbijają się na zdrowiu mieszkańców. Zanieczyszczenie powietrza jest przyczyną około 48 000 zgonów rocznie we Francji, a na całym świecie jest to 7 mln zgonów. W krajach słabiej rozwiniętych, gdzie zwiększa się zapotrzebowanie na transport emisja stała się nieproporcjonalnie wysoka w stosunku do niskich wskaźników posiadania pojazdu. W niektórych częściach Afryki jest to zaledwie 30 pojazdów na 1000 mieszkańców. Wynika to często z użycia przestarzałych silników oraz niskiej jakości paliw. Ponadto braki w infrastrukturze i ograniczone środki na zakup efektywniejszych pojazdów jeszcze bardziej podnoszą koszty i pogłębiają zależność tych krajów od importu paliw oraz zwiększają ryzyko kryzysów energetycznych. Pył hamulcowy zredukowany o 83%. Nowe badania nad emisją elektromobilności Energia słoneczna kluczem do ograniczenia emisji transportu Elektromobilność stała się odpowiedzią i sposobem przeciwdziałania zanieczyszczeniom wynikającym z transportu. Już ponad 38 krajów zobowiązało się do wprowadzenia nie mniej niż 30% średnich i ciężkich ciężarówek o zerowej emisji do 2030 r. Jednak w dobie rosnących cen prądu dalsza elektryfikacja transportu może stanąć pod znakiem zapytania, zwłaszcza dla osób i przedsiębiorstw o ograniczonym budżecie. Rozwiązaniem mogą być pojazdy napędzane energią słoneczną. Pojazdy SEV wykorzystują energię promieniowania słonecznego bez potrzeby ładowania z sieci, które w wielu krajach nadal opiera się na paliwach kopalnych. To rozwiązanie nie tylko dla przeciążonych sieci energetycznych, ale pomoże również obniżyć koszty importu paliw, zmniejszy emisję i wesprze niezależność energetyczną. Według International Solar Alliance pojazdy elektryczne zasilane energią słoneczną mogą być porównywalnie efektywne co samochody wysokoemisyjne. Przyszłość samochodów zasilanych słońcem Mimo szeregu korzyści samochody typu SEV nie zyskały jeszcze takiego rozgłosu, jak tradycyjne pojazdy elektryczne. Przyczyną mogą być wysokie koszty początkowe oraz ograniczona dostępność modeli. Wątpliwości wzbudza również wydajność paneli słonecznych oraz to, czy są w stanie w pełni pokryć zapotrzebowanie pojazdu na energię w mniej nasłonecznionych obszarach. Na skalę produkcji SEV są obecnie pojazdami niszowymi, ze względu na niską świadomość konsumentów oraz brak ujednoliconych przepisów. Potencjał SEV jest jednak coraz częstszym przedmiotem dyskusji w świecie elektromobilności. Przykładem może być samochód solarny Lightyear, który ma możliwość naładowania dodatkowych 70 kilometrów zasięgu każdego dnia, dzięki panelom słonecznym, a jego emisja jest nawet o 84% niższa, niż u pojazdów benzynowych. Obecnie jednak brak najnowszych komunikatów o postępie prac nad produkcją. W Ugandzie funkcjonują rowery elektryczne AfricroozE w pełni zasilane energią słoneczną, które zapewniają niedrogi, niskoemisyjny sposób codziennego transportu, natomiast prom solarny Aditya w Indiach znacznie zredukował koszty podróży morskich. Pojazdy zasilane energią słoneczną mogą już w najbliższej przyszłości stać się przełomem w elektromobilności oraz standardem transportu na całym świecie. Aby tego dokonać konieczna jest współpraca rządów, instytucji finansowych, inwestorów i społeczeństwa. To rozwiązanie może nie tylko zmodernizować transport i obniżyć zanieczyszczenie powietrza, ale też znacząco ograniczyć koszty energii elektrycznej dla zwykłych ludzi. Zobacz też: Jak obniżyć rachunki za ciepłą wodę? Wykorzystaj nadwyżki z fotowoltaiki Źródło: The Japan Times Fot: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.