Siadam na rower i… lecę

Co rower elektryczny ma wspólnego z samolotem? Fińska firma Avial wprowadza na rynek e-pojazd wykonany ze stopów aluminium lotniczego. Rama nowego roweru ma być dużo trwalsza, a jazda bez drgań, bardziej komfortowa. 

Mocniej, wygodniej 

Firma Avial rekomenduje swój rower do codziennej jazdy do pracy. Dzięki właściwościom tłumiącym drgania na drodze ma ona być komfortowa. Elastyczna, a zarazem mocna rama jest też tańsza i łatwiejsza w produkcji. Połączenie wykonane “samolotową metodą” klejowo-nitową nie jest mniej wytrzymałe niż rama uzyskana w procesie spawania. Avial czeka na opatentowanie swojego pomysłu i testy drogowe.

i… ekologicznie

Rzecznik firmy dodaje, że technologia jest także ekologiczna: – Hybrydowa technologia klejowo-nitowa jest zrównoważona – chroni zarówno środowisko, jak i pracowników. 

W porównaniu do spawania hybrydowa metoda nie generuje promieniowania świetlnego, oparów i iskier, nie ma potrzeby ponownego nagrzewania ramy, a pracownicy pracujący przy produkcji nie potrzebują specjalnych umiejętności, aby pracować z nową metodą.

Jak w samolocie

Obecnie w przemyśle rowerowym stosuje się dwa główne stopy aluminium – 6061 i 7005. Do pierwszego z nich firma Avial dodała stopy 2024 i 7075, które są wykorzystywane do produkcji kadłubów i skrzydeł samolotów.

Rower przejdzie wkrótce testy, źródło: aviabikes.com

Hybrydowa technologia klejenia i nitowania zapewnia mocną i „elastyczną” ramę e-rowerów. Firma podaje, że jest to nietypowe podejście do konstrukcji jednośladów ze względu na zmieszanie tych form, które zastąpiły powszechnie stosowane spawanie. 

Co w ofercie?

Najnowsza wersja podmiejskiego e-roweru jest wyposażona w silnik o mocy 250 W z wbudowanym kontrolerem i akumulatorem 504 Wh. Dostępne są również mocniejsze silniki, i akumulatory o mocy do 1176Wh. Cena wynosi 1090 euro. Dostawy zaplanowano na koniec tego roku.

źródło i fot.: avialbikes.com