Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Ten wiszący chodnik nie uszkadza korzeni drzew. Powstał w polskim mieście

Ten wiszący chodnik nie uszkadza korzeni drzew. Powstał w polskim mieście

Ten wiszący chodnik nie uszkadza korzeni drzew. Powstał w polskim mieście

Inwestycje w miejską infrastrukturę drogową zawsze budzą pewne obawy jeśli chodzi o jej wpływ na pobliską przyrodę. Wylewanie nowych dróg czy budowa chodników niejednokrotnie jest niezbędna do poprawnego funkcjonowania aglomeracji, jednak często wiąże się ono na przykład z koniecznością pozbycia się korzeni pobliskich drzew. Władze Szczecina postanowiły poradzić sobie z tym problemem, tworząc wiszący chodnik.

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Chodnik przyjazny drzewom

Nietypowa inwestycja drogowa powstała w Szczecinie przy ul. Bożeny. Fragment ciągu dla pieszych ma tam formę tzw. chodnika rampowego. Takie rozwiązanie sprawia, że rosnące w pobliżu drzewa zachowały swoje korzenie w nienaruszonym stanie, a rośliny mogą nadal swobodnie się rozwijać.

– Na krótkim fragmencie, w okolicy systemu korzeniowego drzewa, chodnik został poprowadzony ponad gruntem. Na stalową kratownicę ułożone zostały płyty chodnikowe i całość wygląda tak samo jak pozostała część chodnika. Takie rozwiązanie odciąża narażone na zgniecenie korzenie, a to pozwala drzewu funkcjonować w sposób taki sam, jak przed inwestycją – tłumaczy Piotr Zieliński, rzecznik prasowy miasta ds. inwestycji.

Jak budować, aby nie uszkodzić roślin?

Jak widać na powyższych zdjęciach, pozornie chodnik wygląda dokładnie tak samo jak okoliczne fragmenty chodnika. Sekret konstrukcji kryje się pod spodem – kostka brukowa osadzona jest bowiem nie bezpośrednio na ziemi, a na kratownicy, pod którą korzenie mogą nadal swobodnie się rozwijać. Pusta przestrzeń pod kartką zapewnia swobodny przepływ powietrza i wody.

Budowa chodnika to część większej inwestycji – przebudowy odcinka ul. Bożeny tak, aby zapewnić mieszkańcom dojazd do właśnie otwartego aquaparku “Fabryka Wody”. Koszt wszystkich prac w ramach projektu to 13,5 mln zł brutto.

Nie jest to pierwsze wykorzystanie chodników rampowych w naszym kraju. W 2022 roku podobną metodę zastosowano w Bielsku-Białej przy rozbudowie ulic Pocztowej i Startowej, a także podczas rewitalizacji Bulwaru Dunikowskiego we Wrocławiu. Takim rozwiązaniom często towarzyszy także zastosowanie przepuszczalnej kostki brukowej. Materiał taki wykonany jest z porowatej masy, która przepuszcza wodę w głąb gruntu, a jednocześnie jest twarda jak standardowa kostka brukowa.

– Czytaj także: Ekologiczny asfalt od Orlenu. Oczyści powietrze ze szkodliwych substancji

Źródła: wszczecinie.pl, whitemad.pl, sim.szczecin.pl, teraz-srodowisko.pl, zzm.wroc.pl

Fot. sim.szczecin.pl

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.