Elektromobilność Unia łagodzi cele emisji CO2 dla aut. Przemysł motoryzacyjny uniknie miliardowych kar 13 maja 2025 Elektromobilność Unia łagodzi cele emisji CO2 dla aut. Przemysł motoryzacyjny uniknie miliardowych kar 13 maja 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Złagodzenie unijnych celów emisyjnych potwierdzone. Wielcy producenci samochodowi nie chcą płacić kar, bo boją się, że w rywalizacji na polu elektromobilności uciekną im Stany Zjednoczone i Chiny. W grze oszczędność 15 miliardów euro. Reklama Zmiana podejścia do celów klimatycznych W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski poparł złagodzenie celów emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych. W świetle nowej zmiany producenci będa mogli sie rozliczyć na podstawie średniej emisji z lat 2025-2027, a nie tylko z bieżącego roku. Pozwoli to osiągnąć im nieco bardziej preferencyjne stawki jednocześnie wymuszając ciągłe inwestycje w celu ograniczenia emisji – im szybciej się to uda, tym lepszą średnią osiągną. Decyzja zapadła po intensywnym lobbingu europejskiej branży motoryzacyjnej. Producenci skarżyli się, że utrzymanie pierwotnych celów oznaczałoby dla nich kary sięgające nawet 15 miliardów euro. Część ekspertów krytykuje jednak taką argumentację podkreślając, że branża miała 7 lat na przygotowanie się do nowych zasad. Ostatecznie decyzja zapadła głosami 458 europosłów, którzy ustawę poparli, 101 było przeciwko, a 14 wstrzymało się od głosu. Elektryczne samochody w Rajdzie Dakar – czy przyszłość rajdów jest zeroemisyjna? Czy to nie koniec rewizji celów? Pomimo złagodzenia kar dla producentów motoryzacyjnych Komisja Europejska wciąż utrzymuje swoje długoterminowe plany dotyczące ochrony środowiska. Zgodnie z nimi do 2035 roku zaplanowano wprowadzenie zakazu sprzedaży aut spalinowych. Nie milknie nacisk na rewizję także tego terminu. Część ekspertów jest zdania, że tak daleko posunięta transformacja nie jest możliwa w tak szybkim czasie. Brakuje wsparcia w postaci chociażby inwestycji w infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych. Silna konkurencja z Chin i USA Branża samochodowa, która dla kilku europejskich gospodarek jest segmentem kluczowym, zmaga się przede wszystkim z trudnościami w konkurencji z rywalami z Chin i USA. O ile auta spalinowe to ciągle produkty znakomicie sprzedające się i pod wieloma aspektami liderujące w statystykach sprzedaży, to tak dobrze nie jest w segmencie aut elektrycznych. Europejskie marki do tej pory nieskutecznie próbują nawiązywać walkę z konkurentami. Konieczność płacenia olbrzymich kar w ich ocenie mogłoby całkiem wykluczyć możliwość efektywnego pościgu za firmami takimi jak Tesla i BYD. Zobaczy też: Magazyny energii – dlaczego Niemcy już mają pół miliona, a Polska dopiero zaczyna? Źródła: Reuters, Fot. Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.