W Chinach powstaje kolejna gigafabryka Tesli

Przedstawiciele Tesli wraz z władzami Szanghaju podpisali umowę na budowę gigafabryki samochodów elektrycznych. Pozwoli to Tesli zaoszczędzić 40% na wysokim cle importowym, które jest wynikiem wojny handlowej między USA a Chinami.

Tesla w lipcu tego roku podpisała umowę na budowę fabryki niedaleko Szanghaju. Inwestycja najprawdopodobniej rozpocznie się w połowie 2020 roku i potrwa 2 lata. Gigafactory 3 ma produkować około 500 tys. pojazdów elektrycznych rocznie oraz wesprze produkcję akumulatorów. Jej lokalizacja nie jest przypadkowa – Chiny posiadają największy rynek motoryzacyjny na świecie. Pozwoli to zaoszczędzić firmie na transporcie, ponieważ samochody Tesli trafiałyby od razu na chiński rynek.

Pozostałe dwie duże fabryki mieszczą się na rodzimych terenach Ameryki Północnej. Jedna w stanie Nevada (Gigafactory 1), a druga w Fremont w stanie Kalifornia. W tej pierwszej produkowane są akumulatory, które następnie wykorzystuje się do pojazdów elektrycznych Tesli. W nazwach fabryk Elona Muska występuje przedrostek „giga”, który ma wskazywać nie tylko na rozmiar samego budynku, ale przede wszystkim na wielkość produkcji. Powierzchnia fabryki w Nevadzie wynosi prawie 560 tys. m2, a zakład jest całkowicie zasilany przez odnawialne źródła energii. W połowie 2018 roku Tesli udało się wyprodukować akumulatory o łącznej pojemności 20 GWh, a do końca tego roku planowane jest osiągnięcie 35 GWh. To tyle co energia wszystkich produkowanych akumulatorów na całym świecie. Wraz ze wzrostem produkcji wzrasta liczba pracowników. Obecnie w fabryce w Nevadzie pracuje 7 tys. osób, ale w planach jest zatrudnienie około trzykrotnie większej liczby pracowników. Z tego powodu firma rozważa budowę mieszkań dla swoich pracowników.

W fabryce Tesli w Fremont produkcja samochodów wynosi 104 tysiące rocznie. Docelowo po rozbudowie i osiągnięciu pełni mocy produkcyjnej liczba ta ma wynosić 500 tysięcy. W 2015 roku powstał pierwszy zakład montażu Tesli w Europie. Wybór padł na Tilburg w Holandii. W zakładzie produkowanych jest obecnie 450 samochodów tygodniowo, co w skali roku przekłada się na ok. 20 tysięcy. Docelowo liczba ta się ma zwiększyć do 1000 sztuk na tydzień.

Dodaj komentarz


You May Also Like

Rząd wystraszył się Unii i zmienił zdanie. Będą wiatraki i dekarbonizacja

Starsi Czytelnicy pamiętają pewnie zabawę z dawnego „Przekroju” pod tytułem „Wytęż wzrok i znajdź x szczegółów, którymi różnią się oba rysunki”. Wytężyliśmy się maksymalnie i poszukaliśmy różnic pomiędzy Krajowym Planem na Rzecz Energii i Klimatu przesłanym Brukseli oraz Polityką Energetyczną Państwa 2040 przeznaczoną na użytek krajowy. Okazało się, że w kilku punktach istotnie się różnią.

Chiny rosną w siłę, eksporterzy ropy tracą na znaczeniu

Chiny pełnią wiodącą rolę w dziedzinie energii odnawialnej i są obecnie największym na świecie producentem, eksporterem i instalatorem paneli słonecznych, turbin wiatrowych, baterii i pojazdów elektrycznych – tak wynika z najnowszego raportu Globalnej Komisji Geopolitycznej Przemian Energii, zaprezentowanego 11 stycznia w Abu Zabi. Na znaczeniu tracą liderzy rynku energetycznego opartego na paliwach kopalnych.