Elektromobilność W UE brakuje części do elektryków. Europa zainwestuje w produkcję półprzewodników 08 lutego 2022 Elektromobilność W UE brakuje części do elektryków. Europa zainwestuje w produkcję półprzewodników 08 lutego 2022 Przeczytaj także Elektromobilność Stacja ładowania samochodów elektrycznych w domu. Jaką wybrać? Zapytaliśmy eksperta Coraz więcej posiadaczy samochodów elektrycznych decyduje się na ładowanie pojazdu w domu – za pomocą gniazdka lub tzw. wallboxa. Jaki sprzęt wybrać, aby zwiększyć oszczędności? Zapytaliśmy eksperta z Columbus Energy – Pawła Kusiaka. Elektromobilność W Polsce powstanie fabryka aut elektrycznych? Są nowe informacje Budowa w Jaworznie pierwszej w Polsce fabryki samochodów elektrycznych to nie tylko szansa na rozwinięcie nowej gałęzi przemysłu, ale też istotna inwestycja dla regionu, dotąd opartego na górnictwie. Czy zakład ma szansę zostać uruchomiony w planowanym terminie? Analizy rynku pozwalają sądzić, że sprzedaż aut elektrycznych w Unii Europejskiej wzrośnie w tym roku o 8%. Czy skończą się problemy z dostawą komponentów z Azji i wzrośnie lokalna produkcja części samochodowych? Reklama Opóźnienia w branży Zeszły rok, choć szczególnie korzystny dla branży transportu wodnego, nie był stabilny pod względem dostaw. Wiele materiałów i komponentów nie docierało do Europy na czas albo nie dopływało wcale. Szacuje się, że dostawy części i baterii do samochodów elektrycznych będą nadal utrzymywać swój poziom niższy o 20% w porównaniu z 2019 rokiem. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) reprezentuje 16 największych europejskich producentów samochodów. ACEA ustaliło, że w 2021 roku producenci mierzyli się z niedoborem części, m.in. półprzewodników. Jak będzie teraz i do czego potrzebne są półprzewodniki? Zobacz też: Sony wchodzi na rynek elektromobilności Półprzewodnik w aucie elektrycznym Półprzewodniki nazywa się też chipami lub układami scalonymi (można je stworzyć na bazie półprzewodników). Znajdują się one w większości sprzętów elektronicznych, jakie używamy. Podobnie, jak w przypadku paneli fotowoltaicznych wytwarza się je z krzemu. Półprzewodniki mają różne zastosowania ze względu na swoją funkcjonalność. Same nie przewodzą prądu tak dobrze, jak przewodniki, ale nie blokują go. Z półprzewodników można też stworzyć diody do obwodów elektronicznych lub tranzystory. Powstało pierwsze w 100% europejskie ogniwo litowo-jonowe W samochodzie można znaleźć od kilkudziesięciu do kilkuset półprzewodników (ok. 150 w dobrych samochodach wyposażonych w nowoczesną elektronikę. Z uwagi na rozwój branży elektromobilności oraz elektroniki na rynku zaczęło brakować półprzewodników, a azjatyckie fabryki przestały nadążać za nagłym wzrostem popytu. Przez to niektóre koncerny motoryzacyjne zaczęły nawet rezygnować z cyfrowych zegarków czy zaawansowanych monitorów w wyposażeniu aut. Stąd też na rynku motoryzacyjnym pojawił się problem z dostępnością aut lub znacznie wydłużył się czas oczekiwania na nowy samochód. UE chce inwestować w półprzewodniki Teraz Komisja Europejska ma zaproponować nową ustawę o chipach, która ma na celu promowanie badań i produkcji półprzewodników w Europie oraz zmniejszenie zależności od jednego kraju lub regionu. 2021 w Polsce: dwa razy więcej zarejestrowanych aut elektrycznych, 25% więcej stacji ładowania European Automobile Manufacturers’ Association stwierdziła, że pojazdy elektryczne są sprzedawane w proporcji prawie jeden na pięć nowych samochodów w UE. Sprzedaż samochodów elektrycznych wzrosła ponad 10-krotnie w latach 2017-2021. Jeśli ustawa wejdzie w życie, zwiększy się produkcja półprzewodników w Europie. Według analiz rynkowych kryzys półprzewodnikowy ma zakończyć się w połowie tego roku. Jednak w Europie wciąż brakuje także infrastruktury do ładowania EV. Zobacz też: Audi tworzy magazyny energii z zużytych baterii aut elektrycznych! Rewolucja w transformacji energetycznej? źródło: reuters.com, motocaina.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.