Elektromobilność W UE brakuje części do elektryków. Europa zainwestuje w produkcję półprzewodników 08 lutego 2022 Elektromobilność W UE brakuje części do elektryków. Europa zainwestuje w produkcję półprzewodników 08 lutego 2022 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Analizy rynku pozwalają sądzić, że sprzedaż aut elektrycznych w Unii Europejskiej wzrośnie w tym roku o 8%. Czy skończą się problemy z dostawą komponentów z Azji i wzrośnie lokalna produkcja części samochodowych? Reklama Opóźnienia w branży Zeszły rok, choć szczególnie korzystny dla branży transportu wodnego, nie był stabilny pod względem dostaw. Wiele materiałów i komponentów nie docierało do Europy na czas albo nie dopływało wcale. Szacuje się, że dostawy części i baterii do samochodów elektrycznych będą nadal utrzymywać swój poziom niższy o 20% w porównaniu z 2019 rokiem. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) reprezentuje 16 największych europejskich producentów samochodów. ACEA ustaliło, że w 2021 roku producenci mierzyli się z niedoborem części, m.in. półprzewodników. Jak będzie teraz i do czego potrzebne są półprzewodniki? Zobacz też: Sony wchodzi na rynek elektromobilności Półprzewodnik w aucie elektrycznym Półprzewodniki nazywa się też chipami lub układami scalonymi (można je stworzyć na bazie półprzewodników). Znajdują się one w większości sprzętów elektronicznych, jakie używamy. Podobnie, jak w przypadku paneli fotowoltaicznych wytwarza się je z krzemu. Półprzewodniki mają różne zastosowania ze względu na swoją funkcjonalność. Same nie przewodzą prądu tak dobrze, jak przewodniki, ale nie blokują go. Z półprzewodników można też stworzyć diody do obwodów elektronicznych lub tranzystory. Powstało pierwsze w 100% europejskie ogniwo litowo-jonowe W samochodzie można znaleźć od kilkudziesięciu do kilkuset półprzewodników (ok. 150 w dobrych samochodach wyposażonych w nowoczesną elektronikę. Z uwagi na rozwój branży elektromobilności oraz elektroniki na rynku zaczęło brakować półprzewodników, a azjatyckie fabryki przestały nadążać za nagłym wzrostem popytu. Przez to niektóre koncerny motoryzacyjne zaczęły nawet rezygnować z cyfrowych zegarków czy zaawansowanych monitorów w wyposażeniu aut. Stąd też na rynku motoryzacyjnym pojawił się problem z dostępnością aut lub znacznie wydłużył się czas oczekiwania na nowy samochód. UE chce inwestować w półprzewodniki Teraz Komisja Europejska ma zaproponować nową ustawę o chipach, która ma na celu promowanie badań i produkcji półprzewodników w Europie oraz zmniejszenie zależności od jednego kraju lub regionu. 2021 w Polsce: dwa razy więcej zarejestrowanych aut elektrycznych, 25% więcej stacji ładowania European Automobile Manufacturers’ Association stwierdziła, że pojazdy elektryczne są sprzedawane w proporcji prawie jeden na pięć nowych samochodów w UE. Sprzedaż samochodów elektrycznych wzrosła ponad 10-krotnie w latach 2017-2021. Jeśli ustawa wejdzie w życie, zwiększy się produkcja półprzewodników w Europie. Według analiz rynkowych kryzys półprzewodnikowy ma zakończyć się w połowie tego roku. Jednak w Europie wciąż brakuje także infrastruktury do ładowania EV. Zobacz też: Audi tworzy magazyny energii z zużytych baterii aut elektrycznych! Rewolucja w transformacji energetycznej? źródło: reuters.com, motocaina.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.