Elektromobilność W UE brakuje części do elektryków. Europa zainwestuje w produkcję półprzewodników 08 lutego 2022 Elektromobilność W UE brakuje części do elektryków. Europa zainwestuje w produkcję półprzewodników 08 lutego 2022 Przeczytaj także Elektromobilność Zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wnioski będzie można składać już na początku lutego. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. Elektromobilność Tylko 1% właścicieli elektryka wróciłoby do samochodu spalinowego. Zaskakujące wyniki badań Samochody elektryczne cieszą się coraz większą popularnością. Potwierdza to najnowsze badanie, według którego tylko 1% z 23 tysięcy pytanych zadeklarowało chęć powrotu do samochodu o napędzie spalinowym. Z czego to wynika? Analizy rynku pozwalają sądzić, że sprzedaż aut elektrycznych w Unii Europejskiej wzrośnie w tym roku o 8%. Czy skończą się problemy z dostawą komponentów z Azji i wzrośnie lokalna produkcja części samochodowych? Reklama Opóźnienia w branży Zeszły rok, choć szczególnie korzystny dla branży transportu wodnego, nie był stabilny pod względem dostaw. Wiele materiałów i komponentów nie docierało do Europy na czas albo nie dopływało wcale. Szacuje się, że dostawy części i baterii do samochodów elektrycznych będą nadal utrzymywać swój poziom niższy o 20% w porównaniu z 2019 rokiem. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) reprezentuje 16 największych europejskich producentów samochodów. ACEA ustaliło, że w 2021 roku producenci mierzyli się z niedoborem części, m.in. półprzewodników. Jak będzie teraz i do czego potrzebne są półprzewodniki? Zobacz też: Sony wchodzi na rynek elektromobilności Półprzewodnik w aucie elektrycznym Półprzewodniki nazywa się też chipami lub układami scalonymi (można je stworzyć na bazie półprzewodników). Znajdują się one w większości sprzętów elektronicznych, jakie używamy. Podobnie, jak w przypadku paneli fotowoltaicznych wytwarza się je z krzemu. Półprzewodniki mają różne zastosowania ze względu na swoją funkcjonalność. Same nie przewodzą prądu tak dobrze, jak przewodniki, ale nie blokują go. Z półprzewodników można też stworzyć diody do obwodów elektronicznych lub tranzystory. Powstało pierwsze w 100% europejskie ogniwo litowo-jonowe W samochodzie można znaleźć od kilkudziesięciu do kilkuset półprzewodników (ok. 150 w dobrych samochodach wyposażonych w nowoczesną elektronikę. Z uwagi na rozwój branży elektromobilności oraz elektroniki na rynku zaczęło brakować półprzewodników, a azjatyckie fabryki przestały nadążać za nagłym wzrostem popytu. Przez to niektóre koncerny motoryzacyjne zaczęły nawet rezygnować z cyfrowych zegarków czy zaawansowanych monitorów w wyposażeniu aut. Stąd też na rynku motoryzacyjnym pojawił się problem z dostępnością aut lub znacznie wydłużył się czas oczekiwania na nowy samochód. UE chce inwestować w półprzewodniki Teraz Komisja Europejska ma zaproponować nową ustawę o chipach, która ma na celu promowanie badań i produkcji półprzewodników w Europie oraz zmniejszenie zależności od jednego kraju lub regionu. 2021 w Polsce: dwa razy więcej zarejestrowanych aut elektrycznych, 25% więcej stacji ładowania European Automobile Manufacturers’ Association stwierdziła, że pojazdy elektryczne są sprzedawane w proporcji prawie jeden na pięć nowych samochodów w UE. Sprzedaż samochodów elektrycznych wzrosła ponad 10-krotnie w latach 2017-2021. Jeśli ustawa wejdzie w życie, zwiększy się produkcja półprzewodników w Europie. Według analiz rynkowych kryzys półprzewodnikowy ma zakończyć się w połowie tego roku. Jednak w Europie wciąż brakuje także infrastruktury do ładowania EV. Zobacz też: Audi tworzy magazyny energii z zużytych baterii aut elektrycznych! Rewolucja w transformacji energetycznej? źródło: reuters.com, motocaina.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.