Elektromobilność W UE brakuje części do elektryków. Europa zainwestuje w produkcję półprzewodników 08 lutego 2022 Elektromobilność W UE brakuje części do elektryków. Europa zainwestuje w produkcję półprzewodników 08 lutego 2022 Przeczytaj także Elektromobilność Gdzie w Krakowie auta trują najbardziej? Mamy wyniki najnowszych badań [MAPA] Zgodnie z opublikowanym właśnie raportem Krakowskiego Alarmu Smogowego, stężenie dwutlenku azotu w Krakowie przekracza normy WHO nawet siedmiokrotnie. Ten wywołujący astmę i wpływający na naszą koncentrację szkodliwy gaz emitują starsze samochody, głównie z silnikami Diesla. Czy wprowadzenie Strefy Czystego Transportu może rozwiązać ten problem? Elektromobilność Transport stali pod napięciem. ArcelorMittal Poland testuje elektryczną ciężarówkę Pierwsze 200 ton stali trafiło do klientów ArcelorMittal Poland na kołach… elektrycznej ciężarówki! Pojazd kursował ze Śląska do Krakowa i z powrotem, a przez 5 dni pokonał łącznie trasę ponad 1000 km. Tygodniowy pilotaż pozwolił na redukcję emisji CO2 z transportu lądowego firmy o ponad 1,5 tony. To pierwszy tego typu test w ArcelorMittal w Europie. Analizy rynku pozwalają sądzić, że sprzedaż aut elektrycznych w Unii Europejskiej wzrośnie w tym roku o 8%. Czy skończą się problemy z dostawą komponentów z Azji i wzrośnie lokalna produkcja części samochodowych? Reklama Opóźnienia w branży Zeszły rok, choć szczególnie korzystny dla branży transportu wodnego, nie był stabilny pod względem dostaw. Wiele materiałów i komponentów nie docierało do Europy na czas albo nie dopływało wcale. Szacuje się, że dostawy części i baterii do samochodów elektrycznych będą nadal utrzymywać swój poziom niższy o 20% w porównaniu z 2019 rokiem. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) reprezentuje 16 największych europejskich producentów samochodów. ACEA ustaliło, że w 2021 roku producenci mierzyli się z niedoborem części, m.in. półprzewodników. Jak będzie teraz i do czego potrzebne są półprzewodniki? Reklama Zobacz też: Sony wchodzi na rynek elektromobilności Półprzewodnik w aucie elektrycznym Półprzewodniki nazywa się też chipami lub układami scalonymi (można je stworzyć na bazie półprzewodników). Znajdują się one w większości sprzętów elektronicznych, jakie używamy. Podobnie, jak w przypadku paneli fotowoltaicznych wytwarza się je z krzemu. Półprzewodniki mają różne zastosowania ze względu na swoją funkcjonalność. Same nie przewodzą prądu tak dobrze, jak przewodniki, ale nie blokują go. Z półprzewodników można też stworzyć diody do obwodów elektronicznych lub tranzystory. Powstało pierwsze w 100% europejskie ogniwo litowo-jonowe W samochodzie można znaleźć od kilkudziesięciu do kilkuset półprzewodników (ok. 150 w dobrych samochodach wyposażonych w nowoczesną elektronikę. Z uwagi na rozwój branży elektromobilności oraz elektroniki na rynku zaczęło brakować półprzewodników, a azjatyckie fabryki przestały nadążać za nagłym wzrostem popytu. Przez to niektóre koncerny motoryzacyjne zaczęły nawet rezygnować z cyfrowych zegarków czy zaawansowanych monitorów w wyposażeniu aut. Stąd też na rynku motoryzacyjnym pojawił się problem z dostępnością aut lub znacznie wydłużył się czas oczekiwania na nowy samochód. UE chce inwestować w półprzewodniki Teraz Komisja Europejska ma zaproponować nową ustawę o chipach, która ma na celu promowanie badań i produkcji półprzewodników w Europie oraz zmniejszenie zależności od jednego kraju lub regionu. 2021 w Polsce: dwa razy więcej zarejestrowanych aut elektrycznych, 25% więcej stacji ładowania European Automobile Manufacturers’ Association stwierdziła, że pojazdy elektryczne są sprzedawane w proporcji prawie jeden na pięć nowych samochodów w UE. Sprzedaż samochodów elektrycznych wzrosła ponad 10-krotnie w latach 2017-2021. Jeśli ustawa wejdzie w życie, zwiększy się produkcja półprzewodników w Europie. Według analiz rynkowych kryzys półprzewodnikowy ma zakończyć się w połowie tego roku. Jednak w Europie wciąż brakuje także infrastruktury do ładowania EV. Zobacz też: Audi tworzy magazyny energii z zużytych baterii aut elektrycznych! Rewolucja w transformacji energetycznej? źródło: reuters.com, motocaina.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.