Elektromobilność Wydajniejsze chłodzenie samochodów elektrycznych? Japońscy inżynierowie mają na to sposób 28 sierpnia 2024 Elektromobilność Wydajniejsze chłodzenie samochodów elektrycznych? Japońscy inżynierowie mają na to sposób 28 sierpnia 2024 Przeczytaj także Elektromobilność Zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wnioski będzie można składać już na początku lutego. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. Elektromobilność Tylko 1% właścicieli elektryka wróciłoby do samochodu spalinowego. Zaskakujące wyniki badań Samochody elektryczne cieszą się coraz większą popularnością. Potwierdza to najnowsze badanie, według którego tylko 1% z 23 tysięcy pytanych zadeklarowało chęć powrotu do samochodu o napędzie spalinowym. Z czego to wynika? Chłodzenie napędu samochodu elektrycznego, a także jego wnętrza, wymaga aktualnie wykorzystania cennego w kontekście tych pojazdów prądu. To jednak może się zmienić. Japońscy naukowcy opracowali nową wersję systemu chłodzenia LHP, który potrafi wymieniać temperaturę bez użycia energii elektrycznej. Według testów przy wykorzystaniu tej innowacji wydajność chłodzenia wzrosła aż czterokrotnie. Reklama Chłodzenie samochodów elektrycznych bez prądu? Odkrycia nowej technologii dokonali badacze z japońskiego Uniwersytetu Nagoya. Nosi ona nazwę LHP, co jest skrótem od angielskiego wyrażenia “loop heat pipe”, co można tłumaczyć jako “zapętlony przewód ciepła”. Urządzenie działa na bardzo prostej zasadzie: wysoka temperatura jest przenoszona za pośrednictwem cieczy roboczej, która natrafia na specjalny klin o porowatej powierzchni. Pozostający w porach płyn zamienia się w parę za sprawą dużej temperatury i wędruje do kondensatora. Tam oddaje ciepło, staje się z powrotem cieczą i znowu biegnie w stronę porowatego klina. Metoda ta jest o tyle cenna z punktu widzenia elektromobilności, że nie wymaga użycia energii elektrycznej. W przypadku samochodów zasilanych prądem każda kilowatogodzina to kolejne przejechanie metry czy kilometry. Możliwość efektywnego chłodzenia zarówno układu napędowego, jak i wnętrza samochodu, przy jednoczesnym braku potrzeby czerpania energii z akumulatora, może oznaczać spore oszczędności i jeszcze mniejszy ślad węglowy samochodów elektrycznych. Bardzo wydajna metoda transportu ciepła Profesor Hosei Nagano, jeden z autorów projektu, twierdzi, że opracowane przez jego zespół LHP osiąga “bezprecedensową” wydajność w transportowaniu ciepła i stanowi największy tego typu system, niekorzystający z energii elektrycznej. Oczywiście urządzenia korzystające z podobnej technologii były już wcześniej testowane, jednak wynalazek badaczy z Uniwersytetu Nagoya osiąga skuteczność na poziomie czterokrotnie większym niż dotychczas istniejące LHP. Taryfy dynamiczne energii: która oferta jest najkorzystniejsza? Mamy wyliczenia ekspertów! Jak japońskim inżynierom udało się osiągnąć taki wynik? Jak twierdzi prof. Nagano kluczem było opracowanie nowego klina. Zwykle przy testowaniu tego typu urządzeń, element ten jest tym mniej skuteczny, im jest większy. Japońscy badacze stworzyli klin cieńszy od poprzednich modeli, który był przy okazji dłuższy i szerszy. Jednocześnie porowate właściwości elementu zostały zachowane, co pozwoliło przetransportować ciepło na dystans 2,5 metra bez użycia prądu. Wszystko dzięki tzw. mocy kapilarnej, wytwarzanej przez porowaty klin. Nie tylko w samochodach elektrycznych Co istotne, system LHP już teraz wykorzystywany jest w odrzutowcach kosmicznych czy satelitach meteorologicznych, a także pojazdach zasilanych prądem i sprzętach domowych. Technologia Japończyków daje jednak perspektywy jeszcze pełniejszego i bardziej wydajnego wykorzystania tej metody transportu ciepła. Tak skuteczne LHP może służyć chociażby do chłodzenia centrów danych, a także przenoszenia ciepła odpadowego (np. ze ścieków) czy wysokiej temperatury emitowanej przez słońce. – Czytaj także: Sztuczna inteligencja, prawdziwe zużycie energii. Ile prądu pochłania AI? Źródła: chip.pl, interestingengineering.com, nagoya-u.ac.jp Fot. Canva (Suwinai Sukanant, welcomia) Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.