Elektromobilność Zużyte baterie z autobusów elektrycznych posłużą jako magazyny energii 14 stycznia 2021 Elektromobilność Zużyte baterie z autobusów elektrycznych posłużą jako magazyny energii 14 stycznia 2021 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Solaris Bus & Coach sp. z o.o., Impact Clean Power Technology S.A. oraz TAURON Polska Energia zrealizują projekt “Second Life ESS”. W ramach przedsięwzięcia stworzą prototyp systemu magazynowania energii elektrycznej w oparciu o zużyte baterie z autobusów. Projekt współfinansowany jest ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR). Reklama Drugie życie baterii elektrycznych W wyniku eksploatacji, a także z upływem czasu, baterie tracą część swojej pojemności. Dyrektor Biura Rozwoju Solarisa Łukasz Chełchowski tłumaczy, że zużyta bateria w autobusie elektrycznym ma poniżej 80% wyjściowej pojemności. Ciągle jednak może być wykorzystywana jako magazyn energii elektrycznej w aplikacjach stacjonarnych. Baterie elektryczne nie wytrzymują więcej niż 150 tysięcy kilometrów? Obalamy mity – Magazyny budowane z wykorzystaniem ogniw będą stanowić istotny element inteligentnej infrastruktury elektroenergetycznej. Łączą bowiem wytwarzanie energii w lokalnych mikroźródłach prosumenckich lub małych źródłach fotowoltaicznych z jej przechowywaniem i dostarczaniem do końcowego odbiorcy – wyjaśnia wiceprezes TAURON Polska Energia Jerzy Topolski, i dodaje: – Co ważne, lokalne, rozproszone bateryjne magazyny energii mogą być elementem stabilizującym pracę sieci elektroenergetycznych szczególnie w sieciach niskich napięć, w których udział energii z niestabilnych źródeł OZE nieustannie rośnie. Magazyny energii – korzyści Projekt ma na celu wykorzystanie ogniw litowo-jonowych, których parametry nie są już optymalne do zasilania pojazdów. Dzięki ich zastosowaniu w magazynach energii zapobiega się utylizacji baterii oraz wydłuża się ich cykl życia. Powstały w ten sposób magazyn energii wpisuje się w trendy dotyczące infrastruktury energetycznej, łączącej wytwarzanie energii w tradycyjnych i odnawialnych źródłach z jej przechowywaniem i dostarczaniem do odbiorcy końcowego. Dodatkowo bateryjne magazyny stabilizują pracę sieci i poprawiają jakość dostarczanej energii, a także wspierają rozwój elektromobilności. Do projektu zaangażowano autobus z Jaworzna Projekt badawczy “Second Life ESS”, realizowany we współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, ma potrwać do 2022 roku. Na potrzeby budowy prototypowego magazynu energii, firma Solaris przekaże baterie o energii 160 kWh, pochodzące z autobusu elektrycznego PKM Jaworzno. Fabryka pierwszego polskiego elektryka powstanie w Jaworznie Źródło: solarisbus.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.