Wiadomości OZE 100 procent OZE. Jak to robią Apple, Google, IKEA i inni? 16 kwietnia 2018 Wiadomości OZE 100 procent OZE. Jak to robią Apple, Google, IKEA i inni? 16 kwietnia 2018 Przeczytaj także Energetyka Czy to detronizacja litu w branży baterii? Naukowcy opracowali baterię sodową zdolną do naładowania w kilka sekund Od lat producenci akumulatorów bez powodzeń poszukiwali techniki umożliwiającej ekspresowe naładowanie baterii. Dziś wydaje się to bliższe niż kiedykolwiek wcześniej. … Ekologia Ekologia coraz częściej decyduje w lokalnej polityce. Przykład z Bystrej Mieszkańcy Bystrej, sielankowego zakątka Beskidu Żywieckiego, nie zgodzili się na zabudowę terenów zielonych. Swój bunt wyrazili podczas niedawnych wyborów samorządowych. Wójt Gminy Wilkowice, Janusz Zemanek, był jedynym startującym kandydatem, a mimo tego – nie otrzymał wymaganej połowy głosów. Ponad 60% głosujących było przeciw. Powód? Pomysł zabudowy terenów zielonych w Bystrej. Korzystanie ze źródeł odnawialnej energii (OZE) to coraz bardziej widoczny trend wśród wielkich korporacji. Do firm, które pochwaliły się wykorzystaniem 100 procent OZE dołączył Apple, wcześniej taką informację przekazał Google, a w Polsce jest to sieć IKEA. Czy to „ekościema”, czy prawdziwe zaangażowanie? Chcemy zmniejszyć nasze oddziaływanie na środowisko, nasz ślad węglowy, zaangażować się w walkę ze zmianami klimatu – tak międzynarodowe koncerny tłumaczą swoje zaangażowanie w odnawialne źródła energii (OZE). Najprostszym sposobem jest wybranie tak zwanej zielonej taryfy, która gwarantuje pozyskanie energii z OZE. Na rynku europejskim i amerykańskim są dostępne odpowiednie certyfikaty. To dla dużych konsumentów za mało. Reklama 100 procent OZE pod lupą Firmy idą dalej – bezpośrednio inwestują w OZE, montują instalacje w swoich siedzibach, centrach danych i sklepach, finansują projekty OZE i gwarantują odkup zielonej energii poprzez tzw. umowy PPA – Power Purchase Agreement. Apple, Google zapewniają, że korzystają na całym świecie wyłącznie z energii odnawialnej. Nie należy tego jednak rozumieć dosłownie. Placówki, które są zasilane z sieci energetycznej, pracują jak każde inne. Koncerny dbają jednak o to, by odpowiednio zrekompensować zużycie „brudnej” energii produkcją lub zakupem energii z OZE. W tej sposób osiągają swój cel. – Nasze zobowiązanie w tym zakresie dotyczyło globalnej skali. W listopadzie ubiegłego roku ogłosiliśmy, że pozyskaliśmy w sumie ponad 3 gigawaty energii ze źródeł odnawialnych, co zrealizowało zobowiązanie do pokrycia 100 procent naszego zużycia energii dla całej globalnej działalności w firmy w roku 2017 – w tym wliczając zarówno nasze centra danych jak i biura na całym świecie – wyjaśnia Adam Malczak z biura prasowego Google. Koncern na początku kwietnia poinformował, że pozyskuje już więcej energii z OZE niż wykorzystuje i jest największym na świecie odbiorcą-kupcem takiej energii. „W ciągu 2017 roku na całym świecie, za każdą zużytą kilowatogodzinę energii elektrycznej, kupiliśmy kilowatogodzinę energii odnawialnej z farmy wiatrowej lub słonecznej, która została zbudowana specjalnie dla Google” – czytamy na firmowym blogu. Jeszcze w 2016 roku OZE pokrywało 57 proc. energii zużytej przez Google. Koncern zainwestował wówczas w liczne projekty wiatrowe i słoneczne na zasadzie PPA. Zawierał długoterminowe umowy cenowe, jak zapewnia – korzystne finansowo. Wybierał konkurencyjne projekty inwestycji, np. elektrownię fotowoltaiczną w Chile czy farmę wiatrową w Kalifornii. Jak Apple i Ikea pozyskują energię i czy jest to ogólnoświatowy trend? O tym w dalszej części artykułu na portalu WysokieNapiecie.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.