Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Nowy moduł do przechowywania wodoru w pojazdach od Toyoty

Nowy moduł do przechowywania wodoru w pojazdach od Toyoty

Wodór nie waży wiele, a gęstość jego energii jest trzy razy większa niż paliw kopalnych. Co zatem stoi na przeszkodzie rozwoju technologii wodorowych w transporcie? Znalezienie materiału, który pozwoli na przechowanie potrzebnych ilości tego pierwiastka. Toyota Motor opracowała nowy sposób na przechowywanie i transport wodoru.

Reklama

Wodór w transporcie

Sprężony wodór w postaci gazowej oraz skroplony wodór nie mają wystarczającej gęstości objętościowej. Dlatego japoński producent samochodów wyszedł z inicjatywą, opracowując technologię wysokociśnieniowego zbiornika wodoru z żywicy. Toyota Motor podała, że moduł do magazynowania wodoru sprawdzi się w przypadku pojazdów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. W zależności od wielkości wysokociśnieniowe zbiorniki mają pojemność od 2,7 kg do 18,7 kg, a masy zbiornika wynoszą od 43, kg do 243,8 kg. 

Wysokociśnieniowy zbiornik na wodór jest pożądany nie tylko w branży motoryzacyjnej. Zarówno transport uliczny (autobusowy), kolejowy, jak i morski, potrzebują niskoemisyjnego źródła napędu. Zbiornik 70 megapaskali (MPa) sprawdzi się w każdej z tych form mobilności. Jednak używanie tych samych zbiorników w różnych formach transportu wymaga spełnienia różnych norm bezpieczeństwa. Nad tym mają czuwać specjalne urządzenia zabezpieczające.

JtiHKlEs1aRQhzPDWeNEMCpU3Yp9tZNHuqbMGnTZiHZpmxfa2eD8X4zt0IXtlOwnFPpVQ6Jd4lEsQF2xz0LjqUk8kcunie0biKcykRZMfk8E2FbdamqvNZRZCUTnulqM UZvUQZF
Model modułu do magazynowania wodoru, fot. greencarcongress.com/Toyota

Silnik opracowany dla samochodów jest obecnie przedmiotem wielu próśb ze strony tych, którzy chcieliby go używać w kolejnictwie, transporcie morskim i przeładunkach portowych, a także w generatorach ogniw paliwowych. Toyota opracowała ten moduł do przechowywania wodoru, aby odpowiedzieć na te wymagania i rozszerzyć wykorzystanie wodoru podała firma.

Testowanie

Pierwsze testy nowego rozwiązania odbyły się z udziałem (FCEV) Toyoty Mirai z ogniwami paliwowymi. Pierwszy samochodowy zbiornik na wodór zaprezentowała ponad 20 lat temu w 2001 roku. Flagowym pojazdem wodorowym Toyoty, jest Mirai wykorzystująca reakcję chemiczną w ogniwach paliwowych do generowania energii.

XGjEd03 f8e2YMM gmcmvTQH1e3rI4Uzu TMovAHPWLfizMlvHlpc9Fh ejgn2IOAtm G2Nxh4bpe2i84by4w5QQmD1aT0NR1o5mYrhIL4dmHJIV8THFaWRrVrckIZmiZ1dpj1i
Wodorowa Toyota Yaris, eksperymentalny GR Yaris jest wyposażony w silnik spalinowy z wodorem jako paliwem, fot. newsroom.toyota.eu

Toyota chce, aby wydajne i bezpieczne magazynowanie wodoru było możliwe w wielu miejscach, w których napełnianie wodorem jest trudne lub praktycznie niemożliwe – np. w portach albo na terenach górskich. Koncern chce rozszerzać technologię wodorową na szeroką skalę i aktywnie pracuje nad rozwijaniem propozycji dla pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi.

Wyobrażam sobie, że za 10 lat sprawy będą wyglądać trochę inaczej i mam nadzieję, że ludzie spojrzą wstecz i zobaczą, jak pozytywnie podeszliśmy do wyzwania i cieszyliśmy się każdą jego chwilą mówi Akio Toyoda, prezes Toyota Motor Corporation.

źródło: newsroom.toyota.eu, greencarcongress.com

fot. główna Canva

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.