Świat Pieniądze za oddanie tablic rejestracyjnych. Czy Bruksela znalazła dobry sposób na poprawę jakości powietrza? 20 kwietnia 2022 Świat Pieniądze za oddanie tablic rejestracyjnych. Czy Bruksela znalazła dobry sposób na poprawę jakości powietrza? 20 kwietnia 2022 Przeczytaj także Smog Smog w uzdrowiskach. Raport NIK ujawnia wieloletnie przekroczenia norm Alarmujące dane dotyczące jakości powietrza w polskich uzdrowiskach z lat 2018-2022 pokazują, że smog pozostaje jednym z najpoważniejszych nierozwiązanych problemów środowiskowych w Polsce. Raporty pokazują, że nawet gminach o statusie leczniczym kuracjusze oddychali powietrzem zanieczyszczonym na poziomie porównywalnym do wielu gmin niespełniających norm jakości powietrza. Chociaż rząd przekonuje o sukcesie programu Czyste Powietrze, dzisiejszy smog, z którym borykają się polskie gminy świadczy czymś przeciwnym. Smog Dzień Czystego Powietrza bez powodów do świętowania. Raport GIOŚ kontra rządowe deklaracje Dzień Czystego Powietrza miał być okazją do podsumowania postępów w walce ze smogiem, ale najnowsze komunikaty rządu i reakcje społeczne pokazują raczej rosnący rozdźwięk między deklaracjami a rzeczywistością. Z jednej strony mamy raporty i statystyki, z drugiej doświadczenia beneficjentów programu Czyste Powietrze – napięcia wokół wypłat i narastające poczucie braku odpowiedzialności za efekty. W takiej atmosferze trudno mówić o świętowaniu, a kluczowe pytanie przestaje brzmieć „ile środków uruchomiono”, a zaczyna: „czy to realnie poprawia jakość powietrza i poczucie bezpieczeństwa ludzi?” Pozbądź się auta i przesiądź się na bardziej ekologiczną i ekonomiczną formę mobilności. W Brukseli trwa Brussel’s Air, program, który został wdrożony z myślą o poprawie jakości powietrza, środowisku i oszczędności czasu. Reklama Bruksela z nowym planem środowiskowym Jakość powietrza w Brukseli pozostaje niezadowalająca. W wielu miejscach, w tym także w parkach i innych terenach zielonych nie ma możliwości odcięcia się od zatrutego powietrza. Bruksela jest jednym z najbardziej zatłoczonych miast w Europie. Belgowie chcą promować czyste powietrze z pomocą rządowego programu Brussel’s Air. Łącznie Bruksela przeznaczy w tym celu 3 mln euro. Rząd twierdzi, że chce przekonać do zmiany mobilności uboższych mieszkańców, którzy będą mogli skorzystać z dopłat. Na co Bruksela przeznaczy pieniądze? Boom na rowery w Polsce. Nowe opcje miejskich rowerów i era elektryków Autobus, rower i taxi Wnioskodawca, który zrezygnował z samochodu spalinowego ma kilka opcji mobilności do wyboru. Sam decyduje, na jaką inną formę mobilności zechce otrzymać dotację: budżet rowerowy Pro Velo na zakup sprzętu rowerowego,abonament na tzw. wspólne przejazdy, czyli wypożyczanie roweru miejskiego bike sharing,budżet na taksówki Victor Cab, abonamenty na transport publiczny,abonament i budżet na system car-sharing Cambio i Poppy. Beneficjantami tej oferty są również członkowie rodziny wnioskodawcy. Każdy może otrzymać dotację w wysokości od 600 do 900 euro. Od 1 stycznia w strefie LEZ (Strefa Niskiej Emisji) w Brukseli obowiązuje zakaz jazdy samochodami z silnikiem diesla. W związku z tym około 25 tys. mieszkańców Brukseli nie korzysta z dotychczasowej formy transportu. Korzystali ze składki, jaką zaoferował w zamian rząd. – Ta reforma jest istotnym narzędziem zachęcającym do zmiany formy transportu w Brukseli. Poprzez czterokrotne zwiększenie budżetu i zwrócenie szczególnej uwagi na gospodarstwa domowe w niekorzystnej sytuacji i osoby o ograniczonej sprawności ruchowej, chcemy umożliwić wszystkim mieszkańcom miasta stopniowe przejście na bardziej zrównoważoną mobilność – powiedział minister ds. zmian klimatu i środowiska, Alain Maron. Francja promuje rower, a Polska… Francuzi postanowili promować jazdę na rowerze w spotach reklamujących markowe samochody. Dopłacają też do zakupu roweru elektrycznego pod warunkiem zezłomowania spalinowego samochodu. Holendrzy jeżdżą masowo na rowerach już od wielu lat, a berlińska strefa wolna od samochodów ma być największa na świecie. Z kolei miasto Kraków proponuje benefity w zamian za zrezygnowanie z samochodu. Każdy, kto wyrejestruje samochód przed początkiem 2024 roku może liczyć na bezpłatny bilet KMK na strefy 1–3 na 24 miesiące, dopłatę do roweru elektrycznego lub roweru cargo w wysokości 2500 zł, lub bezpłatny abonament na wynajem długoterminowy roweru elektrycznego na okres 24 miesięcy. Strefa Czystego Transportu w Krakowie. Urząd Miasta spotyka się z mieszkańcami w celu ustalenia zasad źródło: brightvibes.com, fot. główne unsplash Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.