Elektromobilność Liczba Stref Czystego Transportu wzrosła o 40% 24 lipca 2022 Elektromobilność Liczba Stref Czystego Transportu wzrosła o 40% 24 lipca 2022 Przeczytaj także Elektromobilność Samochody elektryczne tracą zasięg na mrozie? Zapytaliśmy eksperta Przeciwnicy samochodów elektrycznych wśród minusów tych pojazdów wymieniają ich niską sprawność podczas ujemnych temperatur. Czy rzeczywiście samochody są mniej wydajne na mrozie? Z czego mogą wynikać takie zmiany i jak im zapobiegać? O te kwestie zapytaliśmy eksperta. Elektromobilność Tylko 6% sprzedawanych samochodów to pojazdy elektryczne. Czy UE osiągnie swój cel na 2030 rok? Według ambitnych założeń Unii Europejskiej, transport ma być całkowicie bezemisyjny już za 25 lat. Jednak, jak wskazują statystyki, jesteśmy daleko od tego celu. Jak do tej pory na drogach królują diesel i benzyna. W Europie jest już 320 Stref Czystego Transportu, co oznacza, że ich liczba wzrosła o 40% od 2019 roku. Chociaż w innych krajach planowane są już zaostrzenia przepisów regulujących wjazd samochodów spalinowych, w Polsce nadal nie ma żadnych. Reklama Spis treści ToggleLiczba Stref Czystego Transportu wzrosła o 40% Czas na strefy zerowej emisjiRuch samochodowy a jakość powietrzaCzy w końcu doczekamy się Stref Czystego Transportu w Polsce? Liczba Stref Czystego Transportu wzrosła o 40% Według raportu Clean Cities Campaigne Strefy Czystego Transportu (Low Emissions Zone) zostały wprowadzone już w 320 europejskich miastach. To oznacza wzrost o 40% w ciągu trzech lat, a prognozuje się, że do 2025 roku ich liczba może się podwoić. Strefy Czystego Transportu są jednym z najskuteczniejszych sposobów radzenia sobie z toksycznym powietrzem w naszych miastach – powiedział Oliver Lord, dyrektor Clean Cities Campaigne. Powinniśmy pochwalić przywódców miast, którzy podejmują trudne decyzje o zapewnieniu SCT, abyśmy mogli zmienić powietrze, którym oddychamy i wycofać samochody emitujące zanieczyszczenia. Czas na strefy zerowej emisji Teraz, gdy badania wyraźnie wskazują na to, że ograniczenie ruchu samochodów spalinowych wpływa korzystnie na jakość powietrza w miastach, planowane są bardziej surowe normy, m.in. wprowadzanie stref zerowej emisji (ZEZ). Do 2030 roku planowanych jest 35 stref wolnych od zanieczyszczeń. Ruch samochodowy a jakość powietrza Strefy Czystego Transportu mają przede wszystkim wpływ na znaczący spadek stężenia dwutlenku azotu NO2 (np. 32% w Madrycie), który jest jednym z głównych składników smogu. Związek ten ma działanie drażniące dla dróg oddechowych, przez co może powodować lub wzmagać ataki astmy. Jest szczególnie niebezpieczny dla osób cierpiących na schorzenia układu oddechowego, w tym przewlekłą obturacyjną chorobę płuc. W 2021 roku Polska przekroczyła dopuszczalny przez UE poziom NO2 – średnia 40 µg/m3 w ciągu roku – w przypadku aż czterech aglomeracji: warszawskiej, krakowskiej, wrocławskiej i górnośląskiej. Czy w końcu doczekamy się Stref Czystego Transportu w Polsce? Możliwość tworzenia stref niskoemisyjnych w Polsce umożliwiła dopiero nowa ustawa o elektromobilności i paliwa alternatywnych. W planach jest już stworzenie SCT w Krakowie i Warszawie. Strefy Czystego Transportu – gdzie powstaną i kto będzie uprawniony do wjazdu? Według założeń, w pierwszym z tych miast ograniczenia dla samochodów spalinowych miały obowiązywać od 2024 roku na terenie tzw. drugiej obwodnicy. Jednak plany się zmieniły i finalnie nowe zasady poruszania się po Krakowie będą zmienione dopiero z 2026 rokiem, a w projekcie SCT jest aktualnie więcej niewiadomych, niż było. Warszawa planuje pełne wdrożenie niskoemisyjnych stref transportu w 2025 roku, aczkolwiek szczegóły projektu są na etapie konsultacji – nie ma dokładnych granic przyszłej SCT, ani konkretnego programu zachęt dla mieszkańców do rezygnacji z wysoko spalinowych pojazdów. Źródło: Clean Cities Campaigne, Smoglab Fot. główna: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.