Elektromobilność Liczba Stref Czystego Transportu wzrosła o 40% 24 lipca 2022 Elektromobilność Liczba Stref Czystego Transportu wzrosła o 40% 24 lipca 2022 Przeczytaj także Elektromobilność Już ponad 62 tysiące elektryków w Polsce. Jakie wyzwania stoją przed branżą elektromobilności? Według danych z końca marca 2024 roku, w Polsce było zarejestrowane łącznie 62 629 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). W ubiegłym miesiącu ich liczba zwiększyła się o 5916 szt. (o 8% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku) – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSNM. Depesze Nowe inwestycje w ultraszybkie stacje ładowania Fundusz Orlen VC zainwestował w Euroloop – producenta ultraszybkich stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Ładowarki polskiego startupu, z których korzystają już kierowcy w 7 krajach Europy, są jednymi z najszybszych na rynku. Zapewniają dostęp do prądu stałego o mocy do 720 kW. W Europie jest już 320 Stref Czystego Transportu, co oznacza, że ich liczba wzrosła o 40% od 2019 roku. Chociaż w innych krajach planowane są już zaostrzenia przepisów regulujących wjazd samochodów spalinowych, w Polsce nadal nie ma żadnych. Reklama Spis treści Liczba Stref Czystego Transportu wzrosła o 40% Czas na strefy zerowej emisjiRuch samochodowy a jakość powietrzaCzy w końcu doczekamy się Stref Czystego Transportu w Polsce? Liczba Stref Czystego Transportu wzrosła o 40% Według raportu Clean Cities Campaigne Strefy Czystego Transportu (Low Emissions Zone) zostały wprowadzone już w 320 europejskich miastach. To oznacza wzrost o 40% w ciągu trzech lat, a prognozuje się, że do 2025 roku ich liczba może się podwoić. Strefy Czystego Transportu są jednym z najskuteczniejszych sposobów radzenia sobie z toksycznym powietrzem w naszych miastach – powiedział Oliver Lord, dyrektor Clean Cities Campaigne. Powinniśmy pochwalić przywódców miast, którzy podejmują trudne decyzje o zapewnieniu SCT, abyśmy mogli zmienić powietrze, którym oddychamy i wycofać samochody emitujące zanieczyszczenia. Czas na strefy zerowej emisji Teraz, gdy badania wyraźnie wskazują na to, że ograniczenie ruchu samochodów spalinowych wpływa korzystnie na jakość powietrza w miastach, planowane są bardziej surowe normy, m.in. wprowadzanie stref zerowej emisji (ZEZ). Do 2030 roku planowanych jest 35 stref wolnych od zanieczyszczeń. Ruch samochodowy a jakość powietrza Strefy Czystego Transportu mają przede wszystkim wpływ na znaczący spadek stężenia dwutlenku azotu NO2 (np. 32% w Madrycie), który jest jednym z głównych składników smogu. Związek ten ma działanie drażniące dla dróg oddechowych, przez co może powodować lub wzmagać ataki astmy. Jest szczególnie niebezpieczny dla osób cierpiących na schorzenia układu oddechowego, w tym przewlekłą obturacyjną chorobę płuc. W 2021 roku Polska przekroczyła dopuszczalny przez UE poziom NO2 – średnia 40 µg/m3 w ciągu roku – w przypadku aż czterech aglomeracji: warszawskiej, krakowskiej, wrocławskiej i górnośląskiej. Czy w końcu doczekamy się Stref Czystego Transportu w Polsce? Możliwość tworzenia stref niskoemisyjnych w Polsce umożliwiła dopiero nowa ustawa o elektromobilności i paliwa alternatywnych. W planach jest już stworzenie SCT w Krakowie i Warszawie. Strefy Czystego Transportu – gdzie powstaną i kto będzie uprawniony do wjazdu? Według założeń, w pierwszym z tych miast ograniczenia dla samochodów spalinowych miały obowiązywać od 2024 roku na terenie tzw. drugiej obwodnicy. Jednak plany się zmieniły i finalnie nowe zasady poruszania się po Krakowie będą zmienione dopiero z 2026 rokiem, a w projekcie SCT jest aktualnie więcej niewiadomych, niż było. Warszawa planuje pełne wdrożenie niskoemisyjnych stref transportu w 2025 roku, aczkolwiek szczegóły projektu są na etapie konsultacji – nie ma dokładnych granic przyszłej SCT, ani konkretnego programu zachęt dla mieszkańców do rezygnacji z wysoko spalinowych pojazdów. Źródło: Clean Cities Campaigne, Smoglab Fot. główna: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.