Ochrona środowiska Wychwytywanie CO₂ z kominów statków. Przełom w dekarbonizacji żeglugi 04 lipca 2025 Ochrona środowiska Wychwytywanie CO₂ z kominów statków. Przełom w dekarbonizacji żeglugi 04 lipca 2025 Przeczytaj także Ochrona środowiska Inwazyjny szop pracz w polskich miastach. Jak się zachować przy spotkaniu? Szopy pracze coraz śmielej wkraczają do polskich miast i wsi, stając się poważnym zagrożeniem dla rodzimych ekosystemów i bezpieczeństwa sanitarnego. W województwie lubuskim, gdzie populacja jest jedną z największych w kraju, samorządy apelują o wsparcie finansowe i organizacyjne, by móc zwalczać ekspansję tego inwazyjnego gatunku. Ochrona środowiska Hałas statków w Arktyce. Jak żegluga zakłóca życie narwali? Ocieplenie klimatu otwiera arktyczne szlaki żeglugowe, ale wraz z masowcami i lodołamaczami do jednego z najcichszych ekosystemów świata wdziera się nowy rodzaj zanieczyszczenia: hałas. Naukowcy i inżynierowie apelują o pilne działania, zanim pod naporem odgłosów działalności człowieka całkowicie zamilknie morska przyroda. Nowy projekt brytyjskich badaczy wychwytuje dwutlenek węgla i szkodliwe związki siarki ze spalin statków, przekształcając je w naturalny wapień. To nie tylko niespotykany dotąd sposób na ograniczenie szkodliwych emisji, ale i potencjalne źródło taniego surowca. Reklama Emisja i zanieczyszczenie z transportu morskiego Transport morski odpowiada za większy udział w globalnej emisji CO₂ niż lotnictwo. W dowolnym momencie ponad 50 000 statków towarowych znajduje się na morzu, wytwarzając 3% globalnej emisji gazów cieplarnianych. Spaliny wydobywające się ze statków zawierają szkodliwe substancje, takie jak tlenki azotu, siarki, pyły zawieszone oraz cząstki stałe. Na skutek transportu wód balastowych zanieczyszczenia mogą przenosić się na inne ekosystemy morskie i zagrażać bioróżnorodności. Londyński startup Seabound, finansowany z rządowych środków Wielkiej Brytanii podjął współpracę z światową firmą żeglugową Lomar. Celem było zainstalowania sprzętu do wychwytywania dwutlenku węgla na jednym ze starszych i najbardziej zanieczyszczających środowisko statków. Wielka Brytania zużywa za dużo wody z rzek – grozi kryzys wodny i chemiczne skażenie Przemiana spalin w skałki wapienne System Seabound polega na przymocowaniu specjalnego urządzenia do wydechu statku, który ma wychwytywać dwutlenek węgla i emisję siarki podczas spalania oleju napędowego. Gazy spalinowe przepuszczane są przez warstwę tlenku wapnia (wapna palonego), który w reakcji z CO₂ tworzy węglan wapnia – czyli wapień. Dwutlenek węgla reaguje z tlenkiem wapnia, tworząc węglan wapnia, czyli wapień. Ten stabilny związek chemiczny skutecznie wiąże CO₂ i umożliwia jego bezpieczne magazynowanie.Oznacza to, że dzięki nowemu systemowi możemy wychwytywać szkodliwe gazy wydobywające się z kominów statków i przechowywać je w postaci taniego surowca. Chociaż wapień pozyskiwany w ten sposób nie będzie miał jakości przemysłowej czy spożywczej, może stać się tanim surowcem, np. dla budownictwa. Stanowi potencjalne źródło dochodu, które częściowo zrekompensuje koszty instalacji systemu. Zielona przyszłość transportu morskiego Kilkumiesięczne testy przeprowadzone przez zespół Seabound przyniosły obiecujące wyniki – szybkość wychwytywania emisji zwiększyła się. Osiągnięto 78% wychwytywania dwutlenku węgla oraz ponad 90% wychwytywania siarki. Twórcy startup’u zapewniają, że po ostatecznych poprawkach system będzie w stanie wychwytywać do 95% emisji w najbardziej efektownej formie. Żegluga morska to jeden z najtrudniejszych sektorów do dekarbonizacji – nie istnieją dla niej szybkie, masowe alternatywy. Dzięki rozwojowi nauki i inżynierii możemy postawić na kreatywne i skuteczne rozwiązania, przybliżające nas do osiągnięcia neutralności klimatycznej. Zobacz też: Ranking czystości wody w kąpieliskach UE – gdzie warto pojechać na wakacje? Źródła: New Atlas, The Guardian Fot: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.