Niedawno Rzecznik Praw Obywatelskich skierował do Ministerstwa Klimatu i Środowiska pismo, dotyczące możliwości wjazdu samochodów zasilanych gazem płynnym (LPG) do Stref Czystego Transportu. Aktualnie, zgodnie z ustawą, napędzane w ten sposób samochody nie mogą wjechać do SCT, choć w pierwotnym projekcie ustawy był zapis wyłączający je spod tego zakazu.
LPG miało zostać wyłączone ze stref czystego transportu. Czemu tak się nie stało?
Pismo wysłane przez RPO do Departamentu Elektromobilności i Innowacji MKiŚ wynika ze skargi, jaką do rzecznika wniósł jeden z mieszkańców Warszawy. Obywatel twierdził, że samochody zasilane LPG powinny być dopuszczone do poruszania się w strefach czystego transportu, ponieważ w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych jest on wskazany właśnie jako paliwo alternatywne.
– Badania potwierdzają, że spalanie w silnikach mieszanki propanu i butanu powoduje znacznie mniejszą emisję tlenku azotu niż w przypadku spalania benzyny lub oleju napędowego. Efekt redukcji zanieczyszczeń podczas spalania LPG jest także widoczny w odniesieniu do innych zanieczyszczeń (brak emisji cząstek stałych do atmosfery, o 60 % mniejsza emisja węglowodorów oraz zmniejszenie emisji tlenku węgla o 20 %). Korzystanie z aut zasilanych LPG może być zatem środkiem do osiągnięcia celu, dla jakiego ustanowiona została strefa czystego transportu, którym jest ograniczenie negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko – czytamy w komunikacie RPO.
Co ciekawe, w pierwotnym projekcie ustawy z listopada 2020 roku samochody na gaz płynny faktycznie były wymienione jako wyłączone spod zakazu wjazdu do SCT. W ostatecznej wersji ustawy z 2021 roku zapis ten jednak się nie znalazł, a wśród wyłączonych pojazdów znalazły się jedynie auta elektryczne, wodorowe i zasilane gazem ziemnym (CNG/LNG).
“Wyraz pewnej niekonsekwencji ustawodawcy” – RPO interweniuje
W swoim komunikacie RPO wskazuje na absurdalność tej decyzji, bowiem wyłączone spod zakazu wjazdu pozostają pojazdy zasilane gazem ziemnym. CNG i LPG nie są bezemisyjnymi paliwami, choć wydzielanych przy ich spalaniu substancji jest znacznie mniej, niż przy benzynie. Dlaczego więc gaz ziemny został dopuszczony jako paliwo w ramach stref czystego transportu, a gaz płynny już nie? Tego chce dowiedzieć się Rzecznik Praw Obywatelskich.
– Wydaje się, że brak zaliczenia pojazdów samochodowych wyposażonych w instalację LPG do kategorii pojazdów nieobjętych zakazem wjazdu do strefy czystego transportu jest wyrazem pewnej niekonsekwencji ustawodawcy – pisze RPO.
Czym wjedziesz, a czym nie do SCT?
W Polsce od lipca br. obowiązuje Strefa Czystego Transportu w Warszawie. W pierwszym etapie jej funkcjonowania z poruszania się po ścisłym centrum miasta wyłączone są auta wyprodukowane przed 1997 rokiem (dla aut benzynowych) lub 2005 rokiem (dla aut z silnikiem Diesla). Oczywiście, dotyczy to również samochodów na LPG, o ile są starsze niż podane wyżej daty. W kolejnych latach normy będą zwiększane, a ostateczna postać stołecznej SCT wejdzie w życie w 2032 roku. Wtedy będą mogły do niej wjechać pojazdy benzynowe wyprodukowane po 2014 roku i Diesle, które wyjechały z fabryki najwcześniej w roku 2020. Do wprowadzenia pierwszego etapu SCT szykuje się Kraków. Ma to nastąpić już w przyszłym roku.
Czy ustawodawca zdecyduje się na zmianę przepisów i wyłączy spod zakazu również samochody zasilane LPG, tak jak zakładał pierwotny projekt ustawy? Na ten moment RPO wezwał MKiŚ do zbadania tego problemu i wyjaśnienia przyczyn, dla których brzmienie przepisów zostało w ten sposób zmienione przed ich wprowadzeniem w życie.
– Czytaj także: Tych pojazdów SCT w Warszawie nie dotyczy. Sprawdź, czy możesz wjechać
Źródła: bip.brpo.gov.pl, motoryzacja.interia.pl, auto-swiat.pl
Fot. Canva (MagMos)
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.