Niektórzy do niedawna nawet nie śnili o autonomicznych pojazdach. Są jednak branże, które stawiają na taką flotę. W Teksasie odbędą się testy samoprowadzących ciężarówek Waymo. Przedsiębiorstwo działa w ramach holdingu Alphabet Inc. zainicjowanego przez Google.
Autonomiczne pojazdy
Waymo to firma zajmująca się technologią autonomicznej jazdy. Celem firmy jest zapewnienie klientów o bezpieczeństwie i oszczędności czasu, który skraca się, jeśli drogę ustala komputer i sztuczna inteligencja. Ma to znaczenie zwłaszcza w wysokoemisyjnej branży logistycznej.
W ramach współpracy z gigantami z branży logistycznej i transportowej – UPS oraz CH Robinson (firma współpracuje z 200 tys. spedytorów, którzy realizują 20 mln dostaw rocznie) Waymo Via udostępni im testową flotę autonomicznych ciężarówek. Akcja pilotażowa dla CH Robinson odbędzie się na 240-kilometrowej trasie między Dallas-Fort Worth i Houston.
Rozwój technologii
Firma działająca w ramach Alphabet Inc. zawarła w ostatnich miesiącach wiele umów w zakresie autonomicznego transportu ciężarowego. Jak mówi Chris O’Brien, dyrektor handlowy w CH Robinson, branża transportowa boryka się z niedoborem kierowców. Rozwiązaniem tej sytuacji ma być autonomiczny pojazd. Alphabet niedawno skonstruował wynalazek odzyskujący wodę z powietrza.
Pododdział Google podał, że będzie współpracował w tym celu z producentami ciężarówek, przewoźnikami i logistykami, aby zintegrować swoją technologię z ich działalnością przewozową. Firma współpracuje również z JB Hunt Transport Services i Daimler (spółką pracującą nad w pełni autonomicznym systemem Level 4 dla samochodów ciężarowych).
Obecnie Waymo testuje piątą generację swojego „sterownika”. Pod tą nazwą kryje się zestaw nowych technologii: czujników i oprogramowania AI. Ciężarówki, które będa testowane w Teksasie, mają klasę 8.
W Arizonie funkcjonują już autonomiczne minivany Waymo. W takich autonomicznych testach biorą udział zazwyczaj licencjonowany kierowca oraz inżynier oprogramowania.
Ostatecznym celem Waymo jest zarabianie w oparciu o model biznesowy „kierowca jako usługa”. Firma miałaby współpracować z producentami samochodów, aby budować autonomiczne ciężarówki i sprzedawać je przewoźnikom. Firmy będą płacić Waymo za wdrożenie technologii, wsparcie i opiekę.
Na świecie stopniowo przybywa nowych autonomicznych środków transportu: łodzi, okrętów, pociągów, samochodów, a nawet urządzeń takich, jak ten generator słoneczny.
Sprawdź: Mapy Google z nową funkcją tras przyjaznych dla środowiska
źródło: waymo.com, theverge.com
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.