Apel o prędkie wprowadzenie dotacji do zakupu e-rowerów wystosowało angielskie przedsiębiorstwo Halfords. Czy Wielka Brytania, która przewodzi na drodze europejskiej elektromobilności podąży za Francją i zacznie dotować elektryczne rowery?
E-rower za starą brykę
Sprzedawca akcesoriów i części samochodowych, systemów car-audio, nawigacji satelitarnej, rowerów oraz akcesoriów campingowych twierdzi, że Brytyjczycy powinni otrzymać gotówkę na zakup elektrycznych rowerów. Jednak jest pewien warunek: pieniądze na zeroemisyjny pojazdy miałyby zostać wydane, jeśli obywatele zezłomują stary samochód. Oczywiście ten z silnikiem spalinowym.
Halfords wezwał rząd do wprowadzenia zachęt finansowych, ponieważ ceny elektrycznych rowerów są nadal poza zasięgiem wielu Brytyjczyków. Właściciel sieci sklepów chciałby, aby oprócz dopłat do e-rowerów wprowadzono wzorem Francji dotacje dla tych, którzy zezłomują swój wysokoemisyjny samochód.
Pieniądze na e-mobilność już są
W Wielkiej Brytanii można już uzyskać dotacje do wielu form elektrycznego transportu: samochodów typu plug-in, motocykli, furgonetek i ciężarówek. Jak podaje angielski minister transportu Chris Heaton-Harris, rząd przygotowuje już program wsparcia dla kupna e-rowerów, a jego szczegóły zostaną podane na wiosnę.
Jak na razie mówi się w Wielkiej Brytanii o wakacyjnym dotowaniu przejazdów dla e-rowerzystów, aby pobudzić entuzjazm zwolenników elektromobilności i nowych technologii, jednak na razie do tego nie doszło. Teraz pracownicy, którzy jeżdżą własnym samochodem do pracy, mogą ubiegać się o zwrot 45 pensów za milę, podczas gdy stawka za dojazd e-rowerem wynosi tylko 20 pensów. Firma Halfords chciałaby, aby to się zmieniło.
– Rowery elektryczne mogą wypełnić ogromną dziurę w naszej krajowej strategii dojazdu do pracy. Zauważyliśmy, że popyt na e-rowery wzrósł o 76% w ubiegłym roku, ale wciąż jesteśmy w tyle za innymi krajami, w których e-rowery już wnoszą znaczący wkład w dojazdy do pracy – powiedział Paul Tomlinson, dyrektor ds. kolarstwa w firmie Halfords.
Francuska électromobilité
We Francji dotacja na e-rower wynosi 2500 euro, pod warunkiem, że przywiezie się na złomowisko stary samochód. Firma Halfords chciałaby, aby w Wielkiej Brytanii zwracano część pieniędzy za dojazdy tym, którzy dojeżdżają codziennie do biura elektrycznym rowerem.
Sprzedaż rowerów elektrycznych stanowi obecnie 17% całej sprzedaży rowerów w Unii Europejskiej, a producent silników Bosch opublikował ostatnio przypuszczenia, że w ciągu najbliższych kilku lat wzrośnie ona do 50%.
Czy rower elektryczny będzie kupowany chętniej niż konwencjonalny pojazd bez doładowania? A może wyprze z dróg samochody? Jeśli tak będzie, to jedynie w obrębie miasta, na krótkich dystansach.
Przeczytaj więcej o założeniach Wielkiej Brytanii, która dąży jako pierwsza na świecie do bezemisyjnych dróg.
źródło: halfords.com, ebiketips.road.cc
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.