Na wodór Czeska kolej: autonomiczne i wodorowe pociągi 20 października 2021 Na wodór Czeska kolej: autonomiczne i wodorowe pociągi 20 października 2021 Przeczytaj także Na wodór Energia nie zginie z baterią w płynie. Nowy pomysł naukowców ze Stanforda Magazynowanie energii staje się coraz poważniejszym wyzwaniem w światowej energetyce. Być może dobrym rozwiązaniem na jej przechowywanie będzie system ciekłych organicznych nośników wodoru (LOHC). Dzięki ostatniemu odkryciu naukowców z Uniwersytetu Stanforda, przechowywanie energii za pomocą tej technologii może być jeszcze łatwiejsze. Klucz tkwi w tym, że LOHC są… płynne, dzięki czemu m. in. łatwiej je przechowywać i transportować. Na wodór Stacja wodorowa w Poznaniu otwarta. To trzeci taki obiekt w Polsce Orlen uruchomił w Poznaniu swoją pierwszą w Polsce, ogólnodostępną, całodobową stację wodorową, na której można tankować samochody osobowe, ciężarowe, a także autobusy. Poznańska stacja jest częścią projektu Clean Cities, dofinansowanego ze środków unijnych w ramach instrumentu CEF oraz krajowych z programu „Zielony transport publiczny”. Stacja zasilać będzie flotę 25 autobusów należących do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Poznaniu. Czechy stawiają na ekologiczną i autonomiczną kolej. W centrum testowym Velim trwają prace nad modernizacją torów, na które niebawem mają wjechać wodorowe i autonomiczne pociągi. Reklama Zmniejszyć ślad węglowy Na torze doświadczalnym w Velim (Železniční stanice Velim) trwają prace modernizacyjne, które umożliwią przeprowadzenie testów autonomicznych i bezemisyjnych wodorowych pociągów. W ciągu pięciu lat inwestycja pochłonie 24 mln euro. Czeski Instytut Badawczy Kolejnictwa (Výzkumný Ústav Železniční – VUZ) planuje zainstalować własne źródła zielonej energii. Wytwarzanie energii odnawialnej ma być połączone z produkcją zielonego wodoru, który będzie wytwarzany na miejscu w centrum testowym. Elektryczne i wodorowe łodzie podwodne! Zobacz zdjęcia designerskich statków Prezes VUZ, Martin Bělčík mówi, że środki przewidziane na tę inwestycję mają pomóc w redukowaniu emisji i zmniejszeniu śladu węglowego na torach oraz w samym centrum. – Znaczna część tej kwoty zostanie przeznaczona na usługi oferowane na mniejszym torze testowym, a także na technologie, które pomogą nam w dalszej redukcji emisji – podał prezes VUZ. Alstom TER Hybrid2, fot. cdvuz.cz Technologie na torach Do najważniejszych inwestycji należy wyposażenie jednego z toru testowego w system ETCS, który został już zamontowany na większym torze testowym o długości aż 13,276 km. Prędkość, jaką można na nim rozwinąć, sięga 230 km/h. ETCS to Europejski System Sterowania Pociągiem, który umożliwia kompatybilne sterowanie ruchem w całej Europie. Nowe technologie udoskonalają kolej VUZ przygotowuje się również do testów autonomicznych pojazdów szynowych, które miałyby poruszać się w obszarach miejskich i podmiejskich. Fundamentem wszystkich działań jest zmniejszenie śladu węglowego. – Gwarantujemy naszym klientom, że energia elektryczna w naszym zakładzie pochodzi wyłącznie ze źródeł odnawialnych. Obecnie przygotowujemy projekt wytwarzania własnych źródeł energii z paliw niekopalnych, aby pokryć nie tylko nasze własne zużycie, ale także produkcję zielonego wodoru – zapewnia prezes VUZ. Badania pojazdów szynowych odbywają się w laboratorium badawczym (ZL) VUZ, które jest jednym z najnowocześniejszych laboratoriów w dziedzinie badań pojazdów szynowych od 1950 roku. źródło: railjournal.com, cdvuz.cz Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.