Dieta planetarna – z czym to się je?

W 2050 roku na świecie będzie już ponad 10 miliardów ludzi. Jak w sposób zrównoważony i zdrowy wyżywić taką populację? Eksperci udowadniają, że jest to możliwe, ale nowe nawyki żywieniowe musimy wprowadzić już dziś. Rozwiązaniem ma być dieta planetarna, czyli dobra dla planety.

Mięso – wybór czy konieczność?

Według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) powinniśmy spożywać nie więcej niż 500 g mięsa tygodniowo. Przeciętny Polak przekracza tę normę trzykrotnie, w efekcie jedząc ponad 70 kg mięsa rocznie. Podobne wyniki osiągają Amerykanie i Australijczycy. Tymczasem 90% zwierząt hodowlanych przyjmuje antybiotyk w celu zapobiegania infekcjom oraz ich rozprzestrzenianiu się w stadzie. Ponadto hodowla odpowiada za 15-20% emisji gazów cieplarnianych wynikających z aktywności ludzkiej. Realny problem stanowi również wydzielanie metanu pochodzącego z fermentacji jelitowej bydła.

Fotowoltaika od Columbus Energy

Dieta stylem życia

EAT Lancet, zespół składający się z 37 światowej sławy naukowców, przedstawił zasady zrównoważonej diety. Jest ona zdrowa dla człowieka i zarazem nieszkodliwa dla środowiska naturalnego. Eksperci zachęcają do planowania posiłków na nadchodzący tydzień oraz zaopatrywania się w produkty od lokalnych rolników i pochodzące z pewnych upraw. Stosując się do przytoczonego planu żywieniowego, nie tylko unikniemy marnowania jedzenia, ale także podejmiemy konkretne kroki w walce z nadwagą w państwach zamożnych i głodem w krajach słabo rozwiniętych.

Nowa piramida żywieniowa

Bazą diety EAT Lancet są pełne ziarna, m. in. ryż, pszenica i kukurydza. Drugie miejsce zajmują bulwy, w tym ziemniaki, rzodkiewki, selery i buraki. Zaraz za nimi plasują się warzywa, szczególnie zielone i czerwone, które dostarczają cennych witamin i minerałów. Powinniśmy ich spożywać od 200 do 600 g dziennie. Doskonałym uzupełnieniem diety są także owoce oraz przetwory mleczne – w ilościach 250 g dziennie.

Mięso – tak, ale szukajmy alternatyw

EAT Lancet nie namawia do całkowitej rezygnacji z mięsa, ale zachęca do ograniczenia jego ilości. Za optymalne uznaje 98 g mięsa czerwonego, 203 g drobiowego lub 196 g ryby tygodniowo. Jednocześnie naukowcy podkreślają, że jego doskonałym zamiennikiem są rośliny, takie jak fasola, soczewica i groszek (125 g dziennie). Stanowią one bogate źródło białka i możemy spożywać je w ilości 125 g dziennie.

Źródło: green-news.pl, eatforum.org