Francja wprowadza zakaz lotów krótkodystansowych. Jednak podróży samolotem będzie więcej

Francja wprowadza zakaz lotów krótkodystansowych. Jednak podróży samolotem będzie więcej

Komisja Europejska zatwierdziła zakaz lotów krótkodystansowych we Francji. To pierwsze państwo w UE, które ograniczy wewnątrzkrajowe podróże samolotem na rzecz tras kolejowych. Niestety to tylko 3 spośród około 100 połączeń lotniczych w całym kraju, które w dodatku zostaną zastąpione innymi trasami.  

Podcast

Zakaz lotów krótkodystansowych we Francji

Francja oficjalnie została pierwszym krajem UE z zakazem lotów krótkodystansowych. Komisja Europejska dała zielone światło dla ograniczeń wewnątrzkrajowych podróży liniami lotniczymi w tym kraju. Według nowego prawa na trasach, które można pokonać pociągiem w przeciągu maksymalnie dwóch i pół godzin zakazane zostaną loty samolotem. Nowe prawo jest częścią szerszej ustawy klimatycznej. 

Francja pracuje również nad tym, aby ograniczyć również wewnątrzkrajowe podróże prywatnymi odrzutowcami, które są niemniej istotną częścią emisji gazów cieplarnianych w transporcie lotniczym. Najprawdopodobniej wprowadzone zostaną nie tylko zakazy lotów, ale również wysokie podatki, które mają zniechęcić najbogatszych do odpalania silnika odrzutowców. Podobną strategię zaproponowano niedawno w Kanadzie

Wycofane zostaną tylko 3 spośród 100 połączeń

Początkowo Francja zaproponowała zamknięcie ośmiu tras wewnątrzkrajowych, ale ostatecznie Bruksela dała przyzwolenie na zlikwidowanie wyłącznie trzech. Będa to loty z Paryża-Orly do Bordeaux, Lyonu oraz Nantes. Gwarantem kolejnych zakazów jest usprawnienie transportu kolejowego. Wówczas wycofane zostaną kolejne trzy trasy linii lotniczych: z Paryża-Charles de Gaulle do Lyonu i Rennes oraz z Lyonu do Marsylii.

8lcS6kFxs lnktjD8VvYUNII4 Zbl02BFtDo57c6Ibyuz4 P3dBdseelJb5aksKG f eW6pxi1rwylVeKG0 yq8okI8aqsYdFVVB J1O2M L36nMZVyYmOHagwcAH93PWbfpv8XvECcKhfbxmDSO2pFD2dd9ZZNqlIFKBEmbvpCP umGEooh0Pod5wfQ
Trasy wycofanych lotów krótkodystansowych we Francji

Miasta we Francji są połączone około 100 trasami lotniczymi. W porównaniu z tą liczbą, zakaz trzech lotów krótkodystansowych nie jest aż tak imponującym osiągnięciem. 

Zakaz krótkodystansowych lotów musi być „niedyskryminujący, nie zakłóci konkurencji między przewoźnikami lotniczymi i nie będzie bardziej restrykcyjny, niż jest to konieczne do rozwiązania problemu” – podkreśliła Komisja Europejska w swojej decyzji. 

Decyzja w trosce o klimat?

Transport lotniczy odpowiada za około 1 mld ton emisji CO2, co oznacza, że zmiany w tym sektorze muszą być uwzględniona w polityce klimatycznej. Według Greenpeace loty poniżej 1500 km to aż ¼ wszystkim emisji lotnictwa, które często są zupełnie niepotrzebne. Zazwyczaj te same trasy można pokonać pociągiem w niewiele dłuższym czasie (albo nawet krótszym, jeżeli pod uwagę weźmiemy dojazd na lotnisko, odprawę i lądowanie). 

Pomimo tego branża lotnicza twierdzi, że ten zakaz przyniesie więcej szkód gospodarce niż korzyści środowisku. Co w takim razie wpłynęło na ostateczną decyzję? 

Przyczyną, o której nie mówi się wprost to fakt, że krajowa linia lotnicza Air France – KLM odniosła ogromne starty z powodu pandemii. Zakaz lotów krótkodystansowych we Francji przegłosowano w momencie, w którym decydenci kraju stali się największym akcjonariuszem tych linii. 

W dodatku nowe prawo wcale nie oznacza mniejszej ilości krótkodystansowych lotów, ponieważ Air France planuje zwiększenie liczby samolotów na trasach, które nie będą objęte zakazem. 

Globalne porozumienie ws. emisji lotnictwa

Niedawno w Montrealu odbyło się spotkanie jednostki ONZ zajmującej się regulacją przemysłu lotniczego. W trakcie posiedzenia Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) zgodziła się na wprowadzenie długoterminowego planu ograniczania śladu węglowego, który ma doprowadzić do osiągnięcia zerowej emisji netto do 2050 roku. Plan został zaakceptowany przez 193 kraje. 

Jednak zerowe emisje netto wcale nie oznaczają, że ślad węglowy lotnictwa spadnie do zera. Na spotkaniu uzgodniono dwie drogi do osiągnięcia celu – ograniczenie spalania nafty i inwestowanie w alternatywne paliwa, a także opracowanie systemu kompensacji dwutlenku węgla. 

Źródła: euronews.com, rynek-lotniczy.pl, spidersweb,pl

Fot. główna: Canva 

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.