HyperPort – 2800 kontenerów dziennie z prędkością 965 km/h. Zrównoważona rewolucja w logistyce

HyperPort – 2800 kontenerów dziennie z prędkością 965 km/h. Zrównoważona rewolucja w logistyce

Prędkość samolotu przy cenach przewozów pociągami towarowymi? Dzięki HyperPort operatorzy portowi mogą transportować setkami kilometrów ważące wiele ton ładunki w ciągu zaledwie kilku minut. A co najważniejsze, technologia nie szkodzi planecie. Jak to możliwe?

HyperPort, czyli port towarowy w technologii hyperloop

System pozwala na transport nawet 2800 kontenerów dziennie. Tradycyjne przejazdy kolejowe ma zastąpić technologia hyperloop zastosowana do przewozów cargo.

1

HyperLoop nie jest ani samolotem, ani pociągiem, ani innym pojazdem szynowym. To ultraszybki system transportu, który odbywa się bez tarcia i oporu powietrza. Kapsuła unosi się nad swoim torem w tunelach pneumatycznych, dzięki czemu hyperloop osiąga miano pociągu lewitacji magnetycznej.

Zobacz, na czym polega ta technologia:

Kapsuły HyperPort mogą być załadowane od góry dwoma 6-metrowymi kontenerami, albo jednym większym o długości od 12 do 13,7 m. Transport ma odbywać się z prędkością samolotu – do około 965 km/h.

Pierwszy tor do testowania tej technologii w Europie o długości 320 m powstał już we Francji. 

assets.newatlas
W 2019 roku, dzięki zamontowaniu próżniowych rur, firma HyperloopTT we francuskiej Tuluzie ukończyła pierwszy tego typu system w Europie, źródło: hyperlooptt.com

Szybkość nie jest jednak priorytetowa dla twórców. Najważniejsza jest jak największa przepustowość systemu, czyli ilość transportów na godzinę i niskie zużycie energii. HyperPort ma być nie tylko niezwykle szybki i wydajny, lecz także bezpieczny – dla ludzi i środowiska. Port ma być w pełni zelektryfikowany.

Ekologia i wydajność

Technologia jest przyjazna dla środowiska, ponieważ jej użytkowanie ma nie powodować bezpośrednich emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń. Jeśli energia elektryczna potrzebna do zasilania portu pochodzić będzie z OZE, wtedy ten system stanie się zupełnie neutralny dla naszej planety.

HyperPort aerial view

HyperoopTT jest sygnatariuszem programu ONZ Global Compact, odzwierciedlającego zaangażowanie firmy w realizację celów zrównoważonego rozwoju ONZ. Odciążenie tradycyjnego transportu może wpłynąć na jego przepustowość i wydajność, a przez to pomóc zmniejszyć zatłoczenie i zanieczyszczenie w portach na całym świecie.

Ustandaryzowanie kontenerów na całym świecie ogranicza problemy z przeładunkiem towarów. Efektywność energetyczna, nawet przy dużych objętościach ładunków, uzyskiwana jest jeszcze w jeden sposób: energia jest odzyskiwana po uruchomieniu hamulców.

HyperPort cargo capsule rear
Kapsuła do przenoszenia kontenerów, źródło: hyperlooptt.com

Takie rozwiązanie byłoby znacznie szybsze i bardziej ekologiczne niż ciężarówki z silnikiem diesla, które dziś zajmują się transportem. Chociaż budowa HyperPort oznacza trudne do oszacowania koszty, to w dłuższej perspektywie technologia może przynieść oszczędności płynące ze skrócenia łańcucha dostaw.

Kiedy zobaczymy pierwszy Hyperport?

Pomysł został zaprezentowany na ITS World Congress, największych targach mobilności na świecie, które odbyły się w październiku w Hamburgu. Kapsuła HyperPort, infrastruktura i komponenty systemu przechodzą optymalizację w ramach przygotowań do komercyjnego wdrożenia. 

Projekt opracowany przez Hyperloop Transportation Technologies (HyperloopTT) we współpracy z operatorem terminalu Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) przechodzi teraz certyfikację. Nad Hyperportem pracuje 800 inżynierów we współpracy z 40 partnerami z całego świata.

Technologia nie pozostaje zatem tylko na papierze. Na jej wdrożenie w życie z pewnością musimy poczekać jeszcze co najmniej kilka lat.

Chcesz wiedzieć więcej o transporcie przyszłości? Zobacz artykuł:

źródło: hyperlooptt.com, youtube.com

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.