Import 10-letnich samochodów ma się dobrze… i ciągle rośnie

Właśnie opublikowano raport Samar dotyczący pojazdów importowanych. Numerem jeden w 2018 roku został Audi A4. Kolejne to Volkwagen Golf i Opel Astra. A co z silnikami? W Polsce nadal najbardziej popularnym jest silnik Diesla.

Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w 2018 roku sprowadziliśmy 1 003 290 samochodów. Najczęściej sprowadzanym autem było Audi A4 w ilości 35 565 egzemplarzy. O jego popularności świadczy wysoka sprzedaż nowych modeli Audi – aż 14 686 egzemplarzy. Drugie miejsce zajął Volkwagen Golf, a trzecie Opel Astra. Te trzy modele mają ponad 10% udział w imporcie. W pierwszej dziesiątce pojawiły się także samochody takie jak: BMW 3, Audi A3 i Audi A6. Pojazdy sprowadzane mają średnio 12 lat, czyli pochodzą z 2007 roku. Wówczas na rynek wchodziły samochody, takie jak: Fiat Bravo, Volvo V70, druga generacja Skody Fabii, Ford C-Max, Audi A5, czy też trzecia generacja Forda Mondeo.

W kwestii silników widoczne jest wysokie zainteresowanie silnikami diesla, pomimo negatywnego wpływu tego napędu na środowisko naturalne. W Polsce ten trend widoczny jest od maja 2017. W grudniu stanowiły one 43,8%. Statystyki podają, że auta z silnikiem diesla są młodsze od tych na benzynę. Średnio mają one 10 lat i 8 miesięcy, a samochody benzynowe – 13 lat. Nasi zachodni sąsiedzi pozbywają się diesli, dlatego podejrzewa się, że liczba tych samochodów w Polsce będzie wzrastać. Według Federalnego Urzędu Motoryzacyjnego w Niemczech (Kraftfahrtbundesamt) 32,3% stanowią samochody o silniku diesla, rok wcześniej było to – 38,8%.

Wzrastającą liczbę samochodów widać po wpływach do budżetu z akcyzy opłacanej przy pierwszej rejestracji. W 2018 roku za pierwsze 10 miesięcy przychody do budżetu z akcyzy wyniosły 737 mln zł. Były to w większości rejestracje silników mniejszych niż 2 litry stanowiące 85,5% aut importowanych.

W Polsce średni wiek auta jest wyższy niż w Europie Zachodniej i wynosi on 11 lat. Polacy wolą wybrać samochody marki premium z kilku lub kilkunastoletnim stażem, np. Audi czy BMW, niż kupić nową Skodę Fabia. Taki trend widoczny jest już od kilku lat. Polacy 58% aut sprowadzają z Niemiec, 9% – Francji, 7% – Belgii, a także z Holandii, Włoch i USA. Poniżej – zestawienie w kategorii marek i modeli samochodów.

Pierwsza dziesiątka w kategorii marek:

  1. Volkswagen -121 848 aut
  2. Opel – 108 722
  3. Audi – 83 178
  4. Ford – 81 821
  5. Renault – 68 601
  6. BMW – 58 215
  7. Peugeot – 49 299
  8. Citroen – 48 439
  9. Mercedes – 41 546
  10. Toyota – 39 082

Pierwsza dziesiątka w kategorii modeli:

1. Audi – A4 35 565 egzemplarzy
2. Volkswagen Golf – 32 838
3. Opel Astra – 30 416
4. BMW – 324 048
5. Volkswagen Passat – 23 616
6. Audi A3 – 18 892
7. Ford Focus – 17 771
8. Opel Corsa – 17 527
9. Audi A6 – 16 392
10. Volkswagen Polo – 15 613

Dodaj komentarz

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy maksymalnie jedną wiadomość w tygodniu, nie spamujemy!

Czytaj więcej:

Tesla model Y – konsensus pomiędzy jakością a ceną

Miłośnicy pojazdów elektrycznych w końcu doczekali się: po szumnych zapowiedziach i latach wyczekiwania w marcu 2019 roku zaprezentowano Tesla model Y. To luksusowe auto o dużym zasięgu w USA traktowane jako „kompaktowy” SUV. Do setki rozpędza się od 3,7 do 5,1 sekundy (w zależności od wariantu). Cena wyjściowa rozpoczyna się od 38,5 tys. dolarów.