Wiadomości OZE Import 10-letnich samochodów ma się dobrze… i ciągle rośnie18 stycznia 2019Przeczytaj także Polska Podwyżki i opłaty za prąd w 2021 roku. Czego możemy się spodziewać? Nowe regulacje, które będą obowiązywać już od 1 stycznia 2021 roku, przyniosą kilka realnych zmian dla konsumentów energii elektrycznej. Z niektórych obowiązujących do tej pory opłat będziemy zwolnieni, ale finalnie rachunek za prąd będzie droższy niż do tej pory. Przypominamy, które opłaty będą wyższe i kto odczuje najmocniej zbliżające się podwyżki. Ekologia Najgłupsze decyzje ekologiczne 2020 roku Świadomość ekologiczna w społeczeństwie wzrasta coraz bardziej. Na przekór tej tendencji rządy i politycy podejmują absurdalne decyzje, które nie tylko szkodzą środowisku, ale również przeczą zdrowemu rozsądkowi. Oto kilka najgłupszych decyzji, które delikatnie można nazwać… kontrowersyjnymi. Właśnie opublikowano raport Samar dotyczący pojazdów importowanych. Numerem jeden w 2018 roku został Audi A4. Kolejne to Volkwagen Golf i Opel Astra. A co z silnikami? W Polsce nadal najbardziej popularnym jest silnik Diesla. Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w 2018 roku sprowadziliśmy 1 003 290 samochodów. Najczęściej sprowadzanym autem było Audi A4 w ilości 35 565 egzemplarzy. O jego popularności świadczy wysoka sprzedaż nowych modeli Audi – aż 14 686 egzemplarzy. Drugie miejsce zajął Volkwagen Golf, a trzecie Opel Astra. Te trzy modele mają ponad 10% udział w imporcie. W pierwszej dziesiątce pojawiły się także samochody takie jak: BMW 3, Audi A3 i Audi A6. Pojazdy sprowadzane mają średnio 12 lat, czyli pochodzą z 2007 roku. Wówczas na rynek wchodziły samochody, takie jak: Fiat Bravo, Volvo V70, druga generacja Skody Fabii, Ford C-Max, Audi A5, czy też trzecia generacja Forda Mondeo. W kwestii silników widoczne jest wysokie zainteresowanie silnikami diesla, pomimo negatywnego wpływu tego napędu na środowisko naturalne. W Polsce ten trend widoczny jest od maja 2017. W grudniu stanowiły one 43,8%. Statystyki podają, że auta z silnikiem diesla są młodsze od tych na benzynę. Średnio mają one 10 lat i 8 miesięcy, a samochody benzynowe – 13 lat. Nasi zachodni sąsiedzi pozbywają się diesli, dlatego podejrzewa się, że liczba tych samochodów w Polsce będzie wzrastać. Według Federalnego Urzędu Motoryzacyjnego w Niemczech (Kraftfahrtbundesamt) 32,3% stanowią samochody o silniku diesla, rok wcześniej było to – 38,8%.Wzrastającą liczbę samochodów widać po wpływach do budżetu z akcyzy opłacanej przy pierwszej rejestracji. W 2018 roku za pierwsze 10 miesięcy przychody do budżetu z akcyzy wyniosły 737 mln zł. Były to w większości rejestracje silników mniejszych niż 2 litry stanowiące 85,5% aut importowanych.W Polsce średni wiek auta jest wyższy niż w Europie Zachodniej i wynosi on 11 lat. Polacy wolą wybrać samochody marki premium z kilku lub kilkunastoletnim stażem, np. Audi czy BMW, niż kupić nową Skodę Fabia. Taki trend widoczny jest już od kilku lat. Polacy 58% aut sprowadzają z Niemiec, 9% – Francji, 7% – Belgii, a także z Holandii, Włoch i USA. Poniżej – zestawienie w kategorii marek i modeli samochodów.Pierwsza dziesiątka w kategorii marek:Volkswagen -121 848 autOpel – 108 722Audi – 83 178Ford – 81 821Renault – 68 601BMW – 58 215Peugeot – 49 299Citroen – 48 439Mercedes – 41 546Toyota – 39 082Pierwsza dziesiątka w kategorii modeli:1. Audi – A4 35 565 egzemplarzy 2. Volkswagen Golf – 32 838 3. Opel Astra – 30 416 4. BMW – 324 048 5. Volkswagen Passat – 23 616 6. Audi A3 – 18 892 7. Ford Focus – 17 771 8. Opel Corsa – 17 527 9. Audi A6 – 16 392 10. Volkswagen Polo – 15 613