Na wodór Jak wygląda rozwój biopaliw w Polsce? 14 czerwca 2021 Na wodór Jak wygląda rozwój biopaliw w Polsce? 14 czerwca 2021 Przeczytaj także Na wodór Energia nie zginie z baterią w płynie. Nowy pomysł naukowców ze Stanforda Magazynowanie energii staje się coraz poważniejszym wyzwaniem w światowej energetyce. Być może dobrym rozwiązaniem na jej przechowywanie będzie system ciekłych organicznych nośników wodoru (LOHC). Dzięki ostatniemu odkryciu naukowców z Uniwersytetu Stanforda, przechowywanie energii za pomocą tej technologii może być jeszcze łatwiejsze. Klucz tkwi w tym, że LOHC są… płynne, dzięki czemu m. in. łatwiej je przechowywać i transportować. Na wodór Stacja wodorowa w Poznaniu otwarta. To trzeci taki obiekt w Polsce Orlen uruchomił w Poznaniu swoją pierwszą w Polsce, ogólnodostępną, całodobową stację wodorową, na której można tankować samochody osobowe, ciężarowe, a także autobusy. Poznańska stacja jest częścią projektu Clean Cities, dofinansowanego ze środków unijnych w ramach instrumentu CEF oraz krajowych z programu „Zielony transport publiczny”. Stacja zasilać będzie flotę 25 autobusów należących do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Poznaniu. Reklama Grupa Lotos od lat rozwija się w dziedzinie biopaliw. Dwa główne projekty, które obecnie prowadzi dotyczą wytwarzania biokomponentów ze zużytego oleju spożywczego oraz budowy infrastruktury do produkcji i sprzedaży praktycznie w 100% czystego wodoru. Lotos i biopaliwa Grupa Lotos na koniec roku 2020 podała informację o wytworzeniu pierwszych w swojej historii biokomponentów: biopropan, czyli biokomponent LPG oraz biowęglowodory ciekłe, czyli biokomponenty oleju napędowego są zdecydowanym krokiem w kierunku rozwoju paliw pochodzących z produktów roślinnych. Niestety zaplanowane projekty dotyczące biopaliw zostały opóźnione. Aktualnie Grupa Lotos koncentruje się na projekcie dotyczącym wytwarzania UCOME (ang. used cooking oil methyl esters), czyli biopaliwa drugiej generacji, produkowanego z UCO (used cooking oil) – zużytego oleju spożywczego. Produkcją dodawanych do oleju napędowego estrów otrzymywanych z olejów roślinnych, czyli biokomponentów FAME, zajmuje się spółka LOTOS Biopaliwa w Czechowicach-Dziedzicach. Rozbudowa instalacji FAME pozwala produkować UCOME z oleju posmażalniczego w ilości 50 tys. rocznie. Akwakultura na rzecz produkcji biopaliw z wodorostów Wodór Lotos obiecał, że w 2021 roku będzie produkować wodór o bardzo wysokiej czystości. Razem z Toyota Motor Poland w ramach zadeklarowanej współpracy, firmy będą intensywnie rozwijały technologie, które wykorzystują wodór w transporcie samochodowym. Jednym z głównych celów jest wybudowanie stacji tankowania wodoru. Do 2023 roku (październik) ma zostać uruchomiona infrastruktura do produkcji i sprzedaży wodoru o czystości 99,999%. Jakość ta ma spełniać normy wymagane w paliwach wodorowych. W Gdańsku powstanie instalacja oczyszczania wodoru oraz stacja dystrybucji czystego wodoru, czyli instalacja służąca do napełniania tzw. bateriowozów. Projekt powstaje przy ulicy Benzynowej. – Do tego czasu na pierwszych dwóch naszych stacjach chcemy też zbudować punkty ładowania samochodów tym paliwem, zaś Toyota jest jednym z dostawców, który takie samochody posiada. Chcemy upewnić się, że to, co przygotujemy, będzie spełniało wymogi rynkowe – komentował pod koniec zeszłego roku Marian Krzemiński, wiceprezes Zarządu Grupy LOTOS ds. inwestycji i innowacji. Biomasa z konopi w energetyce Niższa emisja Grupa LOTOS sukcesywnie zmniejsza swój ślad węglowy. Rafineria grupy znajduje się w pierwszej 10. najmniej emisyjnych rafinerii w Europie (w których wskaźnik emisji CO2 jest niższy niż 29,5 kg na tonę). Produkcja biokomponentów przez ma skutkować osiąganiem coraz lepszych wyników w tym zakresie. – Dzięki zaangażowaniu, otwartości na nowe wyzwania i kreatywności specjalistów pracujących w rafinerii Grupy LOTOS, udało się wytworzyć pierwsze w historii spółki biokomponenty LPG i oleju napędowego. To przykład naszej innowacyjności i poważnego podejścia do transformacji energetycznej. Biokomponenty są krokiem w kierunku redukcji emisji gazów cieplarnianych. Chcemy być zieloną i nowoczesną rafinerią – komentowała Zofia Paryła, prezes Zarządu Grupy LOTOS. źródło: lotos.pl, energia.rp.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.