Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Kampania Patagonii „We The Power” wspiera rozwój spółdzielni energetycznych w Polsce i Europie

Kampania Patagonii „We The Power” wspiera rozwój spółdzielni energetycznych w Polsce i Europie


Kampania „We the Power” Patagonii ma na celu zwrócenie uwagi na rozwój ruchu spółdzielni energetycznych. W Europie ruszyła na początku kwietnia, w Polsce jej odsłona rozpoczęła się 17 czerwca wraz z pierwszym wydarzeniem z serii. Firma, we współpracy z Polską Zieloną Siecią, organizuje serię spotkań online dotyczących wspólnot opartych na czystej energii.

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Kampania Patagonii promuje czystą energię

Kampania „We the Power” zachęca mieszkańców Europy do refleksji nad nowym systemem energetycznym. Obecnie wielkie koncerny energetyczne, dysponujące władzą i pieniędzmi, przyczyniają się do pogłębienia kryzysu klimatycznego.

W miejsce przestarzałego i szkodliwego modelu potrzebujemy nowego, oddolnego, zdecentralizowanego i opartego na czystej energii. Szansą na zmianę jest upowszechnienie spółdzielni energetycznych opartych na OZE.

Czym są spółdzielnie energetyczne?

Spółdzielnie energetyczne oparte są na modelu organizacyjno-biznesowym, w którym obywatele wspólnie prowadzą projekty w ramach produkcji, dystrybucji, sprzedaży i magazynowania energii oraz ciepła pochodzących z OZE. 

Utworzenie takich wspólnot często idzie w parze ze zwiększeniem wydajności systemu energetycznego oraz rozwojem elektromobilności. Nawet ok. 83% gospodarstw domowych w UE mogłoby uczestniczyć w różnych formach zbiorowej prosumpcji OZE, a ok. połowa posiada potencjał do produkcji własnej energii odnawialnej.

Na zachodzie spółdzielnie energetyczne mają długą tradycję sięgającą lat 70 XX wieku. W Polsce wciąż musi dokonać się rewolucja, która zmieniłaby nastawienie Polek, Polaków, jak i rządzących.

Cele kampanii We The Power

Celem kampanii jest zachęcenie obywateli do:

  • rozważenia zmiany dostawcy energii elektrycznej na spółdzielnię energetyczną,
  • przyłączenia się do wspólnoty,
  • zainwestowania w nią – wspierając w ten sposób lokalne miejsca pracy, społeczności i osoby dotknięte ubóstwem energetycznym,
  • założenia własnej spółdzielni.

Aby zachęcić do osiągania celów założonych w kampanii, trwa seria wydarzeń online.

Seria mikro-wydarzeń online

Seria wydarzeń dotyczy spółdzielni energetycznych w odniesieniu do polskiego kontekstu. Podcasty, debaty online i interaktywne sesje wymiany dobrych praktyk mają zachęcić Polki i  Polaków do zaangażowania się, zainicjowania dialogu z rządzącymi oraz wspólnego wypracowywania wymiernych zmian.

Celem rozmów ma być wymiana praktycznych wskazówek nt. produkcji, konsumpcji i wykorzystania energii w Polsce.

eksperci
Eksperci kampanii „We The Power”

30 września odbędzie się wydarzenie pt. „Wspólnoty Energetyczne – najlepsze praktyki”, trzecie z serii czterech spotkań. Niebawem zostanie ogłoszone także ostatnie wydarzenie w formie praktycznych warsztatów prowadzonych przez Polską Zieloną Sieć. Odbędzie się ono w październiku. 

Wydarzenia to jednak nie wszystko, co przygotowali autorzy kampanii.

Film promujący kampanię „We The Power” – przyszłość należy do spółdzielni

35-minutowy film przedstawia historię pionierów tworzenia wspólnot energetycznych. Jednym z nich jest Dirk Vansintjan, założyciel i przewodniczący europejskiej federacji spółdzielni energetycznych REScoop

Wśród innych liderów tego ruchu jest Sebastian Sladek, którego rodzice założyli EWS Schönau w latach 80-tych, jako bezpośrednią odpowiedź na potencjalne zagrożenia nuklearne ujawnione przez katastrofę w Czarnobylu.

Film przybliża także działania Agamemnona Otero OBE, założyciela Repowering London i Energy Garden, które wprowadzają wzmacniają społeczności lokalne i pokazują jak zaangażować partnerów biznesowych w aktywność spółdzielni energetycznych.

Rzadko zatrzymujemy się i myślimy o tym, skąd czerpiemy energię, która zasila nasze domy i firmy, pomimo faktu, że zużywamy ją, bezustannie. Biorąc wytwarzanie energii w nasze własne ręce, możemy mieć ogromny wpływ na ludzi i planetę. Piękno tego modelu polega na tym, że – niezależnie od pochodzenia czy etapu życia – możesz mieć w nim aktywny udział, od zmiany dostawcy po inwestowanie w spółdzielnie energetyczne, a nawet założenie własnej – komentuje Alex Weller, Dyrektor Marketingu w regionie EMEA w Patagonii.

Więcej informacji o kampanii „We The Power”, wraz z możliwością zapisu na kolejne wydarzenia, znajdziesz tutaj.

Źródła: wethepowerpoland.splashthat.com

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.