Ładowarki do samochodów elektrycznych. Jakie są ich podstawowe różnice?

Samochody elektryczne cieszą się coraz większą popularnością. Z pewnością ma na to wpływ rosnąca świadomość na temat ekologii i zanieczyszczenia środowiska. Każdy, kto rozważa zakup samochodu elektrycznego, wie, że będzie musiał korzystać także z ładowarek. Sprawdź, jakie są najważniejsze różnice między nimi!

Jakie ładowarki do samochodów elektrycznych są najpopularniejsze w Polsce?

Użytkownicy samochodów elektrycznych w Polsce mogą korzystać z ponad 1500 ładowarek do samochodów elektrycznych, z czego ok. 250 z nich to ładowarki szybkie. Liczba ta wciąż się powiększa z powodu rosnącej popularności elektryków. 

Fotowoltaika od Columbus Energy

Wśród stacji ładowania samochodów elektrycznych możemy wyróżnić takie, które mają moc:

–  poniżej 11 kW AC (wolne), 

– od 11 do 22 kW AC (średnio szybkie),

–  powyżej 50 kW DC (szybkie).

Warto również wiedzieć, jakie są najpopularniejsze typy wtyczek do ładowarek. W stacjach wolnych najczęściej używane są TYPE 1 – SAE J1772 oraz TYPE – Mannekes. W pozostałych stacjach używa się wtyczek takich jak: CHAdeMO (dedykowanych zazwyczaj do japońskich i koreańskich samochodów), CSS (spełniających standardy obowiązujące w Europie) oraz specjalnych wtyczek obowiązujących przy ładowaniu pojazdów Tesli.

Ładowarki do samochodów elektrycznych z prądem zmiennym (AC)

Ładowarki samochodowe AC, czyli z prądem zmiennym, charakteryzują się tym, że czas ładowania pojazdu jest dłuższy, niż w przypadku tych z prądem stałym. Ich moc ładowania wynosi od 2 do 13 kW przy napięciu jednofazowym (230 V) lub trójfazowym (400 V). Jeśli ładowarka do samochodu elektrycznego posiada moduł EVSE, pozwoli to na zwiększenie mocy ładowania. Czas potrzebny do naładowania akumulatorów to minimum 6 godzin (w przypadku ładowarek z maksymalną mocą 3,68 kW) lub 3-4 godziny (dla ładowarek o mocy 7-11 kW).

Ładowarki do samochodów elektrycznych z prądem stałym (DC)

Wszystkie sieci elektryczne są zasilane prądem zmiennym, dlatego ładowarki samochodowe DC pełnią funkcje konwertera na prąd stały. Są one szybsze od ładowarek z prądem zmiennym. Umożliwiają naładowanie baterii pojazdu nawet do 80% w ciągu godziny. Tak szybki efekt jest możliwy dzięki osiąganiu mocy ładowania od 50 do 350 kW. W Polsce ładowarki o najwyższej mocy, to te mające 150 kW, ale jest ich niewiele. Ładowarki DC mające moc powyżej 100 kW, podczas ładowania wydzielają bardzo dużą ilość ciepła, dlatego muszą być chłodzone cieczą. 

Ładowarki do samochodów elektrycznych – gdzie można je znaleźć?

Najwięcej ładowarek znajduje się oczywiście w dużych miastach, dlatego osoby chcące udać się w długą podróż do miejsc oddalonych od aglomeracji powinny zaplanować trasę pod kątem możliwości naładowania baterii. Pomogą w tym mapy stacji ładowania dostępne w internecie.

Według art. 2 ust. 27 Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, stacją ładowania jest:

a) urządzenie budowlane obejmujące punkt ładowania o normalnej mocy lub punkt ładowania  o dużej mocy, związane z obiektem budowlanym, lub

b) wolnostojący obiekt budowlany z zainstalowanym co najmniej jednym punktem ładowania o normalnej mocy lub punktem ładowania o dużej mocy

– wyposażone w oprogramowanie umożliwiające świadczenie usług ładowania, wraz ze stanowiskiem postojowym oraz, w przypadku gdy stacja ładowania jest podłączona do sieci dystrybucyjnej w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, instalacją prowadzącą od punktu ładowania do przyłącza elektroenergetycznego. Definicję stacji ładowania w sposób obrazowy przedstawia rysunek zamieszczony poniżej.

Ustawa ta zakłada dodatkowo, że stacjami ładowania można nazywać tylko te, których moc wynosi minimum 3,7 kW.