Ekologia Łódzkie Szkoły dla Klimatu: Dzieci i młodzież zdobywają ekologiczne nawyki, które później przynoszą do swoich domów [WYWIAD] 06 czerwca 2023 Ekologia Łódzkie Szkoły dla Klimatu: Dzieci i młodzież zdobywają ekologiczne nawyki, które później przynoszą do swoich domów [WYWIAD] 06 czerwca 2023 Przeczytaj także Ekologia Upcykling turbin wiatrowych. Jak powstają głośniki z łopat wiatraków? Zużyte łopaty turbin wiatrowych przez lata trafiały głównie na składowiska lub do spalarni. Recykling kompozytów wciąż jest kosztowny i technologicznie trudny, ale coraz więcej firm szuka alternatywy w upcyklingu. Przykładem są głośniki, których obudowy powstają z odzyskanych łopat turbin. To pokazuje, że odpady z OZE mogą wracać do obiegu także w produktach użytkowych, które oferują stabilną jakość dźwięku dzięki odpowiednim właściwościom akustycznym materiału. Ekologia Pająki głębinowe żywiące się metanem: nowe odkrycie naukowców Trzy nowe gatunki pająków morskich zostały zaobserwowane u wybrzeży Kalifornii i Alaski. Ich siedlisko znajduje się w pobliżu naturalnych wycieków metanu ze skorupy ziemskiej. Bakterie przetwarzające metan i zmieniające go w związki odżywcze żyją na ich ciałach i stanowią dla nich pożywienie. To niezwykły przykład symbiozy i adaptacji organizmów wodnych. Od września 2022 roku sześć szkół podstawowych i licealnych bierze udział w projekcie”Łódzkie Szkoły dla Klimatu. Kompetencje przyszłości”. Jak realizowana jest ta inicjatywa i co w jej ramach zyskują dzieci i młodzież? O tym rozmawiamy z Pawłem Śpiechowiczem, rzecznikiem prasowym Urzędu Miasta Łódź. Reklama „Łódzkie szkoły dla klimatu. Kompetencje przyszłości” to projekt Urzędu Miasta Łodzi i Ośrodka Działań Ekologicznych „Źródła”. Bierze w nim udział sześć placówek: Szkoła Podstawowa nr 23 w Łodzi im. Marii BohuszewiczównySzkoła Podstawowa nr 37 w Łodzi im. Janusza KusocińskiegoSzkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 111IX Liceum Ogólnokształcące im. Jarosława DąbrowskiegoXXIV Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-CurieXXXII Liceum Ogólnokształcące im. Haliny Poświatowskiej Spis treści ToggleWłaśnie kończy się pierwsza edycja programu „Łódzkie szkoły dla klimatu. Kompetencje przyszłości”. Co chcieliście nim osiągnąć?Na jakiej podstawie zostały wytypowane szkoły do projektu „Łódzkie Szkoły dla Klimatu. Kompetencje przyszłości”?W jaki sposób uczniowie są zaangażowani w program?Jakie zajęcia są prowadzone w ramach „Łódzkie Szkoły dla Klimatu. Kompetencje przyszłości”?Czy jesteście zadowoleni z realizacji programu, czy coś planujecie w nim zmienić? Właśnie kończy się pierwsza edycja programu „Łódzkie szkoły dla klimatu. Kompetencje przyszłości”. Co chcieliście nim osiągnąć? – Program ma zwiększać świadomość ekologiczną już u najmłodszych łodzian, bo to najlepszy sposób na zmianę myślenia o ekologii wśród kolejnych pokoleń. Jednocześnie dzieci i młodzież zdobywają ekologiczne nawyki w szkole, które później przynoszą do swoich domów, bo zadania, które muszą wykonywać, angażują często całą rodzinę. Tym samym poprawiamy wiedzę na ten temat całej rodziny. Na jakiej podstawie zostały wytypowane szkoły do projektu „Łódzkie Szkoły dla Klimatu. Kompetencje przyszłości”? – Do naszego pilotażu wybraliśmy szkoły już zaangażowane w różne działania ekologiczne, które także same wyraziły chęć wzięcia udziału i gotowość do przetestowania niestandardowej formy nauczania. Typowaliśmy placówki wspólnie z ODE Źródła, który regularnie pracuje ze szkołami, prowadząc swoje warsztaty. Zależało nam na równowadze między podstawówkami, a liceami i na mniejszej liczbie placówek, by lepiej kontrolować proces edukacyjny w pierwszej edycji projektu. Pierwsza uczelnia w Polsce z własną turbiną wiatrową W jaki sposób uczniowie są zaangażowani w program? – Uczniowie otrzymują na zajęciach konkretne wyzwania np. wstrzymanie się z jedzeniem mięsa, oszczędzanie wody, spędzanie więcej czasu na powietrzu i późniejsze opowiadanie o swoich wrażeniach, spostrzeżeniach. To angażuje ich najbardziej. Jakie zajęcia są prowadzone w ramach „Łódzkie Szkoły dla Klimatu. Kompetencje przyszłości”? – Najpierw odbywają się szkolenia dla nauczycieli, które pomagają odpowiednio organizować zajęcia z ekologii dla dzieci i młodzieży. Praktyczne eksperymenty pobudzają uczniów do refleksji na temat wartości dóbr, którymi na co dzień dysponują. W zajęciach uczestniczy też psycholog, który w trakcie eksperymentu oraz podczas jego późniejszego podsumowania pomaga młodym ludziom lepiej zrozumieć cel doświadczenia. W tworzeniu przestrzeni do zajęć wspierają nas finansowo firmy, które mają siedzibę w Łodzi (Dell, Echo Investment). Czy jesteście zadowoleni z realizacji programu, czy coś planujecie w nim zmienić? – Efekty programu pilotażowego są bardzo dobre, przede wszystkim widać, że praktyczne metody nauczania przynoszą widoczne rezultaty. Miasto Łódź serdecznie zachęca też inne firmy do współpracy w tym projekcie i wspierania łódzkich szkół w organizacji zajęć i ekologicznych ogrodów na terenie placówek edukacyjnych. Politechnika Łódzka pracuje nad przydomową turbiną wiatrową, która wykorzystuje ruch samochodów Fot: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.