Ekologia Łódzkie Szkoły dla Klimatu: Dzieci i młodzież zdobywają ekologiczne nawyki, które później przynoszą do swoich domów [WYWIAD]06 June 2023 Ekologia Łódzkie Szkoły dla Klimatu: Dzieci i młodzież zdobywają ekologiczne nawyki, które później przynoszą do swoich domów [WYWIAD]06 June 2023Przeczytaj także Ekologia Informacja o śladzie węglowym na biletach komunikacji miejskiej w Krakowie. Dobra praktyka czy samorządowy greenwashing? W ubiegłym tygodniu miasto Kraków zaprezentowało nowy wzór biletów komunikacji miejskiej. Na dokumencie ma pojawić się informacja w jakim stopniu podróż tramwajem czy autobusem wpływa na redukcję śladu węglowego. Czy jednak dane te faktycznie mówią coś więcej o wpływie transportu publicznego na środowisko? I jak umieszczanie ich na bilecie ma przekonać tych, którzy biletów nie kupują? Reklama Ekologia Czym jest ekocyd? Zbrodnie na naturze znamy już od lat 70. W obliczu wyniszczających naturę konfliktów zbrojnych i katastrofy klimatycznej warto zadać sobie pytanie: “Czym jest ekocyd?”. Termin ten znany jest już od lat 70. ubiegłego stulecia, jednak niestety wraz z kolejnymi działaniami człowieka i zmianami klimatycznymi, nabiera coraz większego znaczenia i aktualności Od września 2022 roku sześć szkół podstawowych i licealnych bierze udział w projekcie”Łódzkie Szkoły dla Klimatu. Kompetencje przyszłości”. Jak realizowana jest ta inicjatywa i co w jej ramach zyskują dzieci i młodzież? O tym rozmawiamy z Pawłem Śpiechowiczem, rzecznikiem prasowym Urzędu Miasta Łódź.ReklamaReklama„Łódzkie szkoły dla klimatu. Kompetencje przyszłości” to projekt Urzędu Miasta Łodzi i Ośrodka Działań Ekologicznych „Źródła”. Bierze w nim udział sześć placówek:Szkoła Podstawowa nr 23 w Łodzi im. Marii BohuszewiczównySzkoła Podstawowa nr 37 w Łodzi im. Janusza KusocińskiegoSzkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 111IX Liceum Ogólnokształcące im. Jarosława DąbrowskiegoXXIV Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-CurieXXXII Liceum Ogólnokształcące im. Haliny PoświatowskiejSpis treści Właśnie kończy się pierwsza edycja programu „Łódzkie szkoły dla klimatu. Kompetencje przyszłości”. Co chcieliście nim osiągnąć?Na jakiej podstawie zostały wytypowane szkoły do projektu “Łódzkie Szkoły dla Klimatu. Kompetencje przyszłości”?W jaki sposób uczniowie są zaangażowani w program?Jakie zajęcia są prowadzone w ramach “Łódzkie Szkoły dla Klimatu. Kompetencje przyszłości”?Czy jesteście zadowoleni z realizacji programu, czy coś planujecie w nim zmienić?Właśnie kończy się pierwsza edycja programu „Łódzkie szkoły dla klimatu. Kompetencje przyszłości”. Co chcieliście nim osiągnąć?– Program ma zwiększać świadomość ekologiczną już u najmłodszych łodzian, bo to najlepszy sposób na zmianę myślenia o ekologii wśród kolejnych pokoleń. Jednocześnie dzieci i młodzież zdobywają ekologiczne nawyki w szkole, które później przynoszą do swoich domów, bo zadania, które muszą wykonywać, angażują często całą rodzinę. Tym samym poprawiamy wiedzę na ten temat całej rodziny. ReklamaNa jakiej podstawie zostały wytypowane szkoły do projektu “Łódzkie Szkoły dla Klimatu. Kompetencje przyszłości”?– Do naszego pilotażu wybraliśmy szkoły już zaangażowane w różne działania ekologiczne, które także same wyraziły chęć wzięcia udziału i gotowość do przetestowania niestandardowej formy nauczania. Typowaliśmy placówki wspólnie z ODE Źródła, który regularnie pracuje ze szkołami, prowadząc swoje warsztaty. Zależało nam na równowadze między podstawówkami, a liceami i na mniejszej liczbie placówek, by lepiej kontrolować proces edukacyjny w pierwszej edycji projektu.Pierwsza uczelnia w Polsce z własną turbiną wiatrowąW jaki sposób uczniowie są zaangażowani w program?– Uczniowie otrzymują na zajęciach konkretne wyzwania np. wstrzymanie się z jedzeniem mięsa, oszczędzanie wody, spędzanie więcej czasu na powietrzu i późniejsze opowiadanie o swoich wrażeniach, spostrzeżeniach. To angażuje ich najbardziej.Jakie zajęcia są prowadzone w ramach “Łódzkie Szkoły dla Klimatu. Kompetencje przyszłości”?– Najpierw odbywają się szkolenia dla nauczycieli, które pomagają odpowiednio organizować zajęcia z ekologii dla dzieci i młodzieży. Praktyczne eksperymenty pobudzają uczniów do refleksji na temat wartości dóbr, którymi na co dzień dysponują. W zajęciach uczestniczy też psycholog, który w trakcie eksperymentu oraz podczas jego późniejszego podsumowania pomaga młodym ludziom lepiej zrozumieć cel doświadczenia. W tworzeniu przestrzeni do zajęć wspierają nas finansowo firmy, które mają siedzibę w Łodzi (Dell, Echo Investment).Czy jesteście zadowoleni z realizacji programu, czy coś planujecie w nim zmienić?– Efekty programu pilotażowego są bardzo dobre, przede wszystkim widać, że praktyczne metody nauczania przynoszą widoczne rezultaty. Miasto Łódź serdecznie zachęca też inne firmy do współpracy w tym projekcie i wspierania łódzkich szkół w organizacji zajęć i ekologicznych ogrodów na terenie placówek edukacyjnych.Politechnika Łódzka pracuje nad przydomową turbiną wiatrową, która wykorzystuje ruch samochodówFot: CanvaArtykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.