Na wodór Orlen zbuduje stacje tankowania wodoru w dwóch polskich miastach 05 maja 2021 Na wodór Orlen zbuduje stacje tankowania wodoru w dwóch polskich miastach 05 maja 2021 Przeczytaj także Na wodór Energia nie zginie z baterią w płynie. Nowy pomysł naukowców ze Stanforda Magazynowanie energii staje się coraz poważniejszym wyzwaniem w światowej energetyce. Być może dobrym rozwiązaniem na jej przechowywanie będzie system ciekłych organicznych nośników wodoru (LOHC). Dzięki ostatniemu odkryciu naukowców z Uniwersytetu Stanforda, przechowywanie energii za pomocą tej technologii może być jeszcze łatwiejsze. Klucz tkwi w tym, że LOHC są… płynne, dzięki czemu m. in. łatwiej je przechowywać i transportować. Na wodór Stacja wodorowa w Poznaniu otwarta. To trzeci taki obiekt w Polsce Orlen uruchomił w Poznaniu swoją pierwszą w Polsce, ogólnodostępną, całodobową stację wodorową, na której można tankować samochody osobowe, ciężarowe, a także autobusy. Poznańska stacja jest częścią projektu Clean Cities, dofinansowanego ze środków unijnych w ramach instrumentu CEF oraz krajowych z programu „Zielony transport publiczny”. Stacja zasilać będzie flotę 25 autobusów należących do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Poznaniu. Poznań i Katowice to miasta, w których powstaną pierwsze stacje tankowania wodoru należące do koncernu. Punkty pojawią się na funkcjonujących już stacjach Orlenu. Skorzystają z nich samochody osobowe i autobusy. Reklama Ładowanie w kilka minut W komunikacie spółki czytamy, że tankowanie samochodu osobowego potrwa pięć minut. Ładowarka dostarczy ponad pięć kilogramów paliwa, które pozwoli przejechać 700 km. Czas tankowania autobusów wyniesie 15 minut. Do pojazdu trafi 28 kilogramów wodoru, które zapewni zasięg 400 km. W praktyce oznacza to, że np. najdłuższą trasę komunikacji miejskiej w Poznaniu, o długości 26,8 km, kursujący po niej autobus pokona ok. 15 razy na jednym tankowaniu. Polska lokomotywa na wodór Mniej dwutlenku węgla Jak zapewnia Orlen, zamiana jednego autobusu miejskiego z silnikiem diesla na pojazd z napędem wodorowym, w trakcie 12-letniego okresu użytkowania może zapobiec emisji 800 ton dwutlenku węgla do atmosfery. Ponadto, układy napędowe autobusów zasilane wodorem są znacznie cichsze od tradycyjnych napędów. HYDROGIN. Jak wytworzyć wodór z nadwyżek OZE? Wodór wysokiej czystości Rozwój produkcji i dystrybucji paliw alternatywnych jest istotnym elementem strategii ORLEN2030. W ramach programu wodorowego koncern buduje źródła wytwarzania wodoru wysokiej czystości w Trzebini i we Włocławku. Hub w Trzebini rozpocznie pracę do końca 2021 roku. Natomiast budowa placówki we Włocławku wystartuje jeszcze w tym roku. Współpraca Orlen i Northland Power. Budowa morskiej farmy wiatrowej ruszy już w 2023 roku Źródło: orlen.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.