Świat Pierwszy na świecie pasażerski lot na syntetycznej nafcie lotniczej 10 lutego 2021 Świat Pierwszy na świecie pasażerski lot na syntetycznej nafcie lotniczej 10 lutego 2021 Przeczytaj także Świat Megatrzęsienie w Japonii coraz bliżej. Najnowszy raport rządowy ostrzega Prawdopodobieństwo wystąpienia megatrzęsienia w Japonii wzrosło. Najnowszy raport rządowy wskazuje na możliwe katastrofalne straty w wyniku niszczycielskiego tsunami. Zagrożone jest nawet 10 proc. populacji kraju kwitnącej wiśni. Świat Greenpeace grozi bankructwo – gigantyczna kara za protesty przeciwko paliwom kopalnym Greenpeace przegrał sprawę sądową o zniesławienie firmy naftowej Energy Transfer. Organizacja zobowiązana jest do zapłaty grzywny w wysokości prawie 667 milionów dolarów. Przed wyrokiem Greenpeace podkreślał, że przegrana może wiązać się z bankructwem organizacji. Linie lotnicze KLM wykonały pierwszy na świecie lot pasażerski z wykorzystaniem syntetycznego paliwa lotniczego. Przy jego produkcji zrezygnowano z surowców kopalnych na rzecz wody, energii ze źródeł odnawialnych i dwutlenku węgla, pochodzącego z przemysłu i rolnictwa. Reklama Lotnictwo neutralne dla klimatu Lot na trasie z Amsterdamu do Madrytu odbył się 22 stycznia 2021 roku. Wykorzystano wówczas 500 litrów syntetycznego paliwa w postaci mieszanki. Ponadto przedsięwzięcie zostało zaprezentowane przez koncern paliwowy Shell oraz Linie Lotnicze KLM podczas konferencji poświęconej zrównoważonym paliwom lotniczym (SAF) 8 lutego 2021 roku w Hadze. – Czyste i przyjazne środowisku lotnictwo to wspólne międzynarodowe wyzwanie, przed którym teraz stoimy. Dziś wykonaliśmy wielki krok, rozpoczynając nowy rozdział w tej branży, ponieważ innowacja, jaką jest syntetyczna kerozyna, będzie miała ogromne znaczenie w nadchodzących dziesięcioleciach w ograniczaniu emisji CO2 – powiedziała obecna na konferencji Cora van Nieuwenhuizen, Minister Infrastruktury i Gospodarki Wodnej Królestwa Niderlandów. Jak powstaje syntetyczna nafta lotnicza? Syntetyczna nafta lotnicza wykorzystana przez KLM, powstaje z odnawialnej energii (słonecznej i wiatrowej), wody i dwutlenku węgla. Ten ostatni jest pobierany z atmosfery i pochodzi z emisji zakładów przemysłowych i rolnictwa. Paliwo niskoemisyjne uzyskane z dwutlenku węgla Podczas spalania takiej kerozyny w locie, wyrównuje się ilość szkodliwych składników w powietrzu, zatem paliwo pozostaje neutralne klimatycznie. Aktualnie przepisy pozwalają na tworzenie mieszanki z wykorzystaniem maksymalnie do 50% alternatywnego paliwa z tradycyjną kerozyną z ropy. W Holandii powstaje fabryka zrównoważonej nafty lotniczej Zgodnie z planami Unii Europejskiej, sektor lotniczy do 2050 roku powinien stać się neutralny klimatycznie. Aby stało się to możliwe, konieczne jest wsparcie produkcji biopaliw i syntetycznej nafty. Już teraz rząd holenderski wspiera inicjatywy, mające na celu stworzenie odpowiednich warunków do rozwoju, wzrostu produkcji i szerokiego zastosowania zrównoważonych paliw lotniczych. Czy ekolatanie będzie możliwe? Airbus zaprojektował pierwsze niskoemisyjne samoloty Jednym z przykładów takich inicjatyw jest budowa pierwszej europejskiej fabryki zrównoważonej nafty lotniczej, która powstaje w Delfzijl w Holandii. To wspólne przedsięwzięcie firm z sektora paliwowo-energetycznego (SkyNRG , SHV Energy), lotniska Schiphol i linii lotniczych KLM. – Modernizacja floty znacząco przyczyniła się do redukcji emisji CO2, ale to za mało. Znaczące efekty osiągniemy poprzez szersze zastosowanie zrównoważonego paliwa lotniczego w samolotach obecnej generacji, możliwe dzięki zwiększeniu skali jego produkcji. Dlatego już jakiś czas temu nawiązaliśmy współpracę z różnymi partnerami, aby stymulować rozwój zrównoważonej nafty syntetycznej. Pierwszy lot na syntetycznej nafcie dowodzi, że jest to możliwe w praktyce i że możemy dalej działać na tym polu – skomentował Pieter Elbers, Prezes KLM. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.