Świat Pierwszy na świecie pasażerski lot na syntetycznej nafcie lotniczej 10 lutego 2021 Świat Pierwszy na świecie pasażerski lot na syntetycznej nafcie lotniczej 10 lutego 2021 Przeczytaj także Ochrona środowiska Co robi szara plama na Bałtyku? Wczoraj, tj. we wtorek 12 marca, niemiecka policja wodna wykryła ogromną, tajemniczą plamę na Bałtyku. Na ten moment nie wiadomo, co jest przyczyną powstania zanieczyszczenia. Śledztwo w tej sprawie trwa. Świat Woda na ścianach i spanie pod parasolem. Tak wygląda 100% wilgotności powietrza w Hong Kongu Mieszkańcy Hong Kongu we wtorek 5 marca nie mieli przyjemnej pobudki. Część z nich obudziła… kapiąca na łóżko woda. Powodem nie były jednak przeciekające dachy czy usterki w kanalizacji u sąsiada z piętra wyżej, a wyjątkowo wysoka względna wilgotność powietrza, która w pewnym momencie doszła do 100%. Linie lotnicze KLM wykonały pierwszy na świecie lot pasażerski z wykorzystaniem syntetycznego paliwa lotniczego. Przy jego produkcji zrezygnowano z surowców kopalnych na rzecz wody, energii ze źródeł odnawialnych i dwutlenku węgla, pochodzącego z przemysłu i rolnictwa. Reklama Lotnictwo neutralne dla klimatu Lot na trasie z Amsterdamu do Madrytu odbył się 22 stycznia 2021 roku. Wykorzystano wówczas 500 litrów syntetycznego paliwa w postaci mieszanki. Ponadto przedsięwzięcie zostało zaprezentowane przez koncern paliwowy Shell oraz Linie Lotnicze KLM podczas konferencji poświęconej zrównoważonym paliwom lotniczym (SAF) 8 lutego 2021 roku w Hadze. – Czyste i przyjazne środowisku lotnictwo to wspólne międzynarodowe wyzwanie, przed którym teraz stoimy. Dziś wykonaliśmy wielki krok, rozpoczynając nowy rozdział w tej branży, ponieważ innowacja, jaką jest syntetyczna kerozyna, będzie miała ogromne znaczenie w nadchodzących dziesięcioleciach w ograniczaniu emisji CO2 – powiedziała obecna na konferencji Cora van Nieuwenhuizen, Minister Infrastruktury i Gospodarki Wodnej Królestwa Niderlandów. Jak powstaje syntetyczna nafta lotnicza? Syntetyczna nafta lotnicza wykorzystana przez KLM, powstaje z odnawialnej energii (słonecznej i wiatrowej), wody i dwutlenku węgla. Ten ostatni jest pobierany z atmosfery i pochodzi z emisji zakładów przemysłowych i rolnictwa. Paliwo niskoemisyjne uzyskane z dwutlenku węgla Podczas spalania takiej kerozyny w locie, wyrównuje się ilość szkodliwych składników w powietrzu, zatem paliwo pozostaje neutralne klimatycznie. Aktualnie przepisy pozwalają na tworzenie mieszanki z wykorzystaniem maksymalnie do 50% alternatywnego paliwa z tradycyjną kerozyną z ropy. W Holandii powstaje fabryka zrównoważonej nafty lotniczej Zgodnie z planami Unii Europejskiej, sektor lotniczy do 2050 roku powinien stać się neutralny klimatycznie. Aby stało się to możliwe, konieczne jest wsparcie produkcji biopaliw i syntetycznej nafty. Już teraz rząd holenderski wspiera inicjatywy, mające na celu stworzenie odpowiednich warunków do rozwoju, wzrostu produkcji i szerokiego zastosowania zrównoważonych paliw lotniczych. Czy ekolatanie będzie możliwe? Airbus zaprojektował pierwsze niskoemisyjne samoloty Jednym z przykładów takich inicjatyw jest budowa pierwszej europejskiej fabryki zrównoważonej nafty lotniczej, która powstaje w Delfzijl w Holandii. To wspólne przedsięwzięcie firm z sektora paliwowo-energetycznego (SkyNRG , SHV Energy), lotniska Schiphol i linii lotniczych KLM. – Modernizacja floty znacząco przyczyniła się do redukcji emisji CO2, ale to za mało. Znaczące efekty osiągniemy poprzez szersze zastosowanie zrównoważonego paliwa lotniczego w samolotach obecnej generacji, możliwe dzięki zwiększeniu skali jego produkcji. Dlatego już jakiś czas temu nawiązaliśmy współpracę z różnymi partnerami, aby stymulować rozwój zrównoważonej nafty syntetycznej. Pierwszy lot na syntetycznej nafcie dowodzi, że jest to możliwe w praktyce i że możemy dalej działać na tym polu – skomentował Pieter Elbers, Prezes KLM. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.