Pierwszy na świecie pasażerski lot na syntetycznej nafcie lotniczej

Linie lotnicze KLM wykonały pierwszy na świecie lot pasażerski z wykorzystaniem syntetycznego paliwa lotniczego. Przy jego produkcji zrezygnowano z surowców kopalnych na rzecz wody, energii ze źródeł odnawialnych i dwutlenku węgla, pochodzącego z przemysłu i rolnictwa. 

Lotnictwo neutralne dla klimatu

Lot na trasie z Amsterdamu do Madrytu odbył się 22 stycznia 2021 roku. Wykorzystano wówczas 500 litrów syntetycznego paliwa w postaci mieszanki. Ponadto przedsięwzięcie zostało zaprezentowane przez koncern paliwowy Shell oraz Linie Lotnicze KLM podczas konferencji poświęconej zrównoważonym paliwom lotniczym (SAF) 8 lutego 2021 roku w Hadze. 

– Czyste i przyjazne środowisku lotnictwo to wspólne międzynarodowe wyzwanie, przed którym teraz stoimy. Dziś wykonaliśmy wielki krok, rozpoczynając nowy rozdział w tej branży, ponieważ innowacja, jaką jest syntetyczna kerozyna, będzie miała ogromne znaczenie w nadchodzących dziesięcioleciach w ograniczaniu emisji CO2 – powiedziała obecna na konferencji Cora van Nieuwenhuizen, Minister Infrastruktury i Gospodarki Wodnej Królestwa Niderlandów. 

Jak powstaje syntetyczna nafta lotnicza? 

Syntetyczna nafta lotnicza wykorzystana przez KLM, powstaje z odnawialnej energii (słonecznej i wiatrowej), wody i dwutlenku węgla. Ten ostatni  jest pobierany z atmosfery i pochodzi z emisji zakładów przemysłowych i rolnictwa.

Podczas spalania takiej kerozyny w locie, wyrównuje się ilość szkodliwych składników w powietrzu, zatem paliwo pozostaje neutralne klimatycznie. Aktualnie przepisy pozwalają na tworzenie mieszanki z wykorzystaniem maksymalnie do 50% alternatywnego paliwa z tradycyjną kerozyną z ropy.

W Holandii powstaje fabryka zrównoważonej nafty lotniczej

Zgodnie z planami Unii Europejskiej, sektor lotniczy do 2050 roku powinien stać się neutralny klimatycznie. Aby stało się to możliwe, konieczne jest wsparcie produkcji biopaliw i syntetycznej nafty. Już teraz rząd holenderski wspiera inicjatywy, mające na celu stworzenie odpowiednich warunków do rozwoju, wzrostu produkcji i szerokiego zastosowania zrównoważonych paliw lotniczych. 

Jednym z przykładów takich inicjatyw jest budowa pierwszej europejskiej fabryki zrównoważonej nafty lotniczej, która powstaje w Delfzijl w Holandii. To wspólne przedsięwzięcie firm z sektora paliwowo-energetycznego (SkyNRG , SHV Energy), lotniska Schiphol i linii lotniczych KLM. 

– Modernizacja floty znacząco przyczyniła się do redukcji emisji CO2, ale to za mało. Znaczące efekty osiągniemy poprzez szersze zastosowanie zrównoważonego paliwa lotniczego w samolotach obecnej generacji, możliwe dzięki zwiększeniu skali jego produkcji. Dlatego już jakiś czas temu nawiązaliśmy współpracę z różnymi partnerami, aby stymulować rozwój zrównoważonej nafty syntetycznej. Pierwszy lot na syntetycznej nafcie dowodzi, że jest to możliwe w praktyce i że możemy dalej działać na tym polu – skomentował Pieter Elbers, Prezes KLM.