Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Relacja z Kongresu Nowej Mobilności 2021

Relacja z Kongresu Nowej Mobilności 2021

W zeszłym tygodniu w łódzkim EC1 odbył się Kongres Nowej Mobilności 2021 nad którym sprawowaliśmy patronat medialny. Jest to największe wydarzenie poświęcone e-mobility w tej części Europy. Relacjonujemy pierwszy dzień tego wydarzenia.

BANER MOBILEB1
Reklama

Dlaczego wydarzenia promujące elektromobilność są ważne?

Dzięki rozwojowi elektromobilności Polska stoi przed historyczną szansą nie tylko na ograniczenie emisji z sektora transportu, ale również wzrostu innowacyjności krajowej gospodarki, znacznemu podniesieniu wartości eksportu oraz utworzeniu tysięcy nowych miejsc pracy.

KNM 2021, najważniejszy w Polsce kongres w całości poświęcony elektromobilności, to miejsce wymiany idei i wiedzy eksperckiej na najwyższym poziomie merytorycznym.

KSTAR 925x200 PL 1
Reklama

Prędkość zmian w sektorze polskiej elektromobilności jest imponująca. Symbolem tego trendu są autobusy elektryczne. W roku 2017 udział Polski w europejskim e-busów wynosił 17%, w roku ubiegłym – już 46%. Staliśmy się też europejskim liderem dostaw paliwa XXI w. którym są baterie litowo-jonowe. Elektromobilność nie wiąże się już z pytaniem, „czy” ale „kiedy zeroemisyjna rewolucja w transporcie nadejdzie i jak możemy ten proces przyspieszyć”. Na to i inne pytania odpowiemy na Kongresie Nowej Mobilności 2021. Miałem okazję być gościem poprzedniej edycji KNM i jestem pewien, że edycja obecna jeszcze ją przebije powiedział Michał Kurtyka, Minister Klimatu i Środowiska. – Polska jest największym beneficjentem funduszu modernizacyjnego, który pomoże nie tylko tworzyć nowe miejsca pracy, ale utrzymać również obecne. Co ważne, niebawem zostanie przeznaczonych 800 mln zł na rozwój infrastruktury ładowania, co jeszcze bardziej przyspieszy rozwój elektromobilności w Polsce – dodał Minister Michał Kurtyka.

Organizatorzy

Organizatorami wydarzenia było Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Miasto Łódź. 

CFF Baner poziom mobile CFA 8.02 450 x 250 px 1CFF Baner poziom B3 CFA 8.02 1
Reklama

Łódzki EC1zgromadził rekordową liczbę 1000 uczestników, w tym kilkuset przedstawicieli administracji centralnej, samorządów, ekspertów. Nie zabrakło też praktyków rynku e-mobility oraz kilkudziesięciu wystawców.

Przebieg konferencji

Konferencję zainaugurował panel pn. „Pakiet Fit for 55 – jak wyzwanie może stać się szansą?” z udziałem:

  • Michała Kurtyki, Ministra Klimatu i Środowiska, 
  • Hanny Zdanowskiej, Prezydent Miasta Łodzi, 
  • Adama Wieczorka, Wiceprezydenta miasta, 
  • Anny Clunes, Ambasador Wielkiej Brytanii, 
  • Juha Ottmana, Ambasadora Finlandii 
  • Svena Steina, członka zarządu Volkswagen Group Polska.

Dużo uwagi poświęcono obecnym i planowanym instrumentom wsparcia elektromobilności, zarówno w obszarze pojazdów, jak i infrastruktury ładowania

Program „Mój elektryk” rozpoczął się kilka tygodni temu, ale już teraz otrzymaliśmy 800 wniosków na łączną kwotę 16 mln. Średnia wysokość dotacji to 20 tys. zł. Niebawem rozpoczną się także dopłaty do leasingu dla pojazdów firmowych. Kolejnym krokiem będzie wsparcie w postaci dotacji dla infrastruktury ładowania – podaje Artur Lorkowski, Wiceprezes NFOŚiGW. – Budżet projektu zostanie dodatkowo zasilony kwotą 200 mln zł, a nabór dla beneficjentów instytucjonalnych, w tym przedsiębiorców, rozpocznie się jeszcze w październik – dodaje.

hVOa16T5ncKkQVSqvO3qvjBEacNuuo1OFC1BVlnGI6cj42PnVOBC7wruTlUkfrYfVhCEbJhwC9v7Gm5 oy

Fot: Konferencja “Mój elektryk”/ źródło: informacja prasowa

Samorządy szansą na rozwój elektromobilności

Uczestnicy Kongresu Nowej Mobilnościwielokrotnie podkreślali kluczową rolę samorządów dla rozwoju elektromobilności w Polsce. Dekarbonizacja transportu to proces, którego przyspieszenie wymaga podjęcia zdecydowanych działań również na poziomie lokalnym.

– Łódź chce być miastem nie tylko z kulturą i klimatem, ale również miastem zrównoważonego życia i rozwoju. Chcemy, aby Łódź była przykładem faktycznych zmian – proklimatycznych i proekologicznych, stanowiąc wzór zeroemisyjnego transportu, zarówno indywidualnego jak i zbiorowego. Cieszy mnie liczna obecność samorządów na Kongresie Nowej Mobilności, ponieważ zmiany zaczynają się od dołu.My pożyczamy tę planetę od przyszłych pokoleń, więc przekażmy im ją w lepszej kondycji niż obecnie – powiedziała Hanna Zdanowska, Prezydent Miasta Łodzi.

Zagraniczni prelegenci 

Na wydarzeniu pojawili się przedstawiciele Wielkiej Brytanii oraz Finlandii. Wskazali, że oprócz ustanowienia systemu wsparcia rynku samochodów elektrycznych, ograniczenie emisji z transportu wymaga zdecydowanego ograniczenia liczby pojazdów spalinowych.

Wielka Brytania wyznaczyła jeden z najbardziej ambitnych celów osiągnięcia neutralności klimatycznej na świecie. Aby wspierać transformację zamierzamy podjąć szereg konkretnych działań. Przeznaczyliśmy na ten cel 12 mld funtów (ile to euro?/zł). Jesteśmy świadomi kluczowej roli w sektorze transportu. Już za 10 lat zamierzamy zakończyć sprzedaż samochodów spalinowych, docelowo wszystkie pojazdy w Zjednoczonym Królestwie będą zeroemisyjne. Rząd inwestuje również 1,3 mld w punkty ładowania. Ambicje, odpowiednie prawo i inwestycje to klucz do sukcesu w tym zakresie – powiedziała Anna Clunes, Ambasador Wielkiej Brytanii.

Do 2030 r. rząd Finlandii chce ograniczyć o połowę emisje z sektora transportu. Udział samochodów elektrycznych w naszym kraju stale się zwiększa, szczególnie w miastach. Stawiamy na rozwój i subsydia do infrastruktury ładowania. Elektromobilność rozwija się przede wszystkim dlatego, że wdrożyliśmy odpowiedni system podatkowy, obejmujący wysokie obciążenia podatkowe dla najbardziej emisyjnych pojazdów –powiedział Juha Ottman, Ambasador Finlandii.

Kolejny Kongres Mobilności już za rok! Co przygotują dla nas organizatorzy w następnej edycji? 

źródło: informacja prasowa

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.