Samochody hybrydowe mogą zniknąć z europejskich dróg

Jeszcze 2 lata temu samochody hybrydowe wydawały się idealnym rozwiązaniem dla kierowców chcących zadbać o klimat. Niektórzy eksperci twierdzą, że ta era już minęła. W obliczu surowych regulacji Unii Europejskiej, hybrydy mogą zniknąć z dróg szybciej niż się wydaje. 

Koniec dekady, koniec hybryd

Hybrydy typu plug-in (PHEV), zawierające akumulator elektryczny i silnik spalinowy, miały być rozwiązaniem przejściowym na drodze do ograniczenia emisji z transportu. Jednak ostatnie plany Unii Europejskiej sugerują, że technologia hybrydowa potrwa krócej, niż przewidywali to wiodący w branży motoryzacji producenci. Niektórzy z nich zdecydowali, że będą sprzedawać hybrydy do końca dekady. 

UE zaostrza przepisy

Projekt przepisów dot. zielonego finansowania zakazałby producentom kwalifikowania hybryd jako “zrównoważonych inwestycji” po 2025 roku. Natomiast planowane regulacje dot. emisji zanieczyszczeń, takich jak tlenki azotu, mogą zwiększyć koszt produkcji tych samochodów. 

Producenci samochodów uważają, że nadchodzące przepisy UE mogą utrudnić sprzedaż PHEV na rynkach europejskich. Zwracają również uwagę na niedostateczną infrastrukturę ładowania. 

To szaleństwo nie klasyfikować hybryd jako zielonych inwestycji po 2025 roku. To skuteczne zabijanie popytu – powiedział Reutersowi Adrian Hallmark, prezes Bentley. – Dla większości ludzi w pełni elektryczny samochód nie jest jeszcze praktyczny. 

Pomost między pełną elektryfikacją

Sprzedaż PHEV w UE wzrosła ponad trzykrotnie w 2020 roku, osiągając 507 tys. sztuk. Elektryków sprzedano tylko trochę więcej, bo 539 tys. W Polsce pod koniec lutego 2021 roku liczba hybryd wyniosła 10 471 sztuk. 

Reuters przytacza raport Auto Forecast Solutions (AFS) dotyczący planów produkcji samochodów w Europie. Wynika z niego, że do 2028 roku liczba modeli w pełni elektrycznych będzie ponad 3 razy większa niż liczba modeli hybrydowych. 

Ekologiczne wątpliwości

Międzynarodowa Rada ds. Czystego Transportu podaje, że zużycie paliwa i emisje CO2 przez pojazdy hybrydowe są nawet czterokrotnie wyższe od dopuszczalnych. Z kolei z badań organizacji Transport & Environment wynika, że podczas jazdy w trybie silnika spalinowego emisje CO2 z hybryd były wyższe niż w samochodach konwencjonalnych. 

Z punktu widzenia środowiska i klimatu, obecna technologia hybrydowa jest gorsza niż samochody na benzynę – stwierdziła Julia Poliscanova z Transport & Environment. 

To zmiana w stanowisku organizacji, która jeszcze w 2018 roku uważała pojazdy hybrydowe za przyjazną środowisku technologię przejściową. 

Ostateczną decyzję Komisji Europejskiej w sprawie ograniczenia emisji w transporcie poznamy jeszcze w tym roku. 

Źródło: Reuters