Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Solarny autobus przewiezie pasażerów po Monachium

Solarny autobus przewiezie pasażerów po Monachium

Solarne autobusy mają wiele zalet: gwarantują oszczędzanie paliwa, ograniczanie emisji i zanieczyszczeń z transportu to tylko niektóre z korzyści, które płyną z zastosowania paneli słonecznych w autobusach miejskich. W Monachium na ulicach pojawią się wkrótce solarne autobusy. 

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Od samochodu do autobusu

Sono Motors, które weszło na giełdę w 2021 roku, w krótkim czasie sprzedało swój pionierski projekt elektrycznego samochodu wyposażonego w panele słoneczne znajdujące się na dachu. Atutem pojazdu jest też przydatna funkcja możliwości magazynowania energii, którą można wykorzystać do przechowywania energii na potrzeby gospodarstw domowych.

Sion, czyli samochód, który ładuje się samodzielnie dzięki energii ze słońca, kosztuje 28 500 euro. Jego zasięg to 305 km, a tzw. zasięg słoneczny wynosi średnio 112 km/tydzień. Sion posiada silnik o mocy 120 kW. W zależności od gniazdka i mocy ładowania zasilenie samochodu energią trwa od 35 minut do 12 godzin.

blAB7h1EU37c9LnODJ65dMj1LyLl YNd3jYHAs9T8bKAzmX1OJMK10NWNVpS48w8 PD99WkXOHXd1kLa8ROsOIVglK9YwKfuNnqvXpPqjITmN5uduz
Sion od Sono Motors, fot. sonomotors.com 

Kurs na zeroemisyjny transport

Chociaż solarne autobusy posiadające na dachu zestaw paneli słonecznych, nie są powszechnie widywane na europejskich drogach, to według obliczeń Sono Motors i miasta Monachium, rozwiązanie to może stanowić przełom w transporcie miejskim.

Technologia założonej w 2016 roku firmy Sono Motors pozwala na redukcję wydatków i zanieczyszczeń. Autobus zasilany panelami słonecznymi może zmniejszyć do 2500 litrów wykorzystanie oleju napędowego rocznie oraz zredukować swoje emisje o ok. 6,5 ton metrycznych.

sono mvg 07 4
Solarny autobus z przyczepą, fot. sonomotors.com

We współpracy z Munich Transport Company (MVG), firma zaproponowała zastosowanie dwóch opcji dla zeroemisyjnych przejazdów. Jedną z nich już testowaną, jest doczepienie solarnej przyczepy identycznej, jak autobus do korpusu pojazdu. Przyczepa autobusowa ciągnięta przez konwencjonalny autobus ma zapewnić dodatkowe miejsca dla pasażerów w godzinach szczytu. Opcja zastępuje z powodzeniem przegubowe autobusy, zwykle napędzane olejem napędowym.

PV na dachu 

20 modułów fotowoltaicznych na dachu autobusu zapewnia ponad 2000 watów mocy, potrzebnej do zasilenia akumulatora w pojeździe oraz innych funkcji, takich jak ogrzewanie, klimatyzacja, a także układu kierowniczego przyczepy.

Drugą opcją, jaką proponuje Sono Motors, jest umieszczenie paneli bezpośrednio na dachu autobusu. 

– Szczególnie w czasach rosnących cen energii i nowych przepisów dotyczących emisji na obszarach miejskich, nasza technologia fotowoltaiczna ma ogromną wartość dla operatorów transportu publicznego – mówi Laurin Hahn, współzałożyciel i dyrektor generalny Sono Motors.

sono mvg hero 1800x2880
Przyczepa z napisem „tankuję słońce”, fot. Sono Motors

Koncepcja niestandardowej przyczepy do autobusów solarnych została opracowana we współpracy z MVG, specjalnie do użytku w autobusach.

Monachium pracuje nad całkowitą przebudową swojej floty autobusowej bazującej na paliwach konwencjonalnych na napęd elektryczny. Wykorzystanie mocy słońca sprawia, że ​​proces będzie jeszcze bardziej zrównoważony, a zasięg autobusów większy.

źródło i fot. główna: sonomotors.com, goodnewsnetwork.org

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.