Zmiany klimatu Twitter walczy z dezinformacją i trollami. Jak rozprawi się z wątpiącymi w globalne ocieplenie? 27 kwietnia 2022 Zmiany klimatu Twitter walczy z dezinformacją i trollami. Jak rozprawi się z wątpiącymi w globalne ocieplenie? 27 kwietnia 2022 Przeczytaj także Świat Zaczynamy COP28. Czy światowi przywódcy zgromadzeni w naftowym królestwie uratują planetę przed przegrzaniem? Już dzisiaj w Dubaju rozpoczyna się konferencja COP28 – najważniejszy szczyt klimatyczny na świecie. Przedstawiciele 167 krajów świata spotkają się w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, aby dyskutować nad działaniami, mającymi powstrzymać zmiany klimatu. Czy rozmowy przyniosą pożądane skutki? Wielu w to powątpiewa, zwłaszcza gdy obradom przewodniczył będzie… szef państwowego koncernu naftowego, który miał podczas rozmów wstępnych tegorocznej COP namawiać przywódców do dalszych inwestycji w gaz. Ekologia Padają kolejne rekordy ciepła. Październik najgorętszy w historii pomiarów, w Brazylii prawie 60°C Październik jest oficjalnie najcieplejszym miesiącem w historii prowadzonych pomiarów – taką informację podała unijna organizacja Copernicus Climate Change Service, zajmująca się monitorowaniem temperatury na świecie. Średnia temperatura na powierzchni w minionym miesiącu wyniosła 15,3°C. Tymczasem 14 listopada w brazylijskim Rio de Janeiro termometry pokazały 58,5°C, co jest rekordem dla tego kraju. W sieci można się natknąć na rozmaite poglądy na temat globalnego ocieplenia. Choć naukowcy od lat alarmują i nieustannie przekonują nas o katastrofie klimatu, istnieją denialiści, którzy za nic mają te ostrzeżenia. Twitter postanowił rozprawić się z negacjonistami klimatycznymi. Reklama Twitter, Facebook i Google przeciw denializmowi klimatycznemu Jedna z najaktywniejszych i najprężniej działających platform społecznościowych chce rozprawić się z globalnym negowaniem zmian klimatycznych. Chociaż w 2020 roku portal Facebook przekazał milion dolarów, aby rozwiązać problem klimatycznej dezinformacji, nie przyniosło to oczekiwanych efektów. Powołane Climate Science Information Centre (Centrum nauki o klimacie) nie przestało promować postów, które szerzyły zwątpienie w zmiany klimatu. W tym miesiącu platforma zdjęciowa Pinterest ogłosiła, że również zabroni publikowania wszelkich postów odrzucających treści na temat zmian klimatu i usunie te, które znajdzie. W zeszłym roku gigant Google zapowiedział, że zablokuje reklamy negujące kluczowe treści nauki o klimacie. Reklama Facebook zarabia tysiące dolarów na promowaniu fake newsów o zmianach klimatu Twitter lepszy w walce z kłamstwem niż Facebook? Czy Twitter, lepiej niż Facebook poradzi sobie z negowaniem zmian klimatu i zatrzyma spiralę denializmu klimatycznego? W międzynarodowym Dniu Ziemi Twitter ogłosił, że zakaże wszelkich treści, zwłaszcza reklamowych, które “przeczą naukowemu konsensusowi odnośnie zmian klimatycznych”. Ogłoszenie to pojawiło się na kilka godzin przed oficjalnym komunikatem UE dotyczącym wkładu firm technologicznych w kontrolę dezinformacji na ich portalach. – [Uważamy, że] negowanie klimatu nie powinno być opłacane na Twitterze, a nieprawdziwe reklamy nie powinny odwracać uwagi od ważnych treści i dyskusji na temat kryzysu klimatycznego – napisali w oficjalnym komunikacie przedstawiciele Twittera. Skąd Twitter czerpie prawdziwe informacje o stanie klimatu? Twitter zapowiedział, że oprze swoją analizę treści na portalu na podstawie wiarygodnych źródeł naukowych, takich jak obszerne raporty Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu, IPCC. Od początku dyrektorzy ds. zrównoważonego rozwoju odnieśli się do najnowszego raportu IPCC, ostrzegającego przed najtragiczniejszymi skutkami globalnego ocieplenia. Przedstawiciele Twittera mówią zgodnie, że na rozpowszechnianie fałszywych informacji na temat zmian klimatu mają wpływ politycy, niezwykle aktywni na tym portalu społecznościowym. Firma ma wkrótce podać więcej informacji na temat nowych zasad. O co chodzi z denializmem klimatycznym? Przykładowo w 2021 roku aż 25% twittów, które pojawiły się w czasie kadencji Donalda Trumpa, zostało wysłanych przez boty, a ich treść obrazowała sceptyczne podejście do nauki o klimacie. Podczas trwania konferencji klimatycznej COP26 w Glasgow w 2021 roku, naukowcy i aktywiści przesłali list do prezesów znaczących portali społecznościowych. Prosili w nim o blokowanie dezinformacji na temat zmian klimatu. źródło: CNN, EcoWatch Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.