Elektromobilność Udany rok elektryków na świecie. Ponad 64% wzrostu względem ubiegłego roku29 marca 2019 Elektromobilność Udany rok elektryków na świecie. Ponad 64% wzrostu względem ubiegłego roku29 marca 2019Przeczytaj także Ochrona środowiska Cierpliwość Ziemi się kończy. Przekroczyliśmy już pięć kluczowych granic Zmiany klimatu, różnorodność biologiczna, zasoby wody pitnej, zanieczyszczenia powietrza i gleby – we wszystkich tych aspektach granice wytrzymałości planety zostały przekroczone. O tym przekonuje przełomowe badanie, w którym po raz pierwszy obliczono dokładne bariery z punktu widzenia stabilności Ziemi i dobrostanu ludzi. OZE Energia słoneczna z kosmosu już za dwa lata? Takie plany ma Japonia Japonia będzie produkować energię słoneczną w kosmosie już w 2025 roku. A przynajmniej takimi planami chwali się krajowa agencja kosmiczna, czyli JAXA. Po udanych próbach przesyłania prądu, naukowcy przygotowują się do wysłania satelitów, które pomogą w zbieraniu i transportowaniu energii słonecznej z orbity okołoziemskiej na planetę. Rok 2018 był rokiem przełomowym dla pojazdów hybrydowych typu plug-in: ich globalna sprzedaż wyniosła 2,1 miliona sztuk, co stanowi wzrost o 64% w porównaniu z rokiem 2017 – wynika z raportu opublikowanego przez EVvolumes.com Liderem sprzedaży w segmencie aut z napędem alternatywnym są modele całkowicie elektryczne (BEV). Ich udział w rynku wyniósł 69%. 31% to hybrydy typu plug-in (PHEV).Na wzrosty sprzedaży złożyło się kilka czynników. To przede wszystkim rozwój rynku chińskiego i wprowadzenie przez Teslę Modelu 3 (Tesla 3 najlepiej sprzedającym się samochodem w USA). Zdecydowanie największym rynkiem zbytu były Chiny, które stanowiły 56% globalnej sprzedaży PHEV. Eksplodujący rynek pojazdów elektrycznych w Chinach jest głównie sprawą lokalną: według EV-Volumes kraj wyeksportował zaledwie 2,5 tys. aut. Około 58 tys. z 1,2 miliona hybryd plug-in sprzedawanych w Chinach zostało wyprodukowanych przez zachodnie marki, z których połowa pochodzi z BMW.USA odnotowały wzrost sprzedaży o 79% w 2018 r. Stało się tak głównie dzięki modelowi Tesla 3, który sprzedał się w ilości 138 tys. sztuk, w większości w drugiej połowie roku. Europejski wzrost był stosunkowo umiarkowany i sięgnął 34%. Reszta świata odnotowała wzrost o 39%, głównie z uwagi na wyniki Kanady i Korei Południowej, które zaliczyły znaczne przyrosty. W Japonii sprzedaż pojazdów elektrycznych faktycznie zmniejszyła się z powodu gwałtownego spadku sprzedaży Toyoty Prius Prime (jak na ironię, drugi rok w rankingu jest to jedna z najlepiej sprzedających się hybryd plug-in w USA). Gdyby nie słabe wyniki Priusa, japońska sprzedaż zwiększyłaby się o 38%.Jeśli weźmiemy pod uwagę sprzedaż EV w przeliczeniu na mieszkańca, to małe rynki Skandynawii zdecydowanie prowadzą. Światową stolicą EV jest Norwegia, gdzie 40% sprzedaży nowych samochodów w 2018 r. stanowiły PHEV. Islandia zajęła drugie miejsce z 17,5%, a Szwecja – trzecie z 7,2%. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.