Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Volvo ładowane… ulicą i to 4 razy szybciej? Trwają testy bezprzewodowego systemu dla aut elektrycznych  

Volvo ładowane… ulicą i to 4 razy szybciej? Trwają testy bezprzewodowego systemu dla aut elektrycznych  

Volvo ładowane… ulicą i to 4 razy szybciej? Trwają testy bezprzewodowego systemu dla aut elektrycznych  

Volvo testuje nową technologię bezprzewodowego ładowania aut elektrycznych w środowisku miejskim. System działa na stacjach w Göteborgu w Szwecji. Czy ta technologia może zastąpić dotychczasowe sposoby ładowania?

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Volvo testuje bezprzewodowe ładowanie

Bezprzewodowe ładowanie aut elektrycznych ma wiele zalet jako alternatywa względem tradycyjnych stacji ładowania. Stacje ładowania Momentum Dynamics wbudowane są bezpośrednio w ulice, dzięki czemu umożliwiają uzupełnienie energii akumulatorów bez wysiadania z samochodu. 

Cały proces działa automatycznie, w momencie gdy kompatybilny z technologią pojazd zaparkuje nad podkładką ładującą. Energia przesyłana przez urządzenie odbierana jest przez odbiornik w samochodzie. Aby łatwo dopasować samochód do podstawki ładującej, Volvo Cars zastosuje system kamer 360 stopni. W przypadku w pełni elektrycznych samochodów XC40 Recharge moc bezprzewodowego ładowania wyniesie ponad 40 kW. Oznacza to oznacza, że ​​prędkość ładowania będzie około cztery razy większa niż w przypadku zwykłej stacji przewodowej. 

Czy ta technologia ma szansę zastąpić tradycyjną formę ładowania? Pokażą to testy prowadzone obecnie w Skandynawii. 

Skandynawia inwestuje w innowacje

Indukcyjne ładowanie jest bardziej wydajne od dotychczas znanych ładowarek. Ładowarka AC 11 kW jest prawie tak szybka, jak w przypadku przewodowej szybkiej ładowarki 50 kW D. To jak technologia sprawdzi się w praktyce, pokażą trwające jeszcze dwa i pół roku testy niewielkiej floty w pełni elektrycznych samochodów Volvo XC40 Recharge. Auta ładowane bezprzewodowo są wykorzystane jako taksówki przez Cabonline, największego operatora taxi w Skandynawii od marca 2022 roku.

6

Test ładowania bezprzewodowego to jeden z wielu projektów nakreślonych w ramach strategicznej inicjatywy Gothenburg Green City Zone. Szwedzi w jej ramach wyznaczyli w mieście specjalne obszary, w których testowane są nowe i zrównoważone technologie.  

Strefa Zielonego Miasta w Göteborgu pozwala nam wypróbować ekscytujące nowe technologie w rzeczywistym środowisku i oceniać je w miarę upływu czasu pod kątem potencjalnego szerszego wprowadzenia w przyszłości.

Testowanie nowych technologii ładowania wspólnie z wybranymi partnerami to dobry sposób na ocenę alternatywnych opcji ładowania dla naszych przyszłych samochodów powiedział Mats Moberg, szef działu badań i rozwoju w Volvo Cars.

Samochody Volvo są używane przez ponad 12 godzin dziennie. Rocznie pokonają nawet 100 000 km, co oznacza, że testy w Göteborgu są także jednocześnie pierwszym testem trwałości w pełni elektrycznych samochodów Volvo w scenariuszu użytkowania komercyjnego.

5

W projekt zaangażowana jest także m.in. szwedzka firma energetyczna Vattenfall, dostawca energii z OZE. Technologia bezprzewodowego ładowania dodatkowo zyskałaby, jeśli cała energia przeznaczona do zasilania akumulatorów pochodziłaby z odnawialnych źródeł energii. 

Możliwe, że już niedługo na rynku pojawią się takie rozwiązania, ponieważ bezprzewodowe ładowanie zyskuje na popularności nie tylko w Skandynawii.

Bezprzewodowe ładowanie nie tylko w Szwecji

„Arena Przyszłości” to droga w Chiari we Włoszech, która umożliwia bezprzewodowe przekazywanie energii do jadących na niej pojazdów. Droga, która ładuje samochody elektryczne, działa dzięki systemowi cewek umieszczonych pod asfaltem. 

Potencjalne zalety upowszechnienia takiego rozwiązania to uproszczenie ładowania, eliminacja obaw związanych z zasięgiem i wspieranie dekarbonizacji.

Także w Austrii działa już bezprzewodowy punkt ładowania aut elektrycznych. Na wysokości chodnika zamontowano trzy podkładki Matrix Charging, które ładują auta elektryczne Hyundai IONIQ 5 i VW ID.4.

Do czasu, gdy indukcyjne ładowanie nie upowszechni się w naszej części świata, właściciele elektryków zmuszeni są do korzystania z przewodowych stacji. Małą gęstość sieci ładowania wynagradza fakt, że w wielu miejscach w Polsce za usługę nie jest pobierana żadna opłata.

źródło i zdj. główne: media.volvocars.com

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.