Elektromobilność Wodór w Polsce ma przyszłość. Powołano Centralną Dolinę Wodorową 17 października 2023 Elektromobilność Wodór w Polsce ma przyszłość. Powołano Centralną Dolinę Wodorową 17 października 2023 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Energetyka KGHM i rdzenna społeczność Kanady: jak wygląda odpowiedzialne wydobycie surowców? Polska spółka KGHM zawarła jedno z kluczowych porozumień z rdzenną społecznością Sagamok Anishnawbek w Kanadzie. To przykład, że wydobycie metali strategicznych może być prowadzone z poszanowaniem praw lokalnych społeczności. Porozumienie dotyczy kopalni miedzi Victoria i obejmuje zatrudnienie, szkolenia, udział w dostawach oraz monitorowanie ekologiczne. W tle rosną globalne wyzwania związane z eksploatacją surowców i dążeniem do transformacji energetycznej, także w Polsce. Rozwój sektora wodorowego w Polsce jest coraz bardziej dynamiczny. W ubiegły czwartek (12 października) w Kielcach utworzono Centralną Dolinę Wodorową im. Braci Łaszczyńskich. To trzecia, po Bursztynowej i Mazowieckiej, dolina wodorowa w naszym kraju. Deklarację jej utworzenia podpisało ponad 70 podmiotów, w tym przedsiębiorstwa, samorządy i ośrodki naukowe. Reklama Kolejna krajowa inicjatywa wodorowa Uroczyste powołanie Centralnej Doliny Wodorowej (CDW) odbyło się w Kieleckim Centrum Kultury w czwartek 12 października. Na wydarzeniu oprócz przedstawicieli podmiotów tworzących Dolinę obecna była również Minister Klimatu i Środowiska Anna Moskwa. Dolina powstała na fundamentach Centralnego Klastra Wodorowego, którzy powstał w lipcu 2022 roku z inicjatywy Świętokrzyskiej Grupy Przemysłowej INDUSTRIA. CDW stawia sobie ambitne cele. Oczywiście te związane z wodorem i rozwojem opartych na nim technologii są na pierwszym miejscu. Poza tym jednak planowane są inwestycje w słoneczne i wiatrowe źródła energii odnawialnej o mocy 2 GW, transformacja sektora wydobycia, a także transportu – w wyniku działalności Doliny ma powstać kolej pasażerska oraz towarowa zasilana wodorem. Inicjatywa stawia sobie również za cel rozwój energetyki jądrowej opartej o SMR (małe reaktory modułowe). Centralna Dolina Wodorowa obejmuje województwa świętokrzyskie, łódzkie, południową część Mazowsza i północne Podkarpacie. Wodorowa lokomotywa nad polskim morzem. Orlen prowadzi pierwsze testy Prawodawstwo po stronie wodoru W dniu inauguracji CDW wydano również rozporządzenie Ministerstwa Klimatu i Środowiska w sprawie udzielania pomocy publicznej na rozwój technologii wodorowych oraz infrastruktury współtowarzyszącej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Dokument daje prawne podstawy do udzielania dofinansowań na rozwój sektora wodorowego w Polsce. Wsparcie finansowe ma obejmować projekty inwestycyjne obejmujące: wytwarzanie, wykorzystanie, magazynowanie i transport wodoru; rozwój i budowę rurociągów przeznaczonych do transportu wodoru; rozwój, budowę, wdrożenie oraz komercjalizację i produkcję innowacyjnych jednostek transportowych napędzanych wodorem; budowę, instalację, modernizację lub rozbudowę publicznie dostępnej infrastruktury tankowania. W zależności od rodzajów inwestorów i kategorii przedsięwzięć, inicjatywa może otrzymać nawet 143 mln euro. Polski wodór stale się rozwija Centralna Dolina Wodorowa to tylko jedna z inicjatyw, mających na celu rozpowszechnienie w Polsce “paliwa przyszłości”. Niedawno Polska Spółka Gazownictwa rozpoczęła badania nad swoją instalacją pod kątem przesyłu gazu ziemnego i wodoru, Orlen we wrześniu testował pierwszą polską lokomotywę wodorową, z kolei ZE PAK i Polsat Plus uruchomiły w Warszawie pierwszą ogólnodostępną stację wodorową. Po polskich drogach jeździ aktualnie 120 samochodów osobowych zasilanych na wodór, jednak pojazdy napędzane tym paliwem coraz częściej pojawiają się we flotach komunikacji miejskiej miast. W autobusy wodorowe zainwestowały m. in. Szczecin, Kraków czy Poznań. – Czytaj także: Czy polskimi gazociągami może płynąc wodór? PSG chce to sprawdzić Źródło: informacja prasowa – Świętokrzyska Grupa Przemysłowa INDUSTRIA, teraz-srodowisko.pl Fot. Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.