Pilotażowy program elektromobilności wdrażany w Lublinie

elektromobilność w Lublinie

Wojewoda Lubelski pan Przemysław Czarnek poinformował w środę, iż w Lublinie wdrażany będzie pilotażowy program wspierania elektromobilności. Na 20. lutego zaplanowano podpisanie listu intencyjnego w tej sprawie z władzami centralnymi.

Pilotażowy program objąć ma łącznie dziesięć miast. Jego zadaniem jest przygotowanie podstawy dobudowy infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych – miejskich i prywatnych. O polskim programie wspierania elektromobilności pisaliśmy obszerniej już wcześniej.

Lublin będzie jednym z dziesięciu podmiotów, w których będzie wdrażany program pilotażowy rozwoju elektromobilności w Polsce. 20. lutego będzie podpisany list intencyjny w tej sprawie. Lublin jest specyficznym miastem, jednym z trzech w kraju, w których jest sieć trolejbusów – komentuje Czarnek.

Wojewoda bardzo optymistycznie spogląda w przyszłość: Zakładamy, że lata 2020-2025 to już czas, w którym będzie moda na elektromobilność, stymulująca popyt na pojazdy elektryczne. One będą jeździć tam, gdzie będzie sieć, by te pojazdy ładować. Lublin w to wchodzi – mówił na konferencji prasowej.

System ten ma umożliwić wykorzystanie rozległej sieci trolejbusów w tym mieście – jest ona największa w kraju. Łączna długość trakcji na 12 liniach to ponad 61 km. Po samym mieście jeździ ponad 100 takich pojazdów, a kolejne mają być dokupione.

Program rozwoju elektromobilności zakłada zakup 60 elektrobusów (32 sztuki do 2020 roku) oraz instalację siedmiu stacji ich ładowania. Jeden autobus elektryczny jeździ już po tym mieście w ramach testów od półtora roku. Dla samochodów prywatnych władze miasta przewidują montaż ładowarek na parkingach park&ride. Pierwszy taki system zainstalowany ma być w 2019 roku.

Wiceprezydent miasta, Artur Szymczyk, podkreślał, że: Udział w rządowym programie daje szansę rozwiązania różnych problemów, które pojawiają się wraz z pojazdami napędzanymi elektrycznością. Mamy dużo doświadczeń, którymi jesteśmy gotowi się podzielić. Jako pierwsi montowaliśmy panele fotowoltaiczne na dachach trolejbusów, pracowaliśmy nad odzyskiwaniem energii podczas hamowania pojazdów, złożyliśmy aplikację do NCBR w zakresie innowacyjnego rozwiązania, magazynu energii, który mógłby być utworzony z wykorzystaniem zużytych baterii z autobusów – dodał wiceprezydent.

Previous Article

W Dąbkach powstanie dachowa instalacja fotowoltaiczna

Next Article

Technologia i oszczędności – panele fotowoltaiczne

Dodaj komentarz