Wiadomości OZE Pilotażowy program elektromobilności wdrażany w Lublinie 26 stycznia 2017 Wiadomości OZE Pilotażowy program elektromobilności wdrażany w Lublinie 26 stycznia 2017 Przeczytaj także Polska To pierwszy taki ciągnik w Polsce. Obrobi pole… bez kierowcy Na polach uprawnych w okolicach Głubczyc (woj. opolskie) zobaczyć można nietypowy pojazd, wyciągnięty żywcem z filmów science-fiction. Urządzenie to ciągnik na gąsienicach, który jednak… nie posiada kabiny dla kierowcy. Wyprodukowany przez holenderską firmę AgXeed pojazd całkowicie samodzielnie porusza się po polu. Elektromobilność Już ponad 62 tysiące elektryków w Polsce. Jakie wyzwania stoją przed branżą elektromobilności? Według danych z końca marca 2024 roku, w Polsce było zarejestrowane łącznie 62 629 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). W ubiegłym miesiącu ich liczba zwiększyła się o 5916 szt. (o 8% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku) – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSNM. Wojewoda Lubelski pan Przemysław Czarnek poinformował w środę, iż w Lublinie wdrażany będzie pilotażowy program wspierania elektromobilności. Na 20. lutego zaplanowano podpisanie listu intencyjnego w tej sprawie z władzami centralnymi. Reklama Pilotażowy program objąć ma łącznie dziesięć miast. Jego zadaniem jest przygotowanie podstawy dobudowy infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych – miejskich i prywatnych. O polskim programie wspierania elektromobilności pisaliśmy obszerniej już wcześniej. Lublin będzie jednym z dziesięciu podmiotów, w których będzie wdrażany program pilotażowy rozwoju elektromobilności w Polsce. 20. lutego będzie podpisany list intencyjny w tej sprawie. Lublin jest specyficznym miastem, jednym z trzech w kraju, w których jest sieć trolejbusów – komentuje Czarnek. Wojewoda bardzo optymistycznie spogląda w przyszłość: Zakładamy, że lata 2020-2025 to już czas, w którym będzie moda na elektromobilność, stymulująca popyt na pojazdy elektryczne. One będą jeździć tam, gdzie będzie sieć, by te pojazdy ładować. Lublin w to wchodzi – mówił na konferencji prasowej. System ten ma umożliwić wykorzystanie rozległej sieci trolejbusów w tym mieście – jest ona największa w kraju. Łączna długość trakcji na 12 liniach to ponad 61 km. Po samym mieście jeździ ponad 100 takich pojazdów, a kolejne mają być dokupione. Program rozwoju elektromobilności zakłada zakup 60 elektrobusów (32 sztuki do 2020 roku) oraz instalację siedmiu stacji ich ładowania. Jeden autobus elektryczny jeździ już po tym mieście w ramach testów od półtora roku. Dla samochodów prywatnych władze miasta przewidują montaż ładowarek na parkingach park&ride. Pierwszy taki system zainstalowany ma być w 2019 roku. Wiceprezydent miasta, Artur Szymczyk, podkreślał, że: Udział w rządowym programie daje szansę rozwiązania różnych problemów, które pojawiają się wraz z pojazdami napędzanymi elektrycznością. Mamy dużo doświadczeń, którymi jesteśmy gotowi się podzielić. Jako pierwsi montowaliśmy panele fotowoltaiczne na dachach trolejbusów, pracowaliśmy nad odzyskiwaniem energii podczas hamowania pojazdów, złożyliśmy aplikację do NCBR w zakresie innowacyjnego rozwiązania, magazynu energii, który mógłby być utworzony z wykorzystaniem zużytych baterii z autobusów – dodał wiceprezydent. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.