Czy fotowoltaikę można wykorzystać na kolei? Niemiecki TÜV Rheinland rozpoczął ponad roczne testy integrujące fotowoltaikę z siecią trakcyjną. Czy to rozwiązanie może być wykorzystane do promocji niskoemisyjnych rozwiązań na kolei?
Kolej i fotowoltaika
TÜV Rheinland chce promować systemy fotowoltaiczne kompatybilne z siecią trakcyjną. Miałyby one dostarczać energię słoneczną bezpośrednio do sieci trakcyjnej.
Firma działa w tym kierunku dzięki wsparciu Niemieckiego Centrum Badań nad Transportem Kolejowym (DZSF), działającym przy Federalnym Urzędzie Kolejowym. Jednostka zleciła TÜV Rheinland zbadanie potencjału takich zastosowań systemów PV.
Projekt ma trwać rok i dwa miesiące, a interdyscyplinarny zespół badaczy i inżynierów będzie sprawdzał, czy fotowoltaika będzie mogła być montowana bezpośrednio w sieci. Zastosowanie ogniw PV na kolei miałoby polegać na doprowadzaniu energii do sieci trakcyjnej.
Dodatkowo zespół stwierdzi, jaka jest maksymalna ilość zielonej energii, która znajdzie się w prądzie z sieci trakcyjnej. Pojazdy trakcyjne odbierają energie elektryczną z przewodów nad torem, za pomocą specjalnych odbieraków prądu, czyli pantografów.
Istnieją różne opcje wdrożenia fotowoltaiki zintegrowanej z trasą kolejową. Ogniwa mogą znajdować się na przykład na ekranach akustycznych lub, co jest nowością w podtorzu. Dużym wyzwaniem jest dostarczanie wytworzonej energii słonecznej bezpośrednio do jednofazowej, napowietrznej linii elektroenergetycznej o napięciu 15 kV.
Jürgen van der Weem, ekspert ds. technologii kolejowych w TÜV Rheinland odpowiada za realizację projektu. Ustala, czy jest możliwe wytwarzanie energii wzdłuż sieci trakcyjnej i dostarczanie jej z wykorzystaniem istniejącej już infrastruktury. Celem jest zmniejszanie strat energii oraz zmniejszenie emisyjności z transportu kolejowego.
TÜV Rheinland zrealizuje projekt na podstawie istniejących badań. Zastosowanie fotowoltaiki to nie całkiem nowy koncept. Takie sposoby zostały już przetestowane, między innymi w Niemczech.
Testy sprzed trzech lat
To nie pierwszy przykład wdrażania fotowoltaiki do infrastruktury kolejowej. Firma Bankset w 2018 roku opublikowała ambitne plany zastosowania fotowoltaiki na torach kolejowych. Bankset informował, że buduje największą na świecie sieć elektrowni słonecznych w oparciu o infrastrukturę kolejową. Jednak od tamtej pory o tym pomyśle stało się cicho.
W 2020 roku Deutsche Bahn i firma Enerparc podpisali umowę na budowę farmy fotowoltaicznej. Wytwarzana energia miała być dostarczana bezpośrednio do 16,7 Hz sieci trakcyjnej przez fabrykę konwertorów w Neumünster. Jednak projekty typu Enerparc wymagają ustaleń technicznych i prawnych.
Do 2038 roku ekologiczny charakter Deutsche Bahn powinien wzrosnąć do 2038 roku. CZy to się uda?
– Wkraczamy na zupełnie nowy teren we wdrażaniu naszej strategii ochrony klimatu – wyjaśnił dyrektor DB ds. infrastruktury Ronald Pofalla.
źródło: pv-magazine.com, Bankset Energy, Enerparc
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.