Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Dlaczego samochody elektryczne są bardziej opłacalne niż spalinowe? 

samochody elektryczne są bardziej opłacalne niż spalinowe

Dlaczego samochody elektryczne są bardziej opłacalne niż spalinowe? 

Biorąc pod uwagę całkowity koszt posiadania (TCO), samochody elektryczne są bardziej opłacalne niż spalinowe. Tak wynika z analizy przeprowadzonej przez elektromobilni.pl i INFO-EKSPERT. Różnice w zależności od modelu mogą wynosić nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych na korzyść pojazdów zasilanych z akumulatorów.

Reklama

Samochody elektryczne są bardziej opłacalne niż spalinowe

Kampania społeczna wspierająca rozwój rynku samochodów elektrycznych elektromobilni.pl wraz z firmą INFO-EKSPERT na przykładzie trzech modeli z popularnych segmentów dokonały analizy kosztów związanych z:
– zakupem,
– użytkowaniem,
– utratą wartości wariantów elektrycznych (BEV – ang. Battery Electric Vehicle), spalinowych (ICE – ang. Internal Combustion Engine) oraz hybrydowych (HEV – ang. Hybrid Electric Vehicle). Autorzy kalkulacji przyjęli roczny przebieg na poziomie 20 000 km oraz 3-letni okres eksploatacji. 

Pierwszy pojazd wzięty pod uwagę w zestawieniu to kompaktowy Lexus UX w wersjach 300e (elektryczny), UX 250h (hybrydowy) oraz UX 200 (benzynowy). W przypadku japońskiego producenta koszty ubezpieczenia oraz 3-letniej eksploatacji są na zbliżonym poziomie cenowym.

Znaczące różnice na korzyść pojazdu elektrycznego (BEV) ujawniają się w przypadku paliwa/energii oraz serwisu. Właściciele wersji zeroemisyjnej zapłacą o 142,7% mniej za paliwo/energię niż gdyby użytkowali wariant hybrydowy (HEV), a w przypadku wersji z silnikiem spalinowym (ICE) oszczędność wyniesie aż 202,2%!

Koszty serwisu BEV będą także mniejsze niż w przypadku HEV i ICE (odpowiednio 1463 zł, 2849 zł oraz 2925 zł). Ostatecznie całkowity koszt posiadania (TCO – ang. Total Cost of Ownership) w trzyletnim okresie, jest najniższy w przypadku elektrycznej wersji kompaktowego Lexusa – 80 711 zł w stosunku do 88 953 zł wersji hybrydowej (8,7% więcej) i ponad 88 tys. wariantu benzynowego (ponad 8% więcej). 

Hyundai Kona

Drugim pojazdem ujętym w zestawieniu był Hyundai Kona. Analiza w tym przypadku wykazała różnicę o 19,7%, w całkowitych kosztach posiadania, przemawiającą za wariantem elektrycznym w odniesieniu do wersji benzynowej i aż o 24,9% w parze z hybrydą (HEV). 

BEV koreańskiego producenta uzyskuje największą przewagę na polu w odniesieniu do zużycia paliwa i energii – 166,7% różnicy na korzyść w porównaniu z hybrydą i ponad 215,7% z wersją benzynową. Przy zbliżonych kosztach eksploatacji oraz serwisu TCO Kony BEV wynosi 48 960 zł w stosunku do 61 130 zł (HEV) i 58 608 zł dla (ICE).  

Mustang Mach-E

W zestawieniu Mustangów – trzeciego przyjętego do obliczeń pojazdu opcja elektryczna również wygrywa ze spalinowym konkurentem niskimi kosztami eksploatacji. W trakcie 3 lat użytkowania modelu Mach-E oszczędności serwisowe wynoszą ponad 3600 zł, niemal tyle samo w przypadku eksploatacji i ponad 33,6 tys. w energii/paliwie. Dlatego TCO dla wersji benzynowej V8 to 185 595 zł, a zeroemisyjnej 157 867 zł, co oznacza blisko 17,6%. różnicę na korzyść BEV. 

– Program „Mój elektryk” diametralnie zmienił postrzeganie BEV w kontekście TCO. Maksymalna kwota dofinasowania dla samochodów osobowych, możliwa do uzyskania zarówno przez przedsiębiorców jak i osoby fizyczne, powoduje, iż całkowite koszty posiadania ICE versus BEV mogą już przemawiać na korzyści samochodów bateryjnych.

Istotnym czynnikiem są również koszty energii elektrycznej, które, obok wielkości zużycia, w sposób kluczowy definiuje ich stawka. Akumulowanie energii z wykorzystaniem własnej infrastruktury na poziomie około 80% zużycia umożliwia osiągniecie TCO pojazdu bateryjnego poniżej tożsamego pojazdu napędzanego silnikiem spalinowym – argumentuje Cezary Spychała, specjalista ds. TCO z firmy Info-Ekspert.

Wartości NETTO, Przebieg roczny: 20000 km,
Okres: 36 miesięcy
MarkaOkres produkcyjnyOpis pojazduWartość początkowaUtrata wartości (Sprzedaż) PLNKoszty serwisu PLNKoszty eksploatacyjne PLNKoszty paliwa PLNKoszty ubezpieczenia PLNRAZEM PLNRazem / kkm [PLN]
LEXUS2021-UX 300e MR`22 Pure CVT kb5/5 204 KM V152 84652 8861 4632 3118 05815 993[80 711][1 345]
LEXUS2021-UX 250h 2.0 MR`18 Pure CVT kb5/5 1987 ccm 184 KM H131 70751 2942 8492 28219 55712 971[88 953][1 483]
LEXUS2021-UX 200 2.0 MR`18 Pure CVT kb5/5 1987 ccm 171 KM B121 13846 4952 9252 25724 35412 004[88 035][1 467]
FORD2021-Mustang Mach-E MR`21 GT AWD hb5/5 487 KM V278 049118 2466992 2489 48027 194[157 867][2 631]
FORD2021-Mustang 5.0 MR`18 Mach 1 Aut. cp2 5038 ccm 460 KM B252 033108 7914 3085 28643 17324 037[185 595][3 093]
HYUNDAI2022-Kona Electric MR`21 Modern kb5/5 136 KM V99 18725 8102 7912 3066 77811 275[48 960][816]
HYUNDAI2022-Kona Hybrid 1.6 GDI MR`21 Modern DCT kb5/5 1580 ccm 141 KM H85 77228 9072 7542 49018 0818 898[61 130][1 019]
HYUNDAI2022-Kona 1.0 T-GDI MR`21 Modern DCT kb5/5 998 ccm 120 KM B76 58524 4052 4692 29221 4028 040[58 608][977]
Źródło: INFO-EKSPERT

Wysokie ceny paliw nie zmienią bilansu

Obecne ceny paliw są pochodną sytuacji geopolitycznej w Europie, a ta przekłada się na niestabilność cen na rynkach globalnych. Zaburzone po raz kolejny łańcuchy dostaw spowodowały znaczące zwiększenie hurtowych i detalicznych kosztów zakupów paliw ropopochodnych.

Należy jednak podkreślić, że nawet przy wariancie optymistycznym, zakładającym powrót do cen detalicznych paliw jeszcze z początku marca 2022 roku, TCO nie staną się niższe dla samochodów spalinowych. Analizy sprzed podwyżek jasno wykazywały, że mimo tańszego paliwa, różnice w zależności od modelu wynosiły od 4 do niemal 20% na korzyść wariantów zeroemisyjnych.

Wartości NETTO, Przebieg roczny: 20000 km,
Okres: 36 miesięcy
MarkaOkres produkcyjnyOpis pojazduWartość początkowaUtrata wartości (Sprzedaż)
PLN
Koszty serwisu
PLN
Koszty eksploatacyjne PLNKoszty paliwa
PLN
Koszty ubezpieczenia PLNRAZEM [PLN]Razem / kkm [PLN]
LEXUS2021-UX 300e MR`22 Pure CVT kb5/5 204 KM V152 84652 8861 4632 3118 05815 993[80 711][1 345]
LEXUS2021-UX 250h 2.0 MR`18 Pure CVT kb5/5 1987 ccm 184 KM H131 70751 2942 8492 28216 88612 971[86 282][1 438]
LEXUS2021-UX 200 2.0 MR`18 Pure CVT kb5/5 1987 ccm 171 KM B121 13846 4952 9252 25721 02812 004[84 709][1 412]
FORD2021-Mustang Mach-E MR`21 GT AWD hb5/5 487 KM V278 049118 2466992 2489 48027 194[157 867][2 631]
FORD2021-Mustang 5.0 MR`18 Mach 1 Aut. cp2 5038 ccm 460 KM B252 033108 7914 3085 28637 27624 037[179 698][2 995]
HYUNDAI2022-Kona Electric MR`21 Modern kb5/5 136 KM V99 18725 8102 7912 3066 77811 275[48 960][816]
HYUNDAI2022-Kona Hybrid 1.6 GDI MR`21 Modern DCT kb5/5 1580 ccm 141 KM H85 77228 9072 7542 49015 6118 898[58 660][978]
HYUNDAI2022-Kona 1.0 T-GDI MR`21 Modern DCT kb5/5 998 ccm 120 KM B76 58524 4052 4692 29218 4798 040[55 685][928]
*wymiana elementów układu hamulcowego (klocki i tarcze hamulcowe) po 30 tys. km – przód, po 60 tys. km – tył, Źródło: INFO-EKSPERT

Nie tylko oszczędna jazda

Eksploatacja BEV to nie tylko oszczędności na ładowaniu i wymierne korzyści dla prywatnych użytkowników. Klienci instytucjonalni mogą również liczyć na dodatkowe benefity z tytułu użytkowania e-samochodów. Im także przysługuje bezzwrotna dotacja od 18 750 do nawet 70 000 zł, w zależności od kategorii homologacyjnej pojazdu, w ramach rządowego programu „Mój elektryk”, zarządzanego i nadzorowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).

Ponadto, pojazd elektryczny użytkowany prywatnie, ale w ramach działalności gospodarczej, podlega odliczeniu 50% podatku VAT od kosztów eksploatacyjnych poniesionych na cele firmowe, czyli tak jak w przypadku tradycyjnych samochodów. Co ważne w przypadku e-pojazdów możliwy jest odpis amortyzacyjny zgodnie z ustalonym limitem 225 000 zł, a nie 150 000 zł – jak jest w przypadku samochodów konwencjonalnych. 

Samochody całkowicie elektryczne zostały również zwolnione z akcyzy. Dodatkowy atut stanowi wyższy limit amortyzacyjny na gruncie ustawy o podatku dochodowym, który wynosi 225 tys. zł., zamiast 150 tys. zł. Wymierne oszczędności finansowe mogą przynieść również przywileje ustawowe, takie jak prawo do darmowego parkowania w płatnych strefach czy też możliwość nieograniczonego wjazdu do stref czystego transportu – wylicza Jan Wiśniewski, Dyrektor Centrum Badań i Analiz, Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).  

Plus ekologia

Do zalet podatkowych, finansowych i eksploatacyjnych, dochodzą również kwestie ekologiczne. BEV zasilane energią ze źródeł odnawialnych mogą być w 100% zeroemisyjne w zakresie CO2, a to przyczynia się do spowolnienia negatywnych zmian klimatu za które poprzez szkodliwe emisje odpowiada transport. Auta elektryczne ograniczają także natężenie hałasu zwłaszcza przy mniejszych prędkościach przejazdowych.

Wyniki projektu „ELAB – Miasto Czystego Transportu”, realizowanego przez PSPA wraz z 12 partnerami, wskazują, że przy prędkości 40 km/h średnia wartość poziomu ekspozycyjnego związana z poruszaniem się BEV w przypadku lekkich pojazdów dostawczych jest niemal dwukrotnie niższa.  

Liczby nie kłamią

Fakt, że zeroemisyjny transport ma sens, widać choćby po dynamice rejestracji nowych e-samochodów. Według Licznika Elektromobilności – uruchomionego przez PZPM i PSPA – na koniec lutego 2022 roku, w Polsce było 42 711 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. Od początku 2022 roku ich liczba zwiększyła się o 3177 sztuk, tj. przybyło o 71% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Dynamiczny wzrost udziału ekologicznych wersji pojazdów widać także w pozostałych krajach Europy. BEV stanowiły 18% wszystkich rejestracji samochodów, a ich rynkowy udział zwiększył się o 10,5% w stosunku do 2020 roku.

Na polskim rynku widzimy prawdziwy wysyp elektrycznych modeli. Gdy w 2017 roku wydawaliśmy pierwszą edycję katalogu EV, na rynku dostępnych było jedynie 33 modele BEV i PHEV. Rok później było to 35, a w 2019 roku 46. Prawdziwa rewolucja zaczęła mieć miejsce w 2020 roku, kiedy to na rynku pojawiło się łącznie 101 modeli.

Obecnie oferta składa się z blisko 190 pojazdów, a w 2023 roku może ona zwiększyć się nawet do 500. Dzięki uruchomionemu przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) programowi wsparcia „Mój elektryk”, prywatni i instytucjonalni nabywcy e-samochodów mogą liczyć na bezzwrotne dofinansowanie nawet do 27 tysięcy złotych (w odniesieniu do samochodów osobowych) – komentuje Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający, Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).  

Średniej wielkości samochód elektryczny kupiony w salonie, z ekonomicznego punktu widzenia, jest bardziej interesującym rozwiązaniem od odmiany spalinowej, biorąc pod uwagę cały cykl posiadania oraz czynniki ekologiczne. Takie wnioski płyną z ostatniego badania przeprowadzonego przez Europejską Organizację Konsumentów (BEUC).

Zdaniem ekspertów z BEUC, kompaktowe e-pojazdy typu BEV są obecnie najtańszym układem napędowym, uwzględniając całkowity koszt posiadania TCO. W segmencie pojazdów małych – głównie miejskich oraz dużych, ta rentowność zostanie osiągnięta odpowiednio w 2024 i 2026 roku. Europejskie prognozy przewidują także, że samochody o napędzie elektrycznym zdominują sprzedaż nowych pojazdów najprawdopodobniej jeszcze z końcem bieżącej dekady. To zaś pozwoli szybko oraz efektywnie zmniejszyć emisje z floty nowych pojazdów, jednocześnie dając znaczne i długoterminowe oszczędności dla konsumentów.  

Zobacz więcej nt. rynku samochodów elektrycznych w Polsce:

źródło: mat. prasowe PSPA

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.