Polska Będzie dofinansowanie do pojazdów zeroemisyjnych? Ministerstwo przedstawiło projekt nowego programu 30 stycznia 2024 Polska Będzie dofinansowanie do pojazdów zeroemisyjnych? Ministerstwo przedstawiło projekt nowego programu 30 stycznia 2024 Przeczytaj także Polska Zielone miliardy przepadły – NIK ujawnia szokujące fakty Najwyższa Izba Kontroli przedstawiła raport, z którego wynika, że ponad 70 mld złotych ze sprzedaży ETS-ów… rozpłynęło się w ogólnym budżecie państwa. Kontrola wykazała nieprawidłowości w systemie raportowania do KE, procedowaniu wniosków w ramach programu “Mój Prąd” i brak kontroli wewnętrznych w Ministerstwie Klimatu i Środowiska. Polska Konin chce budowy elektrowni atomowej. Prezydent miasta apeluje o decyzję rządu W Koninie miała powstać druga elektrownia jądrowa. Czy nowy rząd zamrozi projekt? Przeciwko takiej decyzji protestują władze miasta. “Jestem zdeterminowany, ta elektrownia nam się należy” – mówi Piotr Korytkowski, prezydent Konina. Ministerstwo Klimatu i Środowiska przedstawiło w piątek projekt nowego programu wspierającego zakup lub leasing pojazdów zeroemisyjnych. Tym samym projekt wszedł w fazę konsultacji. Reklama Cele nowego programu Jak czytamy w projekcie programu na stronie ministerstwa, jego głównym celem jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie inwestycji polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie, poprzez wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Zgodnie z danymi Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) w Instytucie Ochrony Środowiska – Państwowym Instytucie Badawczym, emisje z sektora transportu stanowią ok. 24% całkowitych emisji CO2 w Polsce. Projekt zakłada, iż w ramach programu priorytetowego realizowane będą inwestycje mające na celu rozwój gospodarczy kraju w kierunku nowoczesnej i przyjaznej środowisku gospodarki o obiegu zamkniętym. Oferuje on również wsparcie polskim przedsiębiorcom w procesie transformacji sektora transportu oraz zachowania konkurencyjności na rynku europejskim. MKiŚ powołuje się na dane GUS i wskazuje, że sektor ten daje zatrudnienie dla ponad 658 tys. osób w naszym kraju. Przeczytaj także: SCT w Krakowie nie powstanie w tym roku? A kiedy? Do kogo kierowany jest program Projekt został opracowany przez MKiŚ oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (FOŚiGW), a jego celem jest, jak wspomnieliśmy, obniżenie emisji zanieczyszczeń powietrza pochodzących z sektora transportu poprzez dofinansowanie zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych. Program odnosi się do pojazdów z kategorii N2 i N3. Kategoria N2, zgodnie z załącznikiem 2 do ustawy Prawo o ruchu drogowym oznacza pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków i mające maksymalną masę całkowitą przekraczającą 3,5 t, ale nieprzekraczającą 12 t. Kategoria N3 z kolei obejmuje pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków i mające maksymalną masę całkowitą przekraczającą 12 t. Transport towarowy oraz autobusowy, jak wskazują badania KOBiZE, jest odpowiedzialny za ponad 30% emisji CO2, ponad 50% emisji NOx, ok. 40 % emisji NMVOC i ponad 70% emisji pyłu całkowitego PM pochodzących z sektora transportu. Ruszył nabór do nowego programu dla rolników – sprawdź, na co możesz uzyskać dotację Okres wdrażania i formy dofinansowania W projekcie widnieje informacja wskazująca na okres realizacji programu w latach 2024-2029, w postaci: okresu zawierania umów do 31.12.2028 roku okresu wydatkowania środków do 30.06.2029 roku Jako termin naboru wniosków wskazany jest tryb ciągły w latach 2024-2028 lub do wyczerpania alokacji. Jeśli chodzi o formę dofinansowania, można ubiegać się o dotację do zakupu pojazdu lub, w przypadku leasingu, o dopłatę do opłaty wstępnej, ustalonej w umowie leasingu. W terminie od 26.01.2024 r. do 05.02.2024 roku projekt będzie poddany konsultacjom. Szczegółowe i ostateczne zapisy projektu zatem dopiero poznamy. Zobacz też: Energia dla wsi – wydłużony termin składania wniosków. Sprawdź, na jakie dofinansowanie możesz liczyć Źródło: gov.plFot.: canva.com/@pexels, canva.com/@gettysignature Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.