Autobusem elektrycznym Volvo na koniec świata

Bodø to miasteczko portowe leżące za Kołem Podbiegunowym, którego władze zdecydowały się postawić na elektromobilność. Pomoże mu w tym Volvo, którego wrocławska fabryka wyprodukuje 31 autobusów elektrycznych. Będzie to nie lada wyzwanie, ponieważ Bodø znajduje się na dalekiej północy Norwegii, gdzie panują specyficzne warunki pogodowe. 

Elektryk wśród fiordów

Mogłoby się wydawać, że klimat i topografia Norwegii nie sprzyjają elektryfikacji pojazdów, jednak Bodø jest już kolejnym skandynawskim miastem, które inwestuje w zeroemisyjność. Tym samym dołącza m.in. do Drammen i Ålesund, których flota elektryczna również produkowana jest przez Volvo. Projekt realizowany w Bodø jest o tyle wyjątkowy, że miasteczko znajduje się aż za Kołem Podbiegunowym. 

Fotowoltaika od Columbus Energy

-Jest to największy projekt na rzecz zrównoważonego rozwoju transportu drogowego realizowany w północnej Norwegii, który ma ogromne znaczenie zarówno dla regionu, jak i dla nas – komentuje Anders Mjaaland, Dyrektor Saltens Group, właściciel Nordlandsbuss, który zajmuje się eksploatacją autobusów elektrycznych.

Dla środowiska, dla mieszkańców

Przejście na bezemisyjne i ciche autobusy elektryczne znacząco poprawi środowisko miejskie i w ogromnym stopniu zmniejszy wpływ transportu publicznego Bodø na klimat. Elektromobilna inwestycja przyniesie korzyści także dla mieszkańców – środki komunikacji publicznej będą mogły kursować na wrażliwych obszarach w centrach miast, a przystanki będą mogły być budowane w miejscach wcześniej nieosiągalnych, na przykład wewnątrz budynków. 

Elektryczny autobus w Trondheim, fot.: materiały prasowe

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Odpowiedzialni za przedsięwzięcie podkreślają, że przed podpisaniem umowy przeprowadzili dokładną analizę warunków, z jakimi będą musiały się mierzyć zelektryfikowane pojazdy kursujące w Bodø. 

-Każde miasto jest wyjątkowe i aby stworzyć optymalne rozwiązanie, wszystko powinno być zaprojektowane z uwzględnieniem lokalnych warunków i potrzeb. Z tego powodu wstępna analiza połączona z symulacją trasy, odgrywa kluczową rolę w naszym modelu biznesowym. Topografia, częstotliwość tras oraz bliskość zajezdni i warsztatu to inne ważne czynniki w naszej ofercie – wyjaśnia Svenn-Åge Løkken, Dyrektor Sprzedaży Volvo Buses w Norwegii. 

Mały gest dla wielkiego celu

Elektryfikacja komunikacji miejskiej w niewielkim Bodø to mały, lecz bardzo ważny krok w osiągnięciu ambitnych celów klimatycznych Norwegii. Państwo przewiduje m.in., że do 2025 roku wszystkie autobusy w kraju będą jeździły bezemisyjnie. 

Źródło: informacja prasowa