Popyt na biometan ze źródeł odnawialnych wzrósł o 1000% w ciągu ostatnich pięciu lat. Według wielu jest on najbardziej opłacalnym i najczystszym rozwiązaniem dla samochodów ciężarowych i pojazdów rolniczych. Orlen Południe rozwija swoją strategię biogazową i przygotowuje się na prezentację prototypu ciągnika zasilanego biometanem.
Polsko-niemiecki ciągnik na biometan
Prawdopodobnie na wiosnę również w Polsce nastąpi przełom biometanowy. Pojawić się ma prototyp ciągnika zasilanego biometanem. Projekt ma być polski, ale silnik nie będzie pochodził z kraju. Układ paliwowy przywieziony będzie z Niemiec. Pojazd ma kosztować ok. 700 tys. zł, a jego moc wyniesie 400 KM.
Prototyp być może bazować będzie na istniejącej konstrukcji ze względu na napięty harmonogram terminów. Budowa pojazdu to jeden z elementów większego projektu. Eastern Trade Center będąca partnerem HCP Cegielski, wraz ze spółką Orlen Południe chce budować nowoczesne biometanownie. To część strategii “Orlen 2020”. Zakłada ona rozwój nisko- i zeroemisyjnej energetyki, kluczowej dla dekarbonizacji sektorów przemysłowych; energetycznego, rolniczego i transportowego. Orlen Południe nabył już trzy instalacje do produkcji biogazu oraz zakupiła działki przeznaczone pod budowę zakładów.
Z czego będzie powstawał biometan? Z odpadów rolniczych, komunalnych oraz z pozostałości z przemysłu przetwórczego.
W Szkocji już tankują biometan. Spełnianie obietnic po COP26
Szkoci oprócz pływów fal morskich, dzięki którym ładują pojazdy elektryczne energią wodną ruszyli z projektem biometanowym. To odpowiedź na transformację energetyczną firm, dążenie do zeroemisyjności oraz spełnienie obietnic po COP26.
Firma CNG Fuels otworzyła pierwszą publiczną stację tankowania biometanu. W ciągu dwóch lat ma powstać kolejne 14 stacji.
To odpowiedź na rosnący popyt na czystą energię głównych brytyjskich marek – Hermes, Wartburtons i Waitrose. Nowa stacja jest zlokalizowana w sąsiedztwie najbardziej ruchliwej trasy transportowej i tranzytowej w Szkocji między Edynburgiem a Glasgow.
Zakład pozwala zatankować do 450 ciężarówek dziennie. Odnawialny, zrównoważony biometan jest pozyskiwany z odpadów spożywczych. Paliwo zmniejszy emisję dwutlenku węgla o 90% i obniży koszty eksploatacji pojazdu o 30-40% w porównaniu z olejem napędowym.
– Glasgow i Szkocja znajdowały się w centrum światowej debaty na temat zmian klimatycznych podczas COP26, nadając tym samym tempo globalnemu dążeniu do rozwiązania kryzysu klimatycznego – komentował Philip Fjeld, dyrektor generalny CNG Fuels.
Odnawialny biometan jest obecnie najczystszym i najbardziej opłacalnym rozwiązaniem dla samochodów ciężarowych. Dzięki niemu znacznie obniży się emisja z transportu.
Wielkimi krokami zbliża się też zakaz sprzedaży nowych samochodów ciężarowych z silnikiem diesla. Został wprowadzony przez rząd Wielkiej Brytanii i obowiązuje od 2040 roku.
źródło: farmer.pl, bioenergy-news.com
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.