Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Biometan w Europie: popyt wzrósł o 1000%

Biometan w Europie: popyt wzrósł o 1000%

Popyt na biometan ze źródeł odnawialnych wzrósł o 1000% w ciągu ostatnich pięciu lat. Według wielu jest on najbardziej opłacalnym i najczystszym rozwiązaniem dla samochodów ciężarowych i pojazdów rolniczych. Orlen Południe rozwija swoją strategię biogazową i przygotowuje się na prezentację prototypu ciągnika zasilanego biometanem.

Reklama

Polsko-niemiecki ciągnik na biometan

Prawdopodobnie na wiosnę również w Polsce nastąpi przełom biometanowy. Pojawić się ma prototyp ciągnika zasilanego biometanem. Projekt ma być polski, ale silnik nie będzie pochodził z kraju. Układ paliwowy przywieziony będzie  z Niemiec. Pojazd ma kosztować ok. 700 tys. zł, a jego moc wyniesie 400 KM.

Prototyp być może bazować będzie na istniejącej konstrukcji ze względu na napięty harmonogram terminów. Budowa pojazdu to jeden z elementów większego projektu. Eastern Trade Center będąca partnerem HCP Cegielski, wraz ze spółką Orlen Południe chce budować nowoczesne biometanownie. To część strategii “Orlen 2020”. Zakłada ona rozwój nisko- i zeroemisyjnej energetyki, kluczowej dla dekarbonizacji sektorów przemysłowych; energetycznego, rolniczego i transportowego. Orlen Południe nabył już trzy instalacje do produkcji biogazu oraz zakupiła działki przeznaczone pod budowę zakładów.

Z czego będzie powstawał biometan? Z odpadów rolniczych, komunalnych oraz z pozostałości z przemysłu przetwórczego. 

W Szkocji już tankują biometan. Spełnianie obietnic po COP26

Szkoci oprócz pływów fal morskich, dzięki którym ładują pojazdy elektryczne energią wodną ruszyli z projektem biometanowym. To odpowiedź na transformację energetyczną firm, dążenie do zeroemisyjności oraz spełnienie obietnic po COP26. 

Firma CNG Fuels otworzyła pierwszą publiczną stację tankowania biometanu. W ciągu dwóch lat ma powstać kolejne 14 stacji.

To odpowiedź na rosnący popyt na czystą energię głównych brytyjskich marek – Hermes, Wartburtons i Waitrose. Nowa stacja jest zlokalizowana w sąsiedztwie najbardziej ruchliwej trasy transportowej i tranzytowej w Szkocji między Edynburgiem a Glasgow.

Zakład pozwala zatankować do 450 ciężarówek dziennie. Odnawialny, zrównoważony biometan jest pozyskiwany z odpadów spożywczych. Paliwo zmniejszy emisję dwutlenku węgla o 90% i obniży koszty eksploatacji pojazdu o 30-40% w porównaniu z olejem napędowym.

Glasgow i Szkocja znajdowały się w centrum światowej debaty na temat zmian klimatycznych podczas COP26, nadając tym samym tempo globalnemu dążeniu do rozwiązania kryzysu klimatycznegokomentował Philip Fjeld, dyrektor generalny CNG Fuels.

Odnawialny biometan jest obecnie najczystszym i najbardziej opłacalnym rozwiązaniem dla samochodów ciężarowych. Dzięki niemu znacznie obniży się emisja z transportu. 

Wielkimi krokami zbliża się też zakaz sprzedaży nowych samochodów ciężarowych z silnikiem diesla. Został wprowadzony przez rząd Wielkiej Brytanii i obowiązuje od 2040 roku.

źródło: farmer.pl, bioenergy-news.com

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.