Biometan w tirze może zredukować CO2 nawet o 90%. Ciężarówki na biogaz wjeżdżają na drogi

Biometan w tirze może zredukować CO2 nawet o 90%. Ciężarówki na biogaz wjeżdżają na drogi

W marcu Komisja Europejska ogłosiła, że znacznie zwiększy produkcję biometanu. Do 2030 roku ma wynieść ona 35 mld m3. Biometan, czyli oczyszczony biogaz ma służyć między innymi do napędzania ciężarówek i tirów.

Biometan do ciężarówek

Rosnące zapotrzebowanie na rozwiązania bazujące na OZE i innych niskoemisyjnych metodach skłania wiele firm technologicznych do coraz większych inwestycji. Największą aktywność na rynku rozwiązań bazujących na biogazie widać w krajach takich jak: Hiszpania, Włochy, Francja, Niemcy, Holandia oraz Europa Wschodnia i Środkowa.

Na zrównoważony rozwój postawiła też Scania, szwedzkie przedsiębiorstwo, które produkuje ciężkie pojazdy od końca XIX w. Firma dostarcza samochody ciężarowe, ciągniki siodłowe, autobusy oraz silniki wysokoprężne dla pojazdów ciężarowych. Pojazdy zasilane biogazem stają się coraz bardziej popularne w całej Europie, a szczególnie obserwować można wzrost popytu, zwłaszcza na ciągniki dalekobieżne o dużym zasięgu, którego zwykle oczekuje się od ciężarówek z silnikiem diesla.

Chcesz zobaczyć, jak powstaje biogaz z odpadów? Obejrzyj video.

ev sustainability digital ad 300x250 921167513 PL final jun28 1
ev sustainability digital ad 750x200 949073423 PL PL Aug22 final 1
image 6
Ciężarówki no biogaz zrewolucjonizują transport? fot. canva

Scania wypuszcza tiry napędzane biometanem

Scania ogłosiła, że transformuje swoją flotę i dodaje do oferty nowe ciężarówki napędzane CBG (Compressed Bio Gas/sprężony biogaz) i LBG (Liquefied biogas/ciekły biogaz). 

Ciężarówki wyposażone w możliwość tankowania biometanu mają mieć zapewniony odpowiednio duży zasięg dzięki zwiększeniu pojemności zbiorników (750-1400 km). Takie rozwiązanie gwarantuje też niższy koszt eksploatacji. Ciężkie pojazdy zasilane m.in. biometanem to niezbędny krok do dekarbonizacji i zaspokojenia zapotrzebowania na transport z wyłączeniem paliw kopalnych. Szwedzki gigant chce też zmniejszyć emisje wynikającą ze swojej działalności. Do 2025 roku ma obniżyć emisje o 20% w porównaniu do roku 2015.

Co jeszcze przygotowała Scania? Zachęca do zakupu ciężarówek na biometan ze zwiększoną elastycznością układu podwozia i skorzystania z ciągle rozwijających sieci stacji tankowania biogazu. Jak mówi Stefan Dorski, starszy wiceprezes i szef Scania Trucks, transformacja w kierunku elektomobilności będzie następować stopniowo, a pojazdy napędzane biogazem pomogą zredukować emisje, hałas i zadowolą wymagających klientów.

Moda na biometan i wodór

Biometan powstaje w wyniku zmieszania ze sobą gazów (biogaz) wytworzonych na skutek rozkładu odpadów. Biorąc pod uwagę gigantyczne ilości, jakie produkujemy, wytwarzanie biogazu to jedna z lepszych metod na rynku żywności, gospodarki odpadami i OZE zarazem. Biogaz może powstać z odpadów takich jak niezdatna żywność, odpady z browarów, owoców, jarzyn, zakładów przetwórstwa itd.. Zaletą pozyskiwania biogazu jest to, że można wytwarzać go na szeroką skalę praktycznie w każdej polskiej gminie.

Transformacji energetycznej towarzyszą też inne technologie, które mają zastosowanie w transporcie czy rolnictwie. Na rzecz elektromobilności, wodoru i biogazu odchodzi się od ropy. Kombajny na biogaz jeżdżą już po europejskich polach. New Holland Methane to traktor zasilany biogazem. T6 Methane Power był pierwszym na świecie ciągnikiem produkcyjnym zasilanym w 100% metanem. Zwłaszcza w Chinach rozwijana jest technologia maszyn autonomicznych.

Więcej o korzyściach z produkcji własnego biogazu przeczytasz tutaj:

źródło: scania.com, bioenergy.news.com

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.