Co piąty Polak podchodzi entuzjastycznie do ekologii [raport]

Raport “Ekobarometr” przeprowadzony przez agencję badawczą SW Research wykazał, że tylko co piąty Polak podchodzi entuzjastycznie do ekologii. Jednak wbrew groźnie brzmiącym słowom, nie jest z nami tak źle. Około 8 mln osób w Polsce odznacza się proekologicznym podejściem.

Eko Entuzjaści

W wyniku badań agencja SW Research wyłoniła segment Eko Entuzjastów. Głośne protesty młodzieży, organizowane strajki przeciwko bierności rządu wobec zmian klimatycznych i przemówienia młodej aktywistki Grety Thunberg sugerują, że to właśnie najmłodsi stanowią wspomniany segment. 

Fotowoltaika od Columbus Energy

Tymczasem aż 60% Eko Entuzjastów jest powyżej 45 roku życia. W ich gronie znajdziemy więcej kobiet (64%) niż mężczyzn (36%). Dodatkowo badania wykazały, że Eko Entuzjaści w większości mieszkańcy wsi (34%) i miast do 100 tys. mieszkańców (36%). 

Wyraźny udział osób po 45 roku życia w tym segmencie i tak mały odsetek młodzieży wyraźnie nas zaskoczył – komentuje Piotr Zimolzak, Wiceprezes Zarządu SW Research.Alarmujące jest to, że najbardziej proekologiczne postawy  obserwowane są w segmencie starzejącym się, a nie wśród najmłodszej grupy badanych. Pojawia się zatem pytanie, czy jako społeczeństwo jesteśmy w stanie skutecznie edukować młodych tak, żeby w przyszłości zapewnić dobre warunki środowiskowe dla nas wszystkich? 

Eko Entuzjasta, czyli kto?

Eko Entuzjaści mają głęboko zakorzenioną potrzebę dbania o środowisko. Przy czym liczą się dla nich czyny, nie słowa. 

Eko Entuzjaści:

  • regularnie segregują śmieci (98%),
  • chodzą do sklepu z własnymi siatkami na zakupy (99%),
  • zawsze gaszą światło po wyjściu z pomieszczenia (96%),
  • oszczędzają wodę przy każdej okazji (98%),
  • wybierają prysznic zamiast kąpieli w wannie (89%). 

Jak się okazuje, odsetek wykonywania tych czynności jest niższy dla całego społeczeństwa o ok. 15 pkt. proc. 

Tak dla ekomarketingu?

W badaniu postanowiono także sprawdzić stosunek Polaków do reklam wykorzystujących elementy ekologiczne. Aż 82% Eko Entuzjastów jest do nich pozytywnie nastawiona, podczas gdy taką samą postawę reprezentuje 56% ogółu społeczeństwa. 

Jednak tylko 43% Eko Entuzjastów ma świadomość, czym jest greenwashing – czyli zabiegi marketingowe kreujące markę jako przyjazną środowisku, podczas gdy żadne działanie w tym kierunku nie jest podejmowane. 

Eko Entuzjaści są wyjątkowym segmentem. Powszechnie wykazują postawy pro-ekologiczne oraz nie widać wśród nich sceptycyzmu w stosunku do zielonego marketingu. Co ważne, mają najwyższy odsetek pozytywnego podejścia do reklam ekologicznych spośród wszystkich segmentów. Rekomendujemy kierowanie do nich komunikatów marketingowych, które pokazują jak dana marka lub przedsiębiorstwo realnie wpływa na środowiskokomentuje Zimolzak.