Co zrobić ze zużytymi bateriami z roweru elektrycznego?

Co zrobić ze zużytymi bateriami z roweru elektrycznego?

Akumulatory to w zasadzie najdroższe materiały znajdujące się w rowerze elektrycznym. Nowe, mocne baterie sporo kosztują. Co zrobić ze zużytymi bateriami z roweru elektrycznego? To zależy od tego, czy chcemy nadal eksploatować nasz pojazd i czy zależy nam na środowisku.

Recelling, czyli odzyskiwanie

Doskonałym sposobem pozostawienie zużytej baterii w obiegu, jest recelling, czyli wymiana wewnętrznych ogniw baterii na nowe. Proces zazwyczaj jest przeprowadzony przez rzetelną firmę oraz specjalistę, choć w sieci można znaleźć gotowe akumulatory do wymiany, np. akumulator niklowo-metalowo-wodorkowy. Gwarancją bezpieczeństwa firmy może być np. odpowiedni certyfikat. Na szczęście Unia Europejska zamierza wprowadzić przepisy, które uczynią recelling pierwszą w kolejce opcją obchodzenia się ze zużytymi akumulatorami.

Obecnie nie ma jednoznacznych zasad, które mówiłyby, że naprawą akumulatora ma zajmować się wyłącznie producent. Specjaliści optują za wprowadzeniem standardów certyfikacji, tak, aby firmy eksperckie mogły świadczyć zrównoważoną usługę przy jednoczesnym wzmocnieniu standardów prawnych. Uważa się, że recelling jest znacznie bardziej ekologiczny, ponieważ pozwala odzyskać więcej materiałów niż w przypadku recyklingu całych akumulatorów.

Recykling zużytych akumulatorów

Recykling baterii do rowerów elektrycznych to kluczowy etap w gospodarce o obiegu zamkniętym. Recykling to proces istotny dla zrównoważonego rozwoju. Taki proces unicestwia starą baterię raz na zawsze, ale pozwala odzyskać z niej cenne surowce, takie jak miedź, nikiel i kobalt, które stanowią ok. 1/3 masy ogniw akumulatora. Są to surowce nieodnawialne, dlatego ich ponowne wykorzystanie, jest ważne dla dalszego rozwoju branży i zabezpieczenia środowiska przed degradacją i masą zalewających odpadów.

Na razie w procesie recyklingu można odzyskać do 70% surowców znajdujących się w akumulatorze. Używa się w tym celu metod topienia lub rozdrabniania, podobnie, jak w przypadku przetwarzania plastiku. Najnowsze akumulatory mogą również być na tyle skomplikowane, że trudno będzie je naprawić.

Odzyskiwanie i wymiana wewnętrznych ogniw baterii ma ogromny potencjał w branży elektromobilności. Proces powinien zostać uregulowany, aby korzystanie z rowerów elektrycznych oraz samochodów miało sens i neutralny wpływ na środowisko, a nie pozostawało zielone tylko na papierze.

Infografika blog 11

Jak postępować z baterią z roweru elektrycznego?

  • nie wyrzucaj zużytych lub uszkodzonych akumulatorów razem z innymi odpadami,
  • uszkodzone lub zużyte akumulatory oddaj do PSZOK, czyli punktu selektywnej zbiórki odpadów,
  • interesuj się akcjami organizowanymi w okolicy, np. śledź mobilne punkty gromadzenia odpadów,
  • skontaktuj się z MPO i lokalną firmą, zajmującą się zbiórką odpadów,
  • namierz lokalne centrum recyklingu i zapytaj o radę.

Inne sposoby na wymianę baterii w rowerze elektrycznym 

  1. Wymiana akumulatora w ramach gwarancji

Akumulatory do rowerów elektrycznych mogą przestać się ładować lub może powstać usterka związana z układem ich zarządzania (BMS). Baterie z czasem będą tracić pojemność nawet do momentu, kiedy zasięg ulegnie takiemu zmniejszeniu, że nie będzie się opłacać uruchamiać roweru. Wszystkie akumulatory litowo-jonowe starzeją się i tracą wydajność, nawet najlepiej skonstruowane akumulatory do rowerów elektrycznych mają skończoną żywotność.

W zależności od producenta akumulatory mają różne metody rozpatrywania reklamacji. Np. Shimano STEPS gwarantuje, że akumulatory będą posiadać co najmniej 60% pojemności ładowania po 1000  ładowaniach i posłużą 20 lat. Firma Bosch oferuje taką samą pojemność przy dwa razy mniejszej ilości ładowań. Zwyczajowo firmy dają jednak dwuletnią gwarancję na akumulator. Posiadanie takiej gwarancji na piśmie jest najlepszych zabezpieczeniem.

  1. Zakup zamiennika

Nawet najlepsze marki akumulatorów mogą ulec całkowitemu zużyciu. Eksperci radzą, aby baterię do roweru elektrycznego wymienić na taką samą, jaką mieliśmy wcześniej – ten sam producent i specyfikacja. Nie bez powodu, ponieważ akumulator, sterownik i silnik zostały zaprojektowane tak, aby bezpiecznie ze sobą współgrać. W przypadku kiedy rynek rozwija się prężnie, możemy jednak napotkać problem związany z brakiem identycznego akumulatora. Firmy proponują np. zakup akumulatora o większej pojemności. 

źródło: paguk.com, shimano-steps.com, ebiketips.road.cc

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.