Elektromobilność Drony transportują części i narzędzia na morską farmę wiatrową [FILM] 01 lipca 2022 Elektromobilność Drony transportują części i narzędzia na morską farmę wiatrową [FILM] 01 lipca 2022 Przeczytaj także Elektromobilność Już ponad 62 tysiące elektryków w Polsce. Jakie wyzwania stoją przed branżą elektromobilności? Według danych z końca marca 2024 roku, w Polsce było zarejestrowane łącznie 62 629 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). W ubiegłym miesiącu ich liczba zwiększyła się o 5916 szt. (o 8% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku) – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSNM. Energia wiatrowa Potencjał rozwoju polskiego offshore [RAPORT] Polityka Insight opublikowała najnowszy raport na temat polskiej energetyki wiatrowej na morzu. Jakie rysują się przed nią perspektywy i kto rozwinie farmy wiatrowe na Bałtyku? Duńczycy z firm Ørsted i DSV testują w cieśninie Kattegat długodystansowe loty transportowe dronów z częściami zamiennymi i narzędziami dla morskich farm wiatrowych. Zobacz film z testów! Reklama Drony transportują części na farmy offshore Morskie farmy wiatrowe są zwykle zlokalizowane daleko od brzegu, a serwisanci i niezbędne części zamienne są zazwyczaj przewożone statkiem. Technicy najczęściej zabierają ze sobą narzędzia i komponenty potrzebne do naprawy usterek turbin wiatrowych, ale jeśli wymagane są specjalne części zamienne, muszą wrócić po nie na ląd. Jest to zarówno kosztowne, jak i czasochłonne, dlatego też naprawy są często opóźnione do następnego dnia. Drony cargo mogą oferować wsparcie logistyczne, zwłaszcza w przypadku małych części zamiennych, przyczyniając się do znacznie szybszego ponownego uruchomienia turbiny wiatrowej. – W Ørsted nieustannie badamy nowe możliwości minimalizacji przestojów turbin wiatrowych i zwiększenia produkcji energii odnawialnej. Wspólnie z DSV firma Ørsted podjęła inicjatywę, aby przybliżyć magazyn części zamiennych technikom serwisowym, zapewniając w ten sposób szybszy powrót turbin wiatrowych do pracy – powiedział Klaus Baggesen Hilger, Head of Operations Digital & Innovation w Ørsted. Próby zostaną przeprowadzone przy użyciu elektrycznego drona o zasięgu 100 km i ładowności 2,5 kg. Celem prób jest sprawdzenie, czy drony towarowe mogą służyć jako realne uzupełnienie możliwości logistycznych wielu działających morskich farm wiatrowych. Drony zasilane OZE Loty testowe potrwają dwa tygodnie, a podczas nich zostanie sprawdzone czy dron jest w stanie dostarczyć komponenty z bazy operacyjnej Ørsted w porcie Grenaa do morskiej podstacji oddalonej o 25 km w głąb morza, a nawet bezpośrednio do samych turbin wiatrowych. Morska farma wiatrowa Anholt, na której odbywają się testy, źródło: orsted.com – Drony są zasilane energią elektryczną ze źródeł odnawialnych i będą latać autonomicznie do podstacji morskiej, ale mamy nadzieję przetestować drony podczas lotów do turbin wiatrowych na późniejszym etapie. Dzięki możliwości szybkiego i wydajnego dostarczania części zamiennych potrzebnych do naprawy, czas przestoju turbiny wiatrowej może zostać skrócony, zwiększając w ten sposób produkcję czystej energii. Jednocześnie zmniejszają się zapotrzebowanie na transport statkiem oraz emisje dwutlenku węgla powstałe przy eksploatacji morskich farm wiatrowych – dodaje Klaus Baggesen Hilger. Wcześniej podobne rozwiązanie testowali także Niemcy: Drony dostarczą części dla morskich farm wiatrowych. Niemieckie linie lotnicze złożyły zamówienie źródło i zdj. główne – orsted.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.