Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Dyskusja o zmianach klimatu w social mediach – wyniki raportu

Dyskusja o zmianach klimatu w social mediach – wyniki raportu

Posty, komentarze i reakcje 330 milionów osób użytkujących media społecznościowe z całego świata wskazują, że coraz bardziej boimy się o stan klimatu. Przeraża nas wizja globalnego ocieplenia i jego odczuwalnych konsekwencji. Okazuje się jednak, że robimy niewiele, aby zmienić tę sytuację. Dlaczego? Odpowiedź przynosi raport „Inteligencja społeczna dla działań na rzecz klimatu”.

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Użytkownicy TikToka najbardziej zaangażowani

Media społecznościowe obejmują swoim zasięgiem 60% światowej populacji. Są zatem bogatym źródłem wiedzy o trendach i postawach wobec globalnych zjawisk. Firma Capgemini wraz z partnerami technologicznymi (firmy Dassault Systèmes i Bloom) przeprowadziła analizę globalnej dyskusji na temat klimatu w social mediach.

Przez 8 miesięcy algorytmy sztucznej inteligencji przeanalizowały 14 milionów postów i komentarzy oraz 480 milionów reakcji, które wygenerowało 330 milionów osób użytkujących Twittera, Facebooka, Instagrama, YouTube’a i TikToka. Badanie wykazało, że dwie trzecie interakcji dotyczących klimatu odbywa się na TikToku, platformie użytkowanej przez młodsze pokolenia (16 do 34 lat). I chociaż osoby z tego przedziału wiekowego nie zawsze inicjowały dyskusje, okazywały się najbardziej zaangażowaną grupą w tematach dotyczących środowiska.

Strategie bez greenwashingu

Analiza social mediów pokazuje, że ich użytkownicy i użytkowniczki wyjątkowo negatywnie odnoszą się do działań greenwashingowych uprawianych przez firmy i korporacje. Chodzi m.in. o wprowadzające w błąd działania marketingowe mające na celu stworzenie mylnego wrażenia, że dana firma lub jej produkty są przyjazne środowisku. Celem greenwashingu jest oczywiście przyciągnięcie klientów i klientek, dla których produkty lub usługi bardziej ekologiczne mają większą wartość społeczną.

Ten raport powinien zostać wykorzystany jako punkt wyjścia dla firm i podmiotów publicznych do refleksji nad intencjami i skutkami swoich działań. Organizacje powinny wykorzystać zawartą tu wiedzę, aby na nowo zdefiniować swoje strategie. Aby dostosować je do oczekiwań ludzi na całym świecie. Firmy i instytucje muszą przemyśleć sposób, w jaki oceniają i komunikują swoje zobowiązania wobec zmian klimatycznychmówi Piotr Wierzbicki, Prezes Zarządu Capgemini Polska.

Inne bariery dla działań na rzecz klimatu

Raport wskazuje też na inne bariery, które wpływają na ograniczenie społecznej aktywności na rzecz ratowania klimatu. Użytkownicy i użytkowniczki social mediów irytuje między innymi „oderwany od rzeczywistości optymizm” i nierealistyczne pomysły na rozwiązanie problemu klimatycznego rzucane przez firmy i instytucje. Mocno ograniczający ma być też brak wiarygodnych i użytecznych informacji, co sprzyja sceptycyzmowi i poczuciu bezsilności. Globalne problemy gospodarczo-polityczne wywołują strach przed negatywnymi skutkami działań klimatycznych. Najczęściej wskazuje się na wzrost kosztów życia oraz drastyczne zmiany w stylu życia, które mają być niezbędne do ograniczenia zmian klimatu.

Autorzy i autorki badania podkreślają, że choć przedsiębiorstwa nie mają zaufania ze strony opinii publicznej, to jednak są zdolne do skutecznego działania w dłuższej perspektywie. Mają potencjał, aby wyprzedzać działania społeczeństw i aktywność rządów. Co więcej, indywidualna praca nie jest już wystarczająca w obliczu skali problemu. Firmy posiadają cenną umiejętność wywierania wpływu na zjawiska globalne. Robią to często szybciej i sprawniej niż zarządzający państwami.

Pełna wersja raportu do pobrania tutaj.

źródło: informacja prasowa Capgemini, fot. Canva

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.