Firmy spedycyjne domagają się od UE rozwoju morskich paliw przyszłości

Firmy spedycyjne domagają się od UE rozwoju morskich paliw przyszłości

Grupa firm spedycyjnych i handlowych apeluje do Unii Europejskiej do wsparcia rozwoju czystego wodoru i amoniaku jako najlepszych alternatyw dla obecnego paliwa morskiego. Zdaniem przedsiębiorstw, takie rozwiązania przyspieszą dekarbonizację przemysłu. 

Pierwszy zeroemisyjny statek najpóźniej w 2030 roku

Prawie 90% dostaw surowców i towarów na świecie odbywa się drogą morską. Żegluga odpowiada za ok. 3% globalnej emisji dwutlenku węgla. Aby osiągnąć cel neutralności klimatycznej do 2050 roku, eksperci branży spedycyjnej przewidują, że pierwsze statki o zerowej emisji muszą pojawić się najpóźniej w 2030 roku. Spośród rozwiązań proponują czysty wodór i amoniak

Apel firm spedycyjnych

Grupa firm spedycyjnych i handlowych, w tym Trafigura, wezwała Unię Europejską do wsparcia rozwoju tych dwóch paliw. Unia mogłaby to zrobić w ramach projektu FuelEU Maritime, który ma na celu zwiększenie wykorzystania zrównoważonej energii w żegludze. 

Opierając się na niezależnych badaniach i własnej wiedzy, wierzymy, że to wodór będzie paliwem przyszłości – powiedział rzecznik Trafigury. 

Rzecznik dodał również, że proponowana przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO) opłata za emisję CO2 jest konieczna, aby zachęcić sektor do stosowania paliw nisko- i zeroemisyjnych. Jednak prace IMO nad wprowadzeniem odpowiednich przepisów wciąż są na wczesnym etapie. 

Rzecznik Komisji Europejskiej odniósł się do apelu. Powiedział, że rządzący oceniają różne rozwiązania w ramach FuelEU Maritime. Ostatecznej decyzji możemy się spodziewać w drugim kwartale br. 

Wodór ciągle za drogi

Wodór powstaje w wyniku elektrolizy, czyli rozszczepienia wody na wodór i tlen przy użyciu energii elektrycznej. Jeżeli pochodzi ona ze źródeł odnawialnych, wtedy paliwo wodorowe jest zeroemisyjne. Obecnie jest ono drogie, a jego magazynowanie na pokładzie zajmuje dużo miejsca. 

Pod apelem do Unii Europejskiej podpisały się również takie firmy i organizacje jak: MB, DFDS, Torvald Klaveness, Viking Cruises, Hydrogen Europe, Lloyd’s Register i Transport & Environment.

Źródło: Reuters

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.