OZE Firmy spedycyjne domagają się od UE rozwoju morskich paliw przyszłości 12 marca 2021 OZE Firmy spedycyjne domagają się od UE rozwoju morskich paliw przyszłości 12 marca 2021 Przeczytaj także OZE Ponad połowa prądu z OZE do końca tej dekady – taki plan dla Polski ma ministerstwo 56,1% – tyle wyprodukowanej energii ma w Polsce pochodzić z odnawialnych źródeł do 2030 roku. Tak wynika ze zaktualizowanej wersji Krajowego Planu na rzecz Energii i Klimatu (KPEiK), który zaprezentowało wczoraj Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Jakie działania mają doprowadzić nas do tego wyniku i ile transformacja energetyczna będzie kosztować? Energia wiatrowa Nowy chiński władca wiatru – w Państwie Środka powstała potężna turbina o rekordowej mocy Jeden z chińskich koncernów energetycznych ogłosił pod koniec ubiegłego tygodnia, że udało im się zamontować wyjątkowo potężną turbinę wiatrową na wyspie w prowincji Hajnan. Obiekt jest przeznaczony do energetyki offshorowej i ma możliwość wytworzenia zawrotnej ilości 80 mln kilowatogodzin energii w przeciągu roku. Grupa firm spedycyjnych i handlowych apeluje do Unii Europejskiej do wsparcia rozwoju czystego wodoru i amoniaku jako najlepszych alternatyw dla obecnego paliwa morskiego. Zdaniem przedsiębiorstw, takie rozwiązania przyspieszą dekarbonizację przemysłu. Reklama Pierwszy zeroemisyjny statek najpóźniej w 2030 roku Prawie 90% dostaw surowców i towarów na świecie odbywa się drogą morską. Żegluga odpowiada za ok. 3% globalnej emisji dwutlenku węgla. Aby osiągnąć cel neutralności klimatycznej do 2050 roku, eksperci branży spedycyjnej przewidują, że pierwsze statki o zerowej emisji muszą pojawić się najpóźniej w 2030 roku. Spośród rozwiązań proponują czysty wodór i amoniak. Żegluga jest ogromnym źródłem zanieczyszczeń. Nadchodzą kluczowe zmiany Apel firm spedycyjnych Grupa firm spedycyjnych i handlowych, w tym Trafigura, wezwała Unię Europejską do wsparcia rozwoju tych dwóch paliw. Unia mogłaby to zrobić w ramach projektu FuelEU Maritime, który ma na celu zwiększenie wykorzystania zrównoważonej energii w żegludze. – Opierając się na niezależnych badaniach i własnej wiedzy, wierzymy, że to wodór będzie paliwem przyszłości – powiedział rzecznik Trafigury. Rzecznik dodał również, że proponowana przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO) opłata za emisję CO2 jest konieczna, aby zachęcić sektor do stosowania paliw nisko- i zeroemisyjnych. Jednak prace IMO nad wprowadzeniem odpowiednich przepisów wciąż są na wczesnym etapie. Szwedzki statek towarowy napędzany… wiatrem Rzecznik Komisji Europejskiej odniósł się do apelu. Powiedział, że rządzący oceniają różne rozwiązania w ramach FuelEU Maritime. Ostatecznej decyzji możemy się spodziewać w drugim kwartale br. Wodór ciągle za drogi Wodór powstaje w wyniku elektrolizy, czyli rozszczepienia wody na wodór i tlen przy użyciu energii elektrycznej. Jeżeli pochodzi ona ze źródeł odnawialnych, wtedy paliwo wodorowe jest zeroemisyjne. Obecnie jest ono drogie, a jego magazynowanie na pokładzie zajmuje dużo miejsca. Autobusy wodorowe w Polsce Pod apelem do Unii Europejskiej podpisały się również takie firmy i organizacje jak: MB, DFDS, Torvald Klaveness, Viking Cruises, Hydrogen Europe, Lloyd’s Register i Transport & Environment. Źródło: Reuters Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.